Jag vet ingenting om dig

Persson, Titti

| 2009

Om dem som lämnats kvar Det är sommar 1983 i Seattleförorten Renton. Tioåriga Sean följer tidningarnas rapporter om nya lik efter unga kvinnor som hittats i skogarna kring Seattle. Det ryktas om en seriemördare som riktat in sig på unga prostituerade. Men Seattle är så långt bort ibland och nyheterna om liken är bara en kuslig historia bland andra. Än är allt som vanligt. Än har Debbie inte rymt hemifrån. Än står hon inte på listan över potentiella offer för Green River mördaren. Än har inte mamma begravt sig i sovrummet i sorgen efter sin försvunna dotter.Det är vinter 1983 i Stockholmsförorten Skärholmen. Tioåriga Jon står på balkongen och räknar upplysta fönster i höghuset mitt emot. Inne i vardagsrummet sitter mamma och dricker vin och skrattar gällt med en främmande man i fula byxor. Det är som vanligt Jons storasyster Sanna som hittar honom där, som föser in honom och fräser...

Jonathan Sjöberg

2018-11-11

Väldigt fin bok om kärlek och skörhet inför någon man vill ha. Går väldigt snyggt mellan dåtid och nutid, samtidigt som den väver in många livsöden.

Malin H

2012-06-06

Förutom en fin betättelse om kärlek och att våga lita på en annan människa handlar den här boken om klass tycker jag. Att växa upp med trasiga föräldrar, att skämmas eller att förakta sin bakgrund. Vilja mer. Undrar om den inte pratats mer om i det sammanhanget trots att klasskildringar varit hett pga hbt-temat? Seriemördarspåret gillade jag mycket, välskildrat från offrens perspektiv.

Eiya

2010-05-25

Jag tyckte den var lite smått rörig, skriven i tredje person vilket gör att jag inte fick samma känsla för personerna. Dock är det en bra story & som höll fast ända till slutet. Gillar parallellhandligen - även om den rör till det ibland.