Jag vet var du bor

Kendal, Claire

| 2016

En av årets bästa deckare 2016 enligt DN! En gastkramande psykologisk thriller om besatthet och makt, perfekt för de som älskade Gone Girl eller Innan jag somnar. Clarissa blir mer och mer rädd för sin kollega, Rafe. Han låter henne inte vara i fred, och han vägrar ta ett nej. Han är alltid där hon är. När hon blir utvald för juryarbete kan hon äntligen slappna av. Rätten är en fristad, där kan Rafe inte komma åt henne. Men i rätten uppdagas en våldsam historia om kidnappning och övergrepp, och Clarissa börjar se paralleller mellan sin egen situation och kvinnan i vittnesbåset. När hon inser att hon bär bevisbördan själv börjar Clarissa nysta upp den skruvade och makabra saga Rafe har spunnit kring dem - och upptäcker att det lyckliga slut han föreställt sig är mer fasansfullt än hon någonsin kunnat ana..."Oj vilken bok!" bokbloggen Bokraden"En av årets mest obehagliga läsupplevelser" ...

Maria Jacobsson

2022-10-01

Jag läste boken på svenska. Tyckte först att den var seg och tvivlade på att huvudpersonen hade fog för sina iakttagelser. Men spänningen stegrar för varje sida man läser och efter ca 100 sidor är jag fast och vill sträckläsa. Faktum är att jag skulle vilja läsa ännu mer om Clarissa, hur hon hämtar sig efter det hon varit med om och vad hände sedan?

Per Harbeck

2017-06-22

Bra debut om än något långdragen och jag irriterar mig på visa beslut som huvudkaraktären gör. Men en viktig samhällskritik hur svårt det är att bli av med en stalker i dagens samhälle och att det krävs nästan att man ska dö innan lagen gör något.

2016-12-03

Jag är ju otroligt svag för böcker som beskrivs som psykologiska thrillers. När det dessutom är en debut så blir jag väldigt nyfiken och det här temat alltså... en stalker, gör att jag bara måste läsa. Jag blev inte besviken den här gången. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2016/12/jag-vet-var-du-bor-av-claire-kendal.html