Jakten på Amos Decker

Baldacci, David

| 2015

AMOS DECKER ÄR EN FÖRE DETTA FOTBOLLSSPELARE som sadlat om till polis. Fotbollskarriären avslutades abrupt i hans första NFL-match i och med en brutal tackling av en motspelare. Han är fortfarande hemsökt av en bieffekt från hjärnskadan han ådrog sig vid olyckan: diagnosen hypertymesi - han minns allt som händer honom, inklusive saker han skulle föredra att glömma. Idag är Amos Decker en bruten man. För drygt ett år sedan kom han hem sent en kväll och hittade sin fru, dotter och svåger bestialiskt mördade. Mördaren gick inte att hitta. Deckers tillvaro krossades, han begärde avsked från polisen och lät livet rasa ihop fullständigt. Efter en tid på gatan ryckte han upp sig och började ta småjobb som privatdeckare, dock utan att hitta någon mening i tillvaron. Men så händer något. En man anmäler sig själv till polisen och erkänner brottet. Decker tar chansen att få veta vad som egentligen...

2021-09-11

Lite för rörig för att bli riktigt spännande.

Sara Tynn

2020-02-15

Jättebra bok

Michael Jansson

2020-01-26

Inte den bästa boken om Amos

Lunsan

2019-07-30

Helt ok!

Kim M. Kimselius

2018-05-27

Den här boken fångade mig inte direkt som David Baldaccis tidigare böcker har gjort. Den kändes lite rörig i början. Det var så mycket som skulle förklaras och vävas in i handlingen att den inte rörde sig framåt. Men snart hade författaren grepp om mig och då var det som vanligt, att det inte gick att sluta lyssna förrän boken var klar.

Jag har verkligen fastnat för David Baldaccis böcker, de är speciellt bra att lyssna på vid långkörningar eftersom de är så spännande. Eftersom jag kör mycket nu på grund av alla föreläsningar, är det självklart en David Baldacci bok jag har i öronen under resan. Inser att jag snart har lyssnat på samtliga böcker författaren har skrivit. Hoppas innerligt att han är flitig och fortsätter skriva många böcker per år. För det här är en författare jag vill läsa många fler böcker av. En bok jag varmt rekommenderar!

Jan Banan

2015-07-26

Mycket svag 3:a! Baldacci kämpar desperat för att få ytterligare en framgångsrik bokserie, likt den han skrev om kamelklubben. Den lyckades han slarva bort efter endast 5 böcker trots att de första två böckerna var riktigt bra. Den här serien om Amos Decker har inte alls samma kvalitéer och jag tvivlar på att läsarna kommer att ta denna till sina hjärtan.