Jag som var så rolig att dricka vin med : Rapport från ett år som nykter al

Åhlund, Rebecka

"Drabbande och vackert om att slå ihjäl tiden med vin. /?/ en humoristisk och ärlig skildring av missbrukarens självbedrägeri." Göteborgs-Posten "Viktigt, roligt och självutlämnande om konsten att vara nykter." Lena Kvist, Borås Tidning Rebecka bor i London och lever ett kreativt liv med familj, vänner och en frilanstillvaro som ger henne obegränsade möjligheter att dricka. Kanske på det sätt som hon egentli­gen alltid har velat? Kvällen innan hon ska fylla fyrtio går hon gatan fram när hon upptäcker en grupp människor hon älskar komma mot henne. Hennes första tanke är: Fan, de har kommit för att lägga in mig på rehab. Men det är en överraskningsfest. Lättad blir Rebecka full igen, som vanligt. Några veckor senare sitter hon i en källare under en kyrka och säger för första gången: Jag heter Rebecka och jag är alkoholist.

Elina

2022-08-08

En bok som beskriver första året som nykter alkoholist. Den når inte hela vägen fram tyvärr.

Minus: Bokens innehåll fokuserade tyvärr på hur fantastiskt det är med alkohol och hur tråkigt det är att inte kunna dricka som "alla andra". Alkohol är tillräckligt romantiserat i vårt samhälle och jag personligen hade hoppats på att läsa mer om alla fördelar med att vara nykter. Boken är dock en självbiografi och författaren berättar ju utifrån sin egen upplevelse vilket jag förstår.

Plus: Ärlig och rå berättelse vilket jag uppskattar.

Anna Hedenstedt

2021-11-22

Oväntat fängslande! Ett viktigt diskussionsunderlag med mycket igenkänning kring "guldkanten" i form av alkohol som vi matas med i media och sociala medier.

Carolina

2019-10-24

Intressant att få läsa om alkoholism från en annan synvinkel och otroligt utlämnande.

Johan

2019-06-18

Verklig smärta och lidande, men ack så viktig. En bok som behövs.

Torbjörn Nilsson

2019-03-26

En smärtsam, självutlämnande, bekräftande, hoppingivande bladvändare!
Som arbets- och aktivitetsnarkoman har jag förr fått mycket hjälp av många Tolvstegsmöten. Ser min missbrukar"personlighet" som en fruktlös jakt, liksom dessa rader, för att fylla ett mycket tidigt sviket anknytningsbehov. Ett trauma som kan omfamnas och läkas i en kärleksfull famn. Nu företrädesvis min egen, som har stora fördelen att vars tillgänglig 24/7.

2019-03-19

Ärlig och rak, fylld med värme, humor och till slut självinsikt. Som barn till en alkoholist blir jag ändå kär i Rebecka som någonstans blir nykter för sin egen skull men fortsätter nykterheten för döttrarna. Släpp skulden. Du finns där nu. Läs den!

Anna Christina

2019-03-19

En bok som alla borde läsa/lyssna på. Tänkvärd. Om hur legitimt det blivit med att dricka vin i alla möjliga (och omöjliga) sammanhang. Mycket tänkvärd.

Bra!

Katarina Nord

2019-03-08

Läs läs läs

Genuin, stark & fantastisk!