Jag var en arier

Samuelsson, Tony

| 2009

Om Hitler vunnit kriget 1970-tal och Sverige är en självklar del i ett naziimperium som lagt under sig hela Europa. Hitlers förtrogne Albert Speer har gripit makten efter Führerns bortgång. Speers geni har fått Riket att fungera, politiken har smälts samman med kulturen. Hitlers vision om det ariska som norm för livet har förverkligats. Antisemitism är en självklarhet och judarna har deporterats till öster om Uralbergen.Thomas är en ambitiös sportjournalist, uppvuxen i en mäktig svensk nazifamilj. En kväll möter han Karin och blir förälskad. Under en intervju med Jan Sundberg, före detta straffånge och numera berömd poet, konfronteras Thomas med tabubelagda händelser från förr och börjar tvivla på vem han är och vad han har blivit.Karin är en ung litteraturstudent som gått med i en antinazistisk motståndsgrupp. Genom Thomas får hon möta sin idol Stefan Ullman, partitrogen stjärnförfattare,...

Göran Claesson

2014-03-03

Tyskland segrade i andra världskriget och har lagt under sig en stor del av Europa. I början av 50-talet annekterades Sverige och är nu en självklar del i denna stortyska stat, där Albert Speer är Führer. I denna kontrafaktiska roman - "tänk om" - som utspelas på 70-talet, är Thomas en framgångsrik sportjournalist. Efter en intervju med en f d straffånge börjar han tvivla på vem han är och sin familj (fadern är hög partifunktionär).
Karin är en litteraturstudent som gått med i en antinazistisk motståndsgrupp. Thomas blir förälskad i henne och hon utnyttjar honom för att komma över viktig information som hon skickar vidare.
Deras öden vävs samman i denna ytterst läsvärda roman som ger läsaren en ordentlig tankeställare. Tänk om vår "riktiga" historia, som vi tar för given, inte inträffat - vad kunde ha hänt då?

Erland Andersson

2012-03-21

Urusel.
"What if"-böcker kan vara kul, men när författaren så uppenbart saknar kunskap om 3:e riket är det på förhand dömt att misslyckas.
Boken urartar snabbt till enastående fånig science fiction (kan inte säga mer utan spoiler) och då har vi ett dubbelt bekymmer.
1. Miljön boken utspelar sig i är inte trovärdig.
2. Storyn i sig är inte trovärdig.
Jag hade stora förhoppningar inför läsningen, men boken sprack likt en såpbubbla.
Kan bara bli ett betyg - botten

Jonas Olsson

2009-10-22

En spännande "What If?"-historia som aldrig riktigt engagerar. Porträttet av Speer känns lite för grovt tillyxat.

Jonas Zejlon

2009-07-17

Innan jag läste denna boken så hade jag aldrig hört talas om Tony Samuelson. Nu är jag väldigt glad att jag har gjort det dock!

Jag var en arier handlar om två personer, Thomas och Karin, som vi får följa parallellt i ett Sverige styrt av Nazisterna, i ett Europa där Hitler vann andra världskriget. Just den tanken har ju alla lekt med någon gång "tänk om dem vunnit..." vilket gjorde att jag direkt nappade på konceptet.

Thomas och Karin är ett par, fast med olika bakgrunder och förutsättningar. Thomas är son till en av den Svenska delstatens mäktigaste män, som anses vara en personlig vän till den nye Fuhrern, Albert Speer. Karin är en ung student som, genom Thomas inflytelserika familj, träffar en av landets stora författare. Både deras liv tillsammans och deras egna förehavanden följs i olika kapitel genom hela boken, vilket gör att man faktiskt har två diametralt olika historier som berättas. Detta gör att man aldrig hinner bli uttråkad och ger boken ett skönt tempo.
Vissa kapiten berättas t.o.m ut ögonen på Fuhrern Speer, vilket också känns väldigt spännande.
Thomas råkar av en slump få reda på att hans familj bär på en hemlighet, en hemlighet som skulle kunna rubba hela hans rasbiologiska uppfostran. Genom boken får vi följa honom söka efter svar på frågor om detta. Karin arbetar efter en egen agenda, och hon verkar inte alltför förtjust i den nya nazist regimen...

Boken ändå rätt osannolika tema skulle även kunna kännas som en något naiv och billig väg att gå för att berätta en historia, och ibland känns det lite töntigt, som på gränsen till en komedi eller parodi, men den känslan försvinner snabbt när man inser att det inte är själva settingen, ett Europa under Nazisterna, som är temat i boken.

I början finns det likheter att dra till boken 1984, med storebror samhället och en stat som styr sitt folk med propaganda och en järnhand. Dock försvinner denna liknelse rätt fort eftersom boken, i mitt tycke, inte handlar om samma saker. I Jag var en arier presenteras istället Nazismen som något vardagligt, en livssyn som kanske inte ligger alltför långt ifrån dagens. Detta tyckte jag var en obehaglig insikt, och är något jag kommer tänka mycket på, både nu och i framtiden. Just därför tycker jag också att det är en bra bok för alla att läsa, för den är eftertänksam och förmedlar en kritik, inte mot samhället, utan kanske mot hela mänskligheten. Hur långt borta ligger egentligen nazisternas ideal på skönhet och intelligens? Hur hårda är vi i vår jakt på att bevara oss själva och de vi bryr oss om? En jobbig insikt, men väldigt nyttig.