Jakthundarna

Horst, Jørn Lier

| 2014

Årets bästa till svenska översatta kriminalroman, enligt Svenska Deckarakademin "... bättre än Jo Nesbö" - Magnus Utvik, SVT Jørn Lier Horst har jämförts med Jo Nesbø och Sjöwall/Wahlöö. Han har vunnit många litterära priser och år 2013 tilldelades han Glasnyckeln, den finaste utmärkelsen som en nordisk deckarförfattare kan få. Horst har blivit en favorit hos såväl läsare som kritiker och Jakthundarna är en riktigt spännande bladvändare med en upplösning som är lika överraskande som trovärdig. William Wisting är en erfaren utredare vid polisen. Han är samvetsgrann, noggrann och sympatisk. Hela sitt yrkesliv har han ägnat sig åt att jaga brottslingar, men plötsligt kastas rollerna om. Wisting stängs av från sin tjänst efter misstanke om att ha fabricerat bevis i en sjutton år gammal mordutredning. Mannen som dömdes för brottet har släppts. Och Wisting angrips av...

Eva Möller

2019-06-14

Den bästa hittills somnar översatt till svenska hittills. Det är del 7 av böckerna om kommisarie Wisting, men alla är inte översatta till svenska och de är inte utgivna i rätt ordning. Det har inte så stor betydelse för själva deckarhistorien som alla är fristående men sidohistorien blir hoppig. Har du tänkt dig att läsa dem alla så följ den rätta ordningen så får du mest av dem.

Wisting blir anklagad att fifflat med de tekniska bevisen från ett 17 år gammalt fall om försvinnandet av Felicia. Den är välskriven , nervpirrande och intressant. Jag har sagt det förut ich jag säger det igen. Hirst har en ton och ett tempo som gör att det blir en avslappad läsning utan att bli tråkig. Gillar denna historia skarpt får därför toppbetyget 5

Jan Banan

2019-03-28

Det som gör Lier Horst till en deckarförfattare i toppskiktet är hans förmåga att få alla små detaljer i mordpusslet att flätas ihop och portioneras ut i lagen tempo till läsaren. Hans mycket väl genomarbetade huvudkaraktärer är alla personer man som läsare bryr sig om och samspelet mellan huvudpersonen Wisting och hans dotter är väl genomtänkt.
Denna bok tuffar på i sedvanligt "Lier Horst-tempo" och den är svår att lägga ifrån sig. En väl genomtänkt mordgåta!

Karin Johansson

2018-05-01

Första boken i serien, i Sverige, är så bra. Sen dess är jag ett ”fan”.

Marina Pedersen

2016-10-10

Dålig

Lena L

2016-06-06

Spännande och välskriven deckare med en rafflande avslutning.

Spännande och bra.

lillemor lindqvist

2015-09-29

Riktigt bra!

2015-06-20

Gediget men lite tråkvarning. Säkert en bra skildring av mordutredningsarbete och en intelligent intrig. Men det känns som transportläsning hela tiden, en svag trea alltså.

Katarina Nord

2015-04-30

Långsam lite suggestiv historia, som jag inte riktigt kan ta till mig tyvärr. Språket är målande, karaktärerna bra beskrivna. Men tempot är lite för långsamt för mig. Skulle dock ge författaren fler chanser för att ta till mig hans böcker. Uppläsaren är också bra och rösten passar väl ihop med historien. Svag trea från mig.

Karin Löfstrand

2015-04-17

150410: Inte då tokigt men inte heller så väldigt spännande heller. En ny svårmodig kommissarie denna gång hos norska polisen.

Anna Johansson

2014-11-26

Det här fungerar inte för mig. Långsam, rent ut sagt tråkig handling, där du inte kommer in i berättelsen. Har personligen inte läst Nesbø men jag hoppas inte Horst är bättre än Nesbø, som många påstår, för då är inte Nesbø mycket att hänga i granen, iaf inte för mig.

Hanna Bragberg

2014-05-30

Spännande och händelserik och rimligt logisk historia. Mer underhållande än många andra deckare på sistone, tycker jag.

2014-04-10

Jørn Lier Horst är en för mig ny författare. Som jag har förstått det så har han gett ut ett tiotal kriminalromaner i Norge, men jag tror att det här är hans första bok som har blivit översatt till svenska.

Jag hoppas i alla fall att fler böcker av honom blir översatta, för det här var en mycket, mycket bra kriminalroman.

Intressant att författaren är polis själv, och har råkat ut för liknande som huvudpersonen i boken.

Så jag kan helt klart rekommendera boken om man tycker om nordiska deckare.