James och jättepersikan

Dahl, Roald

| 1994

James har bott hos sina elaka fastrar ända sedan hans föräldrar blev uppätna utanför London Zoo av en ilsken noshörning på rymmen. Faster Sylt och faster Snylt är verkligen förskräckliga. De gör James liv till en olidlig plåga. Så händer något högst märkligt ? något magiskt som helt förändrar James eländiga tillvaro och för honom ut på den mest häpnadsväckande och otroliga färd inuti en jättepersika. Tillsammans med en underlig samling insekter ? alla i mänsklig storlek!? får han uppleva många fantastiska äventyr. James och Jättepersikan är den första barnbok Roald Dahl skrev, och har blivit en av de mest kända och älskade berättelserna av alla de fantastiska barnberättelser han sedan skrivit. Tillsammans med Quentin Blakes fantastiska och respektlösa illustrationer har James och Jättepersikan blivit en av våra absoluta barnboksklassiker. Roald Dahls vilda fantasi och Quentin Blakes...

Klass 4C, Ryaskolan

2021-12-01

Vi har haft boken som högläsningsbok och den var fantastisk. Rolig, härlig och lite busig. Vi har skrattat mycket tillsammans i klassen till denna boken!

Tips till alla som gillar roliga och lite fräcka böcker.

roligt att det är en stor persika

Maria Nordström

2010-03-02

Jag älskar den här historien men min 9-åring ville inte veta hur det gick. Naturligtvis läste jag ut den ändå för mig själv och jag njöt av varje minut.

Karin Löfstrand

2010-03-01

Mycket märklig historia men barnen såg inte det konstiga i att flyga runt i en persika stor som ett hus tillsammans med en jättedaggmask och andra stora insekter....Helt naturligt! en vuxenkommentar är att den inte riktigt når upp till samma nivå som Häxorna, SVJ och Kalle och Chokladfabriken utan att för den del vara dålig.