Jgarens hjrta

Meyer, Deon

| 2009

Tobela Mpaypheli kallades Tiny av sina vnner drfr att han var s vldigt stor. Nu vill den f d elitsoldaten i ANC:s vpnade gren lmna den tiden bakom sig, en gng fr alla. Kriget r ver, apartheidsystemet har fallit. Tiny har bytt gevret mot skruvmejseln p en mc-verkstad. Dottern till en av hans nrmaste vnner frn kampen ringer fr att be om hjlp. Hedern krver att han stller upp och han tvingas ut p en livsfarlig motorcykelfrd som inte bara tar honom genom dagens Sydafrika utan ocks genom dess blodiga, nra historia. Den sydafrikanska underrttelsetjnsten som jagar honom vet inte vem han r. Det borde den ha vetat. Jgarens hjrta r den sydafrikanske frfattaren Deon Meyers andra roman p svenska och lsaren av Dd i gryningen kommer att knna igen Tiny Mpaypheli. Den nya romanen gav Meyer det prestigefyllda Deutsche Krimipreis fr bsta utlndska roman i Tyskland 2006,...

2015-12-14

Spnnande, intressant, bra! Annorlunda med deckare i afrikansk milj (ven om jag grna hade sett en karta ver frdvgen). Don Meyer seglar upp som en av favoriterna. Detta r den andra jag lst och med delvis samma huvudfigurer, vldigt bra beskrivna. Och hu, s spnnande det blir!

Lotta Karlsson

2013-06-03

nnu en vldigt spnnande bok av Meyer. Jag kommer klart att lsa fler trots att jag var aningen strd ver att huvudpersonen r vl s oddlig...

2012-11-12

Jag r frustrerad. Jag vill s grna tycka om detta, men det r svrt. Riktigt svrt. Det r egentligen inget fel p handlingen eller karaktrerna, men sjlva utformningen av berttelsen gr mig nstan tokig. ven om historien r spnnande och bra s kndes det mest som att Meyer frskt gra ett amerikanskt filmmanus. Ls mer p http://bokslut.blogspot.se/2012/11/jagarens-hjarta-av-deon-meyer.html

Stig Tonegran

2012-02-04

Som omvxling var det intressant att lsa inte om de invanda svenska eller anglosaxiska miljerna och mnniskorna utan ngot frn en helt annan milj. Det var vlskrivet. Och ett klart plus fr att mnniskorna inte r platta, inte enbart svarta eller vita (utom kanske rent bokstavligt..:) ) utan har bde goda och mindre goda sidor. Men det var ganska svrlst, beroende p en massa faktorer: Man knner sig helt lost i geografin eftersom huvudpersonen frdas genom en stor del av Sydafrika och det bara virvlar namn p orter och vgar som inte sger en ngonting. Mnga personer att hlla reda p och flera har rtt krngliga namn fr en svensk lsare. Svr och snrig intrig, beroende bl a p att man inte r srskilt insatt i detaljerna i Sydafrikas historia, och p att bcker om underrttelsetjnster nstan alltid blir krngliga. Efter sista sidan funderar man lite p vad var det egentligen som hnde?
Trean i betyg r m a o nstan fr geners.

Anna Dybeck

2011-07-13

Han r tokbra den hr Deon Meyer!

Lars Sederlin

2011-02-28

Som dd i gryningen en blodig vldsam spnnande ventyrsroman. Vem r segraren ? verlevaren.

harriet karlsson

2010-12-11

En deckare i min smak.
Att den utspelar sig i S Afrika r ett pluss. Det r mitt land det.

Ethel slund

2010-11-12

Jag hade inte ngra strre frvntningar- actionbok fast i sydafrikansk frkldnad. Men jag fngslades. Mot slutet tappade jag nog trden, men jag tyckte nd om slutet.

Charlotta Rylander

2010-08-21

Jag hade hga frvntningar p den hr boken, annorlunda miljer, spnning, politiska intriger. Men det blev rrigt. Styckena gick in i varandra s det var svrt att veta var i handlingen man var eller hur det hnger ihop.

frlund stefan

2010-07-31

ovanligt bra och realistisk skildring frn Sydafrika