Jag vet inte vad som händer

Norlin, Anna

| 2017

?Marias mamma Elsa har blivit dement. Hon ringer allt oftare, ställer förvirrade frågor och pratar osammanhängande. Ensam i lägenheten hankar hon sig fram. Nyss har hon klarat allt själv, haft många vänner och ett rikt socialt liv.Så drabbar en stroke. Elsa hamnar i rullstol och får flytta till institutionsboende. Med ens förändras allt. Elsas värld slås sönder, det känns som att hamna i ett fängelse. Maria går bredvid, kämpar för att skapa trygghet i kaos. Samtidigt kryper tankar om livets skörhet och det egna åldrandet närmare.Jag vet inte vad som händer är en gripande berättelse om en av våra vanligaste folksjukdomar. En sjukdom som gräver ett hål i hjärnan och utplånar delar av ens identitet. Det är också en historia om kärleken mellan mor och dotter, om Norrbottnisk Klådda och om ett liv som både försvinner och rullas upp.?Om författaren:Anna Norlin är statsvetare, etnolog...

2017-03-13

Boken, Jag vet inte vad som händer, är en liten tunn pocketbok på etthundrasextio sidor, som jag läste ut på bara ett par timmar.

Boken handlar om en medelålders kvinna och hennes demenssjuka mamma. Det är en skönlitterär bok, och inte en dokumentär, men den baseras mycket på författarens liv, och hennes egen mammas insjuknande i demens.

Jag har ju också en mamma som har en demenssjukdom, så därför ville jag gärna läsa boken när jag fick förfrågan om att göra det.

Och jag tyckte att boken var mycket bra. Välskriven var den, och mycket gripande. Den berörde mig, och jag kan varmt rekommendera den. Vi har väl nästan alla någon i vår närhet som har någon demenssjukdom, så därför är ju boken aktuell för dom flesta.

Gripande, stark och vackert skriven!