Jagad

Oates, Joyce Carol

Som barn plågas Abby av en återkommande mardröm: hon går över ett fält där benknotor skymtar i gräset. I vuxen ålder inbillar hon sig att de nattliga fasorna har släppt taget, men kvällen före hennes bröllop gör de sig påminda igen. Abby inser att hon måste konfrontera de mörka hemligheter som hon har dolt för sin blivande make, Willem. Kort därefter råkar hon ut för en svår olycka. Medan Abby svävar mellan liv och död i sjukhussängen försöker Willem förstå vad som har hänt och varför. Han lägger ledtråd till ledtråd och närmar sig långsamt den skakande sanningen om Abbys förflutna.?Jagad? är en lika otäck som spännande roman där Joyce Carol Oates visar upp sin mästerliga förmåga att borra i det mänskliga psyket.

Henrik Johansson

2023-03-31

Ohyggligt, en fantastisk berättelse

Kerstin Kolm

2022-04-13

Ett destruktivt äktenskap och dess följder- främst drabbande för det lilla barnet med livslånga traumatiska konsekvenser.
Ett ständigt letande efter de som försvann.

Jennifer Johansson

2020-10-06

Tack Albert Bonnier förlag för recex!

Jagad handlar om Abby som har återkommande mardrömmar från en svunnen barndom. När hon senare gifter sig förundras maken över hur mycket Abby håller inne och vill få reda på vad som egentligen försiggår inom henne. När Abby råkar ut för en svår olycka tar maken det på sitt ansvar att ta reda på vad Abby egentligen varit med om.

Den här lilla pärlan är makalöst spännande och suggestiv. Det är en bladvändare, även om jag tycker att tillbakablickarna blir lite väl råa för min smak. Och att det kändes som att vissa var där bara för att trycka ner männen lite? Det är mycket om mäns begär, ilska och påhopp. Det känns som att Oates var ute efter att skriva misär på alla tänkbara sätt och det gjorde hon. Men berättelsen om den lilla flickan som tar på sig för stort ansvar är både hjärtskärande och skrämmande.

Oates skrivsätt är, som många andra också tycker, helt fantastiskt. Det är lätt att ryckas med och att försöka pussla ihop de olika perspektiven utan att egentligen få reda på det. Man måste som lösa det själv - vilket jag verkligen tycker om. Hur hon sen bygger upp berättelsen, sakta sakta sakta, för att sedan göra det helt omöjligt att lägga ifrån sig. För jag måste ju bara få veta vad som händer. Det är så bra.

Det jag däremot inte gillade i boken är att den ofta kändes upprepande. För att vara så kort kändes det tråkigt att det ofta var samma handling om och om igen, jag hade önskat mer om nutiden. Mer om Willems och Abbys förhållande, hur de utvecklades. Jag hade lätt kunna läsa fortsättningen på boken, då slutet ändå var rätt öppet. Joyce Carol Oates är tämligen en författare som jag borde kolla upp mer titlar från.

Rekommenderar till dig som gillar: psykologisk spänning, destruktiva förhållanden och berättelser som bygger upp sakta sakta sakta men sedan bombarderar dig med känslor och svar.

2020-07-18

Pendlar mellan en 1:a och en 2:a för mig.
Djur var den första boken jag läste av Joyce Carol Oates och jag fullkomligt älskade den. En otroligt suggestiv och spännande kortroman som jag läst om ett flertal gånger. Fick i samband med Djur upp ögonen för den produktiva och prisade Joyce Carol Oates och såg fram emot att läsa ett flertal böcker av henne.
Efter Djur så har jag läst tre böcker av henne, fyra med Jagad och jag har inte tyckt om en endaste en av dem. Jag vet inte varför. Djur var fantastisk, den kan jag varmt rekommendera.
Men den här boken, Jagad är enligt mig ett frosseri i leda. Det var länge sedan jag varit så fruktansvärt uttråkad i samband med en bok. Jag trodde ett tag att en vändning skulle komma till det bättre i samband med den unga makens röst, istället tar den en ny vändning och blir ännu sämre. Trist, rörig, deprimerande. Nej, det här tycker jag inte var någon bra bok. Välskriven kanske, men ingenting som jag kan rekommendera.
Uppläsaren var okej men inte mer.
Slutbetyg, en stark 1:a!

Lite rörig men ändå berörande bok.