Jag väljer livet

Dardenne, Sabine

| 2005

Sabine Dardenne bodde med sin familj i en liten belgisk stad när hon en dag försvann på väg till skolan. Hon var tolv år gammal och hade blivit kidnappad av Marc Dutroux, som redan tagit livet av fyra unga flickor. Sabine räddades från fångenskapen i Marc Dutroux källare och efter Belgiens mest omfattande rättegång någonsin berättar Sabine sin historia för att bearbeta sina minnen, göra upp med offerrollen och gå vidare i sitt liv. Smygläs boken här!

Anneli Gustavsson

2013-02-05

Jag har läst boken ett par gånger och tycker att den är otroligt läsvärd! Läser andras kommentarer om dåligt språk, nja visst är det väl kanske inte 100% men denna boken läste jag ej för att förbättra och förkovra mig i det svenska språket utan för att ta del av Sabines tragiska öde.. En bok som skrivits med mycket smärta, självinsikt och hopp! Att såga boken är väl ett dåligt alternativ, såga översättaren.....

Elouise

2013-01-30

Det här är en svår bok att betygsätta.
Det är en hemsk historia som dock är intressant att få läsa ur Sabines perspektiv, men översättningen kan vara den sämsta jag varit med om. Förstår inte vad den som korrekturläste och godkände den tänkte.

Hannah Nilsson

2012-01-29

Läste denna bok för några år sedan när den var precis nyutkommen, Det är en stark skildring av hur Sabine som var instängd i åratal , stred mot alla känslor samt tankar för att inte ge upp hoppet när det bara fanns mörker runt omkring henne. Det är en relativt tunn bok sidmässigt men med ett innehåll som man inte glömmer. Jag rekommenderar denna.

Mimmi Thorneus

2011-07-12

Jag växlade mellan boken på franska (originalspråket) och svenska när jag läste. Det är en helt okej bok på båda språken, men tyvärr har den dessutom blivit rätt dåligt översatt till svenska. Jag skulle inte rekommendera boken till någon, men inte heller avråda någon från att läsa den.

Camilla Jacobsson

2011-06-09

En otäck bok och hemsk hjärntvätt av av en liten tjej.

Sara E

2011-05-24

Okej bok. Väldigt hemsk historia men tyckte inte riktigt det kom fram i boken. Det är nåt som saknas.

Joanna Björkqvist

2011-04-04

Hemsk läsning, men ändå väljer Sabine att inte ta alla detaljer under sin tid som fånge hos Marc Dutroux. Hon brottas också mycket med skuldkänslor och det gjorde mig väldigt ont. Hon var ett oskyldigt barn!

Anna Renström

2011-04-03

Helt ok, inget mästerverk men givetvis en tragisk historia.

Det är en svag fyra i betyg. Den kunde varit bättre, Sabine håller tillbaka mycket av sina känslor och får det ibland att låta som att hon "bara fanns där" i källaren och väntade ut tiden. Sabine nämner inget om vad Marc gjorde med henne och han framstår i mina ögon inte som en man som hade ihjäl flera flickor. Sabine vill med Jag väljer livet få folk att förstå att man inte kan släppa ut dömda pedofiler hur som helst.

Anneli Gustavsson

2011-02-25

En välskriven bok som verkligen berörde