Jag överlevde nazistinvasionen 1944

Tarshis, Lauren

I ett judiskt getto i östra Polen kämpar elvaårige Max Rosen och hans lillasyster Zena för att överleva efter att deras pappa förts bort av nazisterna. De har knappt mat för dagen och tvingas fly undan nazisterna in i den stora skogen där de bor. Efter en tid i skogen möter Max och Zena en grupp motståndskämpar som tar med dem till tryggheten i sitt läger. Men snart faller bomber överallt, även runt lägret.   Hur ska Max och Zena överleva nazisternas invasion?   Jag överlevde-serien är lättlästa, illustrerade romaner som berättar om hur modiga och uppfinningsrika barn både upplevt och överlevt världsomvälvande händelser i historien.   Passar såväl historienördar som spänningsläsare!   LAUREN TARSHIS är författare och redaktör på det amerikanske förlaget Scholastics. Hon bor med sin familj i Connecticut och älskar att lära sig nya saker. T.ex. att baka perfekta chocolate...

Den här boken handlar om nazisterna. Jag tycker att denna bok passar de som gillar spänning/Donna

Hannaskolanklass4

2021-12-03

Bra bok.

Hannaskolanklass4

2021-12-03

Alla de här böckerna är så spännande, älskar!

Jätte bra och intressant

Bra bok

Kung Karls skola 4c

2021-11-11

Jätte spännande!

Max rozen är i ett getto med hans lillasyster zena när andra världskriget.
Men allt blir nästan fel hur ska max överleva nazistinvatsionen 1944.
Boken är riktigt lärofylld och bra men det blir lite krångligt.
Boken är bra för dig som gillar fakta om andra världskriget.
Jag ger den 4 av 5 stjänor!

4A Väskolan

2021-10-20

den va bra för nazisterna förlora

Bra

Bra

I 1944 en pojke som heter Max och hans lillasyster var judar som levde normalt tills Hitler hade stickat sinna soldater som var nazister han kallblodiga dödsmän som skulle döda judar kan dem överleva nazistinvasionen?
Om du gillar jag överlevde böcker eller historie med kända katastrofer så jag rekommenderar den här boken för dig.

/Rafan

Boken handlar om en pojke som heter Max som är jude som lever under andra världskriget.Jag tycker boken var bra för att den har mycket spänning. Jag tycker att de som gillar krig och sånt kan läsa den här./Ellie

Jag överlevde nazistinvasionen 1944.

Det handlar om Max 11 år och hans lillasyster Zena 9 år. Deras pappa för bort av Nazisterna. De har knappt någon mat och tvingas att fly bort från Nazisterna in i den djupa skogen och bo där. Den är väldigt spännande och passar väldigt För dom som gillar spännande böcker.

Det är en pojke och hans syster som är judar som blir utsatta för nazister och dem försöker fly och klara sig från nazisterna och deras ledare Hitler.
Jag tycker att denna boken var spännande för att man visste inte vad som skulle hända.
Jag tycker att om man gillar historia och spänning kommer man gilla denna boken. /Casper

Gullis lästips

2021-01-26

Jag överlevde nazistinvasionen 1944
passar såväl historienördar som spänningsläsare!

Det är en historisk fiktion berättelse som tar sina läsare tillbaka till andra världskriget och förintelsen.

”Här får vi läsa om den 11-åriga pojken Max och hans 9-åriga syster Zena, som levde ett lugnt liv i en polsk stad tills den dagen staden blir invaderade av Hitlers nazistiska trupper.

Precis som miljontals judar över hela Europa sitter Max, Zena och deras far fängslade i en "getto", ett sönderbombat område omgivet av taggtråd.

När berättelsen börjar, lever syskonen Max och Zena på egen hand då deras pappa förts bort av nazisterna och de fruktar att de aldrig kommer att se honom igen. De har knappt mat för dagen och tvingas fly undan nazisterna in i den stora skogen där de bor.

Efter en tid i skogen möter Max och Zena en grupp motståndskämpar (partisaner) som tar med dem till tryggheten i sitt läger.

Snart fastnar de alla i en skrämmande bombattack, och det verkar omöjligt att de kommer till säkerhet.”

Det här är en otroligt spännande och fängslade bok som baserar sig på verkliga händelser. Kapitlen är skrivna med luftig text och korta kapitel och i handlingen vävs fakta in utan att påverka berättaren. Boken innehåller även en del actionfyllda svartvita illustrationer som förstärker handlingen och levandegör berättelsen.

Även om detta är ett verk av historisk fiktion, baseras alla händelser och personers öden på verkliga berättelser som författaren stött på under sin efterforskning.

Det här är en bok som verkligen passar som högläsning men som lika bra kan läsas individuellt av unga läsare mellan 9-12 år som vill ha spännande böcker som baserar sig på historiska händelser.

Det här är den första fristående boken
i bokserien ”Jag överlevde” som är berättelser där vi möter modiga och uppfinningsrika barn som både upplevt och överlevt olika dramatiska händelser i historian.

Jag ser verkligen fram emot att läsa följande böcker i serien. Redan nu finns boken Jag överlevde ”Titanics undergång 1912” och många fler böcker kommer ut i serien.

Vi har läst de två första böckerna i serien ”Jag överlevde” vars berättelser skildrar olika dramatiska händelser i historien.
Bägge böckerna är historisk fiktion, vilket betyder att all omkringliggande fakta i berättelserna är verkliga medan huvudpersonerna är påhittade även om deras öden baseras på personer som författaren stötte på under sina efterforskningar.

Första boken utspelar sig under andra världskriget och vi får följa de judiska barnen Max och Zena som lyckas fly från ett av ghettona och kommer att hamna tillsammans med en grupp judiska partisaner - en grupp motståndskämpar. Tillsammans gömmer de sig i skogen och en dag börjar bomberna falla.... hur ska det gå för syskonen?

I andra boken följer vi syskonen George och Phoebe som tillsammans med sin faster befinner sig i en första klass-svit på Titanic. George njuter av resan och utforskar varje dag skeppets skrymslen och vrår. Men när det som inte får hända har skett och de måste bege sig ut på livbåtsdäck så upptäcker han och faster med fasa att Phoebe inte ligger i sin säng.
Tillsammans måste de försöka hitta Phoebe innan det är försent.

Böckerna gick utmärkt att högläsa men jag slogs över hur bra de passar för barn att läsa själva, även läsovilliga.
Varje bok börjar med ett kapitel som utspelar sig under berättelsens mest
spännande period för att sedan hoppa tillbaka till berättelsens början i kapitel 2. Så redan efter första kapitlet är vi fast. Texten är luftig och berättelsen drivs hela tiden snabbt framåt. Den är hela tiden intressant och spännande. Mycket fakta är invävd i berättelsen utan att det blir en känsla av faktabok.

En sak jag uppskattar med berättelsen är att vi blir så personligt engagerade i huvudkaraktärerna som fångar oss. Det känns som genuina människor vi läser om och deras fruktansvärda upplevelser hugger till rejält i hjärtat. Böckerna är stundtals riktigt råa så man bör nog vara lite försiktig vilket barn som får dessa böcker i händerna. Jag tycker ändå de passar riktigt bra till skolbibliotek och till de som uppskattar att läsa om historisk fakta genom en skönlitterär berättelse.