Jag skulle vara din hund (om jag finge vara i din närhet)

Jordahl, Anneli

| 2009

»Han kommer på torsdag! Då ska han äta lunch med redaktören på Berns, därefter vill han träffas och prata om livet. Mötesplats: bron. Allt skulle återigen skakas om. Göra sig redo för stormen. Jubel. Hjälp.« De skrev hundratals brev om året till varandra. Deras romans varade en livstid. Men de träffades bara ett fåtal gånger. Ellen Key och Urban von Feilitzen finner varandra under det radikala 1880-talet, då äktenskapet och könsrollerna har börjat ifrågasättas. Båda är kritiker. Ellen arbetar som lärare och bor i Stockholm. Urban är godsägare och bor med sin fru och sina fyra barn utanför Linköping. jag skulle vara din hund (om jag bara finge vara i din närhet) är en roman om kärlek och vänskap, beroende och frihet. Ellen Key är känd som författare och pedagog. Som författare skrev hon bland annat en biografi över sin far, böcker om folkbildning, arbetarrrörelsen och samtidspolitiska pamfletter,...

Hanna Melin

2020-04-05

Fin! Gick i långsamt mak, del ett - den smått akademiskt krångliga brevväxlingen mellan Ellen och Urban, de små mötena, frustrationen däremellan. Del två, uppbrottet, vansinnet och hennes platonska relation med Victoria och den målande underbara del tre, en gammal kvinna på Strand, som simmar i Vättern med hunden Wild och har bjudningar med väninnan/hushållerskan Malin. Det abrupta slutet var bra men inte vad jag väntat mig efter en sån känslomässig resa.

Erika Lindblom

2014-01-07

Detta är en högst fascinerande bok. Något annat kan man inte säga. Under de första 30 sidorna hade jag svårt att anpassa mig till Jordahl säregna stil, men när jag väl gjorde det väntade en angenäm läsupplevelse. Första delen av boken upplevde jag som lite tråkig och jag blev oengagerad. Den sista däremot - den är superb! Relationen mellan den åldrade Key och kokerskan Malin är lika vacker som tragisk. Det är ett rörande och fascinerande porträtt över Ellen Key, över hennes relation med Urban samt över den samtida Sverige. Detta är en bok som jag rekommenderar. Den är särskilt intressant för personer intresserade av genushistoria och kvinnosaksfrågan.

Eva Rydinger

2013-09-12

En berättelse om platonisk kärlek mellan radikala feministen Ellen Key och litteraturkritikern Urban von Feilitzen. Eller singeln Ellen och gifte Urban om man så vill. Hon satsade allt på ett kort och lät hennes fruktsamma del av livet rinna ut mellan bläck och papper. Brev efter brev skickades mellan hemmen. Kärleksförklaringarna blandades med hat, hot och löften. Urban ville men vågade inte. Hotet från hustrun att inte någonsin få se sina barn igen höll honom kvar inom äktenskapet. En intressant historisk roman som beskriver kärlekens tidlösa virrvarr och återkommande fråga: Should I stay or should I go.

Klinga

2011-11-10

Nja, jag hade tråkigt och önskade slut på historien. Ellen Key verkar gnällig och jag kan inte släppa tanken på att författaren skriver mer om sig själv.

Malin H

2011-08-08

gillade språket, formen, innehållet. insynen i hur ellen key som tänkare var och hur den svenska feministiska rörelsen växtre fram var intressant. förhållandet till och brevväxlingen med urban gripande. men mest gillade jag den sista delen på ellen keys strand och förhållandet till malin.

Angela Alvarez

2011-04-27

Läste i tågkupé - på väg mot författarseminarium med Jordahls som inbjuden föreläsare. Grinade, log och älskade boken - i all dess rättframhet. Karaktärerna indragande och krävande. En rätt så fantastisk berättelse om en tid i svensk historia som, i mina ögon, aldrig porträtterats såhär levande. Och människoöden minst lika vivida.

Maria Eriksson

2011-03-19

Tidlös skildring av ett relationsdrama som var livslångt, mellan två intellektuella människor (Ellen Key och Urban von Feilitzen) som förblev åtskilda. Vissa delar av boken är definitivt värda en femma, men den är lite ojämn och därför stannar betyget på en stark 3:a.

Lina Forss

2011-03-02

Ok, alla ni som undrar om det stämmer, att hemlig kärlek kan finnas och nån annan kan gå omkring och känna precis likadant som du fastän inget går att ta på, eller ÄNNU VÄRRE, göra nåt åt - läs den här. Du som lever ett låtsasliv och undrar varför - You're not alone!

Bia Sigge

2010-11-03

En alldeles underbart bra roman! Läste långsamt för att språket kändes så omsorgsfullt och liksom utmejslat och helt och hållet passande för ämnet. Perfekt för alla riktiga finsmakare.

Ullis N

2010-08-12

Det är svårt att tro att Jordahl är en nutida författare. Hon har lyckats anpassa både språk och ton så att man tror sig befinna sig i förra seklets början.
Det var bara slutet jag inte var riktigt nöjd med.

Maria Klamas

2010-07-21

Med en så underbar titel kunde jag inte bara låta bli, o berättelsen handlar om den längtan och tillgivenhet som kärlek för med sig... den äkta kärlek som är så få förunnat... Det var det upplägget jag gillade med boken... hur den satte ord på känslan av att älska så innerligt och att älskas så innerligt men inte njuta denna livsgåva....Frustrationen över att han inte hoppar, inte tar chansen till det som finns där mellan dem... Men utöver det trollband boken mig inte.... sista halvan av boken tappade den kärleksfulla törsten och blev bara ett jasså...

Emma Utter

2010-06-15

En roman som bygger på den verkliga brevväxlingen mellan författarinnan Ellen Key och godsägaren Urban von Felitzen på sena 1800-talet. Gripande, förargande, förskräcklig och alldeles alldeles underbar. Ojämnheten drar ner betyget till en fyra; skulle vilja ha mer brev, mer ångest och mer förtvivlad kärlek...! I övrigt är den lysande.

Linda Odén

2010-06-13

En helt fantastisk bok! Missa inte.

2010-03-28

Sista avsnittet som ger en bild av hur den åldriga Key lever på Strand med sin hushållerska Malin var intressant. Ellen såg till att bränna alla brev till von Feilitzen. Det hjälpte inte, nu har Jordahl fabricerat nya! Ellen Key var på sin tid en betydelsefull person. Här blir hon framställd som en trånande fjolla.

Lena Willoch

2010-02-08

Självklart intressant att läsa om tiden, men jag blev mest upprörd över det dysfunktionella förhållandet och utnyttjandet av Ellen för Urbans litterära framgång.

Johanna Galenpanna

2010-02-02

Jag fann boken förvirrande med sin lite udda uppbyggnad av text. Det var för mig ett stort minus. Jag hade väldigt svårt att tycka om den. Den var mest depressiv. Jag blev arg på Ellen för att hon lät sig duperas så av Urban, och jag blev arg på Urban för att han var en sådan skithög. Det är inte en glad bok. Alla böcker måste ju visserligen inte vara glada, men den här var bara nedslående.

Ann Secher

2009-11-17

Vi har ju läst om Ellen Key förut om jag inte minns fel, men ur en annan synvinkel. Alltid intressant att läsa om hur svårt det var för kvinnliga författare, forskare mfl att bli tagna på allvar under början av 1900 talet.

BOKMANIA bokblogg

2009-10-08

FranZone c”,)

2009-09-07

Underbar verklighets-baserad brev-växling och ofullbordad kärlek mellan littertur-kritiker i slutet på 1800-talet.
Påminner en del om "Bertha Funcke" (av Stella Kleve, pseduonym för Mathilda Malling fd Kruse)