Jag vet att du är ensam : deckare

Mårtensson, Bodil

| 2005

Tänk dig att du kommer hem efter en helt vanlig dag på jobbet. Du är trött, lite småhungrig och frusen eftersom höstregnet duggar otäckt kallt därute. Men hemma är allt som vanligt lungt, skönt och tryggt. Trodde Joann Ek Sörenson. Hennes man var inte hemma. Han är flygkapten och som vanligt ute på en av sina långresor. Men det bekymrade aldrig Joann. Hon kunde nog ta vara på sig själv, det hade hon alltid kunnat. Ända tills nu? då telefonen plötsligt ringde och störde henne i hennes högst privata värld. 'Ja, hallå?' svarade hon lite småförargat. 'Jag vet att du är ensam?' Rösten på andra änden av linjen var ingen hon kände igen. Den var mörk, uttalat nasal, avgjort maskulin och kusligt insinuant. Det måste vara någon som ringt fel. 'Förlåt, men ni måste nog ha?' 'Joann, nästan väste rösten, 'jag vet att du är ensam? och att du vantar på mig.' Mardrömmen hade börjat!...

Bra lätt läst bok

Kerstin Hellgren

2014-11-22

Mycket bra och spännande, MEN slutet.....?? Vem fattar? Berätta!!

2013-06-03

Riktigt bra, påminner något om "Jag kommer och hämtar dig" av Olov Svedelid. Rekommenderas!

Kim M. Kimselius

2013-02-06

Älskar Bodil Mårtenssons historiska böcker, men har svårare för hennes deckare. Den här boken var seg och det liksom hände ingenting i början, mycket personskildringar och fördjupningar i relationer. Ingen bok för mig! Ledsen Bodil :-(

Kim M. Kimselius

2013-02-06

Älskar Bodil Mårtenssons historiska böcker, men den här deckaren tyckte jag inte om :-(

2012-04-18

Riktigt, riktigt bra!

Maria Mobiny

2011-12-30

Jag ser fram emot att läsa mer av Bodil Mårtensson

Pia Stendahl

2011-08-18

Jag vet att du är ensam är en riktigt spännande bok. Spänningen börjar redan på första sidan och varar ända till den sista. Boken är stundtals riktigt obehaglig efter om handlingen känns väldigt trovärdig och skulle kunna vara en historia från verkligheten.

Jag har nu läst flera böcker av Bodil Mårtensson och jag tycker nog att böckerna blir bättre och bättre. De tar sig! De är dock inga exceptionella böcker som sticker ut utan de är deckare rakt upp och ner. Det jag saknar lite i denna bok är att som läsare få chans att lägga ihop ledtrådaren och dra egna slutsatser. Mördaren presenteras istället lite hux-flux och utan någon större analys om varför han/hon gör som han/hon gör. Jag skulle vilja veta mer om hur och varför mördaren väljer de offer han väljer.

Bodil Mårtensson är bra på att beskrivna karaktärerna i sina böcker vilket gör dem levande och trovärdiga. Det känns som jag vid det här laget börjar känna Joakim Hill. Boken har ganska många olika spår med olika karaktärer vilket jag gillar. Det ökar spänningen i boken.

Slutet kommer väldigt abrupt och jag är tvungen att dubbelkolla att boken verkligen är slut. Det känns som det ska komma mera. Dock är slutet på boken verkligen oväntat. Det som händer på slutet hade jag aldrig kunnat gissa vilket blir ett plus i kanten.
/Pia

Rasmusmatte .

2010-07-01

Huvva så spännande jag tyckte denna bok var.

kristina johansson

2010-05-13

En bok som det inte gick att släppa ifrån sig innan den var utläst. Mycket spännane intrig och som fängslar läsaren på så sätt att manb håller andan och väntar på nästa händelse att ske. Känns realistisk både i karaktärer och handling. Ger definitivt mersmak för mer. Bodil är en deckarförfattare som har sin plats bland de andra svenska deckardrottningarna utan omsvep.