Jag vill inte tjäna

Larsmo, Ola

| 2009

Är det herrn som är doktor? Uppsala på 1880-talet. Han har nyss blivit extra ordinarie assisterande stadsläkare och det åligger honom att ha uppsikt över stadens ?offentliga? kvinnor. En gång i veckan undersöker han dem och ibland patrullerar han nattetid gatorna tillsammans med en poliskonstapel för att se till att de inte stör ordningen. Allt ska skötas med största möjliga diskretion. Men när en av de unga kvinnorna vädjar till honom om hjälp förmår han inte neka henne den. Han går över en gräns, och en tystnad börjar breda ut sig kring honom vart han går i staden och mellan honom och hans hustru.  Ola Larsmos nya roman levandegör en brytningstid i vår historia genom att på nära håll följa en människa som inte är hemma vare sig i det gamla eller det nya men är tvungen att följa sitt samvete. Och parallellt med berättelsen om den unge stadsläkaren löper den unga...

2023-03-08

Stark 3:a

💜💜💜

Ullis N

2013-04-29

Vackert språk, men lite för subtil för min smak.

Ullis N

2013-04-02

Jag tycker inte om att bli skriven på näsan, men den här var lite för subtil.

Ulla Englund

2011-04-10

Nu har jag lite pliktskyldigt läst hans "Jag vill inte tjäna" och blir glatt överaskad. Romanen är välskriven, handlar om ett intressant och angeläget ämne - om så kallade offentliga kvinnnor under 1880-talet deras plikt att inställa sig en gång i veckan för inspektion av stadsläkaren - och ger en fyllig bild av livet i Uppsala med den på sin tid relativa dominans av studenter och professorer. Vissa delar om några av offentliga kvinnorna tycks vara autentiska.
Lite svårt har jag emellertid att hänga med i var i tiden romanens olika avsnitten befinner sig. Huvudhandlingen tycks utspela sig under en enda dag med något års återblickar.
En intressant bekanskap är han, Ola Larsmo.

Klinga

2011-03-10

Det är ömsint skildrat. Jag tänker på Hjalmar Söderberg när jag läser Larsmos finstämda språk men innehållet är baksidan, det mörka, dolda och våldsamma och samtidigt märkligt kliniska livet med de prostituerade runt Dragarbrunnsgatan och Svartbäcksgatan i Uppsala som bistår studenter och professorer i sexuell nöd. Fantastiskt bra. Man står mitt i flödet och detaljer ger en lokalfärg man inte glömmer. Jag hade lite svårt att hålla isär tidsplanen så det blir inte högsta betyg.

anita christiansson

2011-01-28

Bra språk och miljöskildringen är fantastisk. Rekommenderas!

Emma Hortlund

2011-01-05

Jag vill inte tjäna utspelar sig i Uppsala på 1880-talet och handlar om stadens "offentliga" flickor som har ålagts besiktning en gång i veckan och om den doktor som får uppdraget att utföra besiktningen.

Det är på många sätt en hemsk bok eftersom flera av flickornas levnadsöden är hämtade från verkliga besiktningsprotokoll, och ofta blev de inte äldre än ca 30 år.

Jag tycker om beskrivningen av Uppsala eftersom jag känner igen många av platserna och det känns lite overkligt att de här stackars flickorna faktiskt har bott och varit verksamma här. Det som förbryllar mig mest i boken är att det aldrig förekommer talstreck (-) framför eller citationstecken (") runt repliker. Det fick jag lära mig redan i grundskolan att man skulle ha.

2010-05-04

Jag har läst Larsmo tidigare och kan därför inte låta bli att jämföra språket i hans böcker. Här har det nått ännu längre, en sorts förfining. Jag njöt inte bara av språket utan också av historien.

2010-02-23

På den tiden så höll alla familjeflickor på sig. Den fria kärleken var inte uppfunnen. Uppsalas studenter behövde sexuell stimulans och massor av kvinnor drog till staden för att tjäna som prostituerade. För flertalet människor var de sociala villkoren vidriga. En social indignationsroman kan man säga att det här är, fast det handlar om historia (åtminstone för Sveriges del). Personerna är lite bleka. Ibland är det svårt att hänga med i skiftningen mellan nu och då i berättelsen.

Maria Eriksson

2009-12-06

En stark skildring av hur samhället (Uppsala) på 1880-talet såg på prostitution och mäns "behov" av kvinnor. Huvudpersonerna är en läkare, som varje vecka ska "besikta" de protituerade, och en av de prostituerade kvinnorna. Boken är välskriven och språket anpassat efter tiden, vilket gör att man nästan kan känna sig förflyttad i dåtid. Spännande!

Laila Eriksson

2009-08-16

Larsmo skriver så att man, som genom en tidsmaskin, befinner sig i 1800-talet. Samma känsla infinner sig som i Hjalmar Söderbergs böcker. Bokens tema är väldigt upprörande.