Jakten II - Tatra

Hågensen, Lisa

I dystopin PUREBRED råkade fem ungdomar från Norra Hellas på den ondskefulla rörelsen die Herrenvolk. Tillsammans med Ask, en äkta purebred från The Pure Breed Plant, kämpade, älskade och sörjde de, och de räddade varandras liv. Uppföljaren JAKTEN är mer en mörk och våldsam kärlekshistoria än en dystopi, och kan läsas fristående.Kärleken övervinner allt, sägs det, men gör den verkligen det?                               *** TATRA är den spännande fortsättningen på Jakten I - SIRI!                      #darkromance

Rebecka Nyman

2021-02-01

En spännande historia där jag som läsare inte vet hur vägen mot slutet kommer att se ut. Det är många namn och karaktärer att ha koll på och det blir aningen svårare när de alla har unika namn. Jag uppskattar verkligen att det innan historien tar sin början finns en sammanfattning av vad som tidigare har hänt. Läsaren får historien berättad för sig ur olika perspektiv och när jag väl har fått kläm på alla karaktärer gillar jag verkligen hur det kan bryta mitt i för att fortsätta berättas från någon annan persons ögon. Jag tilltalas också av de två olika berättelserna, där vi får följa den försvunna vännen varvat med att vi får följa vännerna. Ju mer jag lär känna de olika karaktärerna på djupet ju mer ser jag dem framför mig. Det finns mycket mot slutet som jag gillar. Första halvan av boken är något långsam, men sen tar det fart och det finns många detaljer jag mot slutet tilltalas av!

Anna Hallqvist

2020-12-16

En spännande berättelse som kretsar mycket kring relationer och intensiva känslor, inte minst kärlek, men även sorg. Även det viktiga temat om en överlägsen människoras (die Herrenvolk) ligger i tiden, då högerextrema vindar blåser över Europa och många tycks glömt vår grymma historia.

Gillar språket, välskrivet med bra dialoger. Karaktärerna är lätta att tycka om och känna med, det är tydligt att de inte haft det så lätt i sina unga liv. Vi får följa de olika karaktärerna i korta kapitel, vilket skapar en stark motivation att läsa lite till och... lite till! Så det här var en bok som gick rasande snabbt att läsa ut.