Jag ska göra dig så lycklig

Ragde, Anne B

| 2012

Åter till 60-talet: I den norska välfärdsstaten är allt välordnat och tillrättalagt. Hemmafruarnas arbete har blivit enklare, med indraget vatten, kylskåp och tvättmaskiner, och hemmen är effektiva och anpassade till den nya tiden. I bostadsrättsföreningen "Ungdomens egna hem" strax utanför Trondheim bor 8 familjer tätt inpå varandra. De övervakar varandras klädsel, uppförande och levnadsvanor och har alltid tid att bjuda på en svidande kommentar eller ett kritiskt öga. Här erbjuds allt från skvaller och barnpassning till hempermanent och påssoppa. Och om man är riktigt lyckosam får man en glimt av kvinnan i fyran som alltid sköter tvätten spritt språngande naken...När en ung man en dag kommer till huset och erbjuder sig...

Fantastisk beskrivning av sextiotalet, jag kände smaker och lukter och mindes sådant jag inte haft en tanke på de senaste fyrtio åren. Skickligt! Men. Vad hjälper en härlig miljö och spännande människor - när boken helt och hållet saknar händelseförlopp?

Nettan Holmér

2014-06-13

Helt ok bok, lättläst men inte alls i klass med Berlinerpopplarna. Sommarläsning på stranden?

Alissa Skazka

2013-12-16

Gud vad tråkig jag tyckte att den var när jag började läsa....men sen, oväntat, började jag tycka att den var ganska bra - rolig, sorglig och cynisk - framförallt välskriven! Karaktärerna är så fint skulpterade, och vardagen så konkret. Men, kanske inte min typ av genre, och lite tom känsla efter läsningen. Helt ok bok!

Gunnel Lindström

2013-12-01

En stor besvikelse efter höga förväntningar. Uppskattade hennes bok "Berlinerpopplarna" och hade väntat mig lika hög klass.

Maria Sundin

2013-04-02

Möjligen fick den lite väl högt betyg av mig pga den sjukt snygga pocketframsidan. Men jag gillade boken, läste den fort.

Linda Jönsson

2012-10-18

Jag blev deprimerad av boken!

Ullis N

2012-10-07

Men sicken tråkig bok. Det kändes som att nu ska vi skriva en rapport om hur det kunde se ut på 60-talet. Karaktärerna fick inget kött och blod på de 100 sidor jag gav boken.
Hon har kommit längt från Berlinerpopplarna.

Merja A

2012-09-16

Läsaren får inblick i flera familjers liv på 60-talet. Kan inte låta bli att jämföra med Anne Tyler. Även hon har ett brett register av udda personligheter i sina romaner. Ragdes bok är lättläst och underhållande trots att hon beskriver en hel del olyckliga människoöden.

Maria Palm

2012-08-12

Året är 1965 och vi får titta in i de olika lägenheterna i ett flerfamiljshus. Med värme och en viss kritik beskriver hon de olika familjerna. Sträckläsning. "Mad Men" i bokform. Gillar och rekomenderar.