Jag ska bara fixa en grej i köket

Herngren, Moa

| 2010

Ingrid är 35 år och är ensamstående mamma, hon arbetar på ett daghem och har precis avancerat till föreståndare där. Ingrid dricker vin, mycket vin. Hon lyckas ganska väl med att dölja det för sig själv och sin omgivning, men dottern är inte lika lätt att lura. På jobbet blir hon motarbetad, närmast mobbad, av sina tidigare arbetskamrater, numera underordnade som inte kan förstå att det var Ingrid som fick tjänsten som föreståndare. Utanför jobbet försöker hon hålla ihop ett liv som hon sakta men säkert tycks tappa kontrollen över ju mer hon kämpar för att inte göra det. Hennes sjuåriga dotter vill bo mer hos sin pappa trots att Ingrid tycker att hon har gett henne allt vad hon vill ha och lite till och på andra sidan stan ligger en alkoholiserad mormor på knä i badrummet och kräks upp gårdagens Rioja när ingen ser. Det är tufft, vilket ytterligare motiverar ett glas vin när Ingrid...

AC

2023-01-06

Otrolig. Viktig.

W

Weronica

2022-10-27

Lärvärd bok som ger läsaren en inblick i hur det är att leva med alkoholiserade föräldrar.

Maria Olofsson

2017-12-27

Mycket bra bok. En sån där som man lixom inte vill lägga ifrån sig! Dock väldigt tragisk berättelse, som jag tyvärr tror är en verklighet för många...Blir nyfiken på att läsa mer av Moa!

Josefine Ejebjörk

2015-01-28

temat är viktigt, men karaktärerna kändes platta och stereotypiska.

Sabina Svahn

2012-11-09

Väldigt bra bok!

Gölin Forsberg

2012-09-28

Angeläget ämne men lite klyschigt bitvis. Tillslut blir det riktigt gripande.

2012-07-13

Kan inte ge den bättre betyg då jag tydligen läst den tidigare (inom det senaste året) utan att minnas den...

Jenny Mårdh

2012-04-18

Oerhörd stark berättelse som berör

cecilia westman

2011-12-06

Trovärdig historia som verkligen berör... Jobbig att läsam men dumt att sticka huvudet i sanden. Rekommenderas varmt, alla borde läsa den..

Jenny Mefras

2011-09-15

Åh vilken jobbig situation! Känner igen tankarna men gällande annat: SOCKER!
Man kan inte lägga ifrån sig boken...

Lotta Ek

2011-09-04

WOW, fantastisk inblick i alkoholistens vanor och tankar, jag backade genast ganska många år och såg far min!!! Dessutom fick jag en AHAupplevelse av mitt eget missbruk - sockret.....

Malin H

2011-08-23

ångest, ångest, ångest.

Anna Lindström

2011-08-14

Okej bok om viktigt ämne. Tycker synd om Ingrid och framförallt hennes dotter. Hoppas det går bra för dem...

Liza Bolin

2011-07-25

jag har svårt att bestämma mig för om det är en bra bok eller om den är klumpigt skriven - allt jag vet är att jag blev SJUKT illa berörd . relationerna mor-dotter, både äldre och yngre generationen, är smärtsamma.

kristina johansson

2011-07-17

Behandlar ett ämne som sällan tas upp nämligen dold alkoholism orsakat av vin, Bag in Box. Speciellt vanligt hos kvinnor..blev lite besviken över slutet, men så sker ju sällan drastiska förändringar i det verkliga livet så fort heller.

Maria Johnson

2011-06-28

Jobbig läsning om den dolda sidan av alkoholism. Det är inte bara de missbrukare som ses "på stan" som har problem.

Eva Pettersson

2011-04-18

Gripande historia om en ensamstående mamma med eskalerande alkohol-problem. Lite av en sträckläsarbok.

Denna var jobbig att läsa, man tyckte så synd om den lilla flickan ja även om mamman.
Ofta förknippar man dem som missbrukar alkohol med gubbarna på bänken vid bolaget.
Dock tror jag att denna alkoholism är betydligt vanligare,,läs den

Marianne Skoglund

2011-02-07

Angeläget ämne, förvisso, och en bra om än lite väl ordrik skildring med lite väl många upprepningar. Men slutet!? Det känns som att det största sveket begås av författaren mot barnet i boken, då inget egentligen ändras.

Elisabeth Karlberg

2011-01-20

En mycket läsvärd och tänkvärd bok. Skrämmande. Kan det verkligen vara så här??

Detta var en bok jag knappt kunde läsa klart då det var så tragiskt hela tiden. Bra och trovärdigt skrivet.

Lotta Svensson

2010-12-31

Jag blev väldigt berörd av denna bok. Moa Herngrens sätt att fånga alkoholens baksida, är precis så det är för många familjer. Alldeles för många familjer.

2010-12-29

Har svårt att bestämma mig för vilket betyg. 4 eller 5? Det blir en 4:a eftersom jag tycker att den blir lite tjatig ibland. Man förstår att Ingrid har dåligt samvete gentemot Juni utan att det behöver upprepas hela tiden.
Men om man bortser från det är det en tragisk historia som verkligen berör. Jag lider verkligen med Ingrid.
Rekommenderas!

frölund stefan

2010-08-07

mycket realistisk skildring av den vanligaste formen av alkholism, inte parbänksalkisen utan parkbänken/soffanalkis.

Marianne Strandberg

2010-07-21

Omskakande om hur dåligt ett barn kan må.

Kristina Simar

2010-07-01

Recension av Moa Herngrens bok Jag ska bara fixa en grej i köket

Moa Herngren är född 1969. Hon debuterade som författare 2007 med Allt är bara bra, tack och har även medverkat i antologin Uppdrag: Familj (2005). Hon är frilandsjournalist, krönikör, tv-producent och har tidigare arbetat som chefredaktör för tidningen Elle.

Handling: Juni är snart sju år och bor med sin mamma Ingrid på Gärdet, Stockholm. Ingrid har ganska nyligen blivit chef på den förskola som hon tidigare arbetat som förskolelärare på.
Ingrid tycker att hon och Juni har det så bra tillsammans och kan inte förstå att Juni så gärna vill träffa sin pappa oftare än varannan helg. Han lever ett bohemiskt liv i en husbåt och det är inget bra liv för Juni, tycker Ingrid. Att hon själv dricker alldeles för mycket vin tänker hon inte på. Juni och hon har det så mysigt framför Tv:n på fredagskvällarna, ibland hyr de en film. Juni dricker läsk och äter chips och Ingrid dricker sitt vin.

Hos pappa får Juni göra roliga saker. Hon, pappan och hans nya flickvän spelar spel och åker på utflykter. Pappa lyssnar alltid på vad Juni har att säga, men det gör inte Ingrid.

En dag blir Ingrid bekant med en granne – Johannes. Hon får vissa känslor för honom och han får det även för henne. De träffas ofta. Tyvärr är det ändå vinet som styr Ingrids liv. Själv tycker hon att hennes mamma Astrid dricker alldels för mycket. Inte dricker väl Ingrid så mycket som mamma – inte på långa vägar, tycker Ingrid. Hon skulle vilja ge mer saker till Juni, men hon har inte råd, men till vin har hon alltid pengar. Ingrid dricker mer och mer och Juni mår allt sämre och blir mer inbunden. Mamma Ingrid lyssnar aldrig på henne, det är som om hon inte finns.
Det hela slutar med en förfärlig händelse som kunnat sluta riktigt illa.

Oh, vilken underbart skriven bok. Den är dock tragisk från början till slut. Moa Herngren har lyckats med allt. Förmedla känslor, beskriva miljöer och karaktärerna på ypperligt sätt. Jag känner stor sympati för lilla Juni som hela tiden ser sin mamma dricka mer och mer vin och försvinner mer mentalt från Juni, och hänger inte med i den riktiga världen. Ingrids drickande gör mig så ilsken. Att vin går före ens barn är något som jag inte kan acceptera. Jag vill ruska om Ingrid och försöka få henne att förstå vad hon gör mot sin dotter. Tyvärr är det nog många barn som har det på detta sätt. En eller två föräldrar som dricker för mycket. Jag älskade boken och hoppas att många många vill läsa den. Den är riktigt lärorik.

Betyg 5/5 Kristina Simar lektör/bokrecensent

cina fredriksson

2010-05-04

Angelägen problematik. Tyvärr filtreras allt genom Ingrids känslor och tankar. Hur ser omgivningen på henne? Verkar något vara fel eller finns allt bara i hennes inbillning?

Maria Stensson

2010-04-28

En tänkvärd berättelse om en ensam mammas alkoholmissbruk. Man blir arg på mamman som inte förstår att hennes dotter mår dåligt

Eva Bommelin

2010-04-02

En bra och stark roman till som fyller ett bra ämne här också.

Ullis N

2010-03-22

Moa har en en gång lyckats att beskriva smärtan med inlevelse - den här gången smärtan av att vara alkoholist.
Jag uppskattar att hon inte valde uteliggaren eller partypinglan utan just en medelsvensson som konsumerar sina bag-in-boxar i ett ökande tempo. En kvinna som inte får vardagen att gå ihop och behöver lite tröst. Och ett barn som far illa på vägen.

Och det var just det. Hon har gjort det bra och det är nästan så att jag vill åka hem till mamman och skaka vett i henne då jag stundtals glömmer att det är en roman. MEN jag hade önskat en lite ljusare ton ibland, något som i a f tog udden av smärtan stundtals.

Fiona *

2010-03-22

Tyvärr är det så, att trots att jag förstår författarens syfte och vilja, blir jag bara som vanligt förbannad på offermentaliteten.

2010-03-11

Jag har läst en bok av Moa Herngren tidigare och det var "Allt är bara bra, tack" från 2007. Jag läste den 2009 och jag tyckte att den var mycket bra.

Moa Herngrens nya bok "Jag ska bara fixa en grej i köket" var också mycket bra, och ännu mycket bättre än hennes förra bok.

"Jag ska bara fixa en grej i köket" var en otroligt bra bok, men också ganska så jobbig att läsa. För den var väldigt hemsk, och kändes nästan som en dokumentär. Tror tyvärr att det finns många, många människor och familjer som har det precis som i boken. Många "smygalkoholister" som missbrukar lådvin. Många "BIB"-tanter..

Tycker att ALLA borde läsa den här boken. Den var välskriven och lättläst. Spännande och mycket bra. Men som sagt också samtidigt jobbig att läsa, och inte direkt en bok som man blir glad av. Men å andra sidan kan man ju inte alltid läsa böcker som man blir glad av..

Det var i alla fall en av dom bästa böcker som jag har läst på länge. Och jag rekommenderar den varmt. Och hoppas verkligen att Moa Herngren kommer att skriva fler böcker. Och gärna i samma anda som den här.

(Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, "Bims Blogg" - http://bim.blogg.se)

Tarja Ahlgrén

2010-03-08

Herngren skulle ha vunnit på att ta ut svängarna lite mer men historien om mor och dotter som båda dras in i ett eskalerande smygdrickande och dess följder kännbart träffande. Jag blev fruktansvärt sugen på ett glas vin när jag läste om huvudpersonens sug efter den gömda bag-in-boxen och när man så småningom ser hur det går med hennes mamma, dvs. hur det förmodligen kommer att gå för huvudpersonen om hon fortsätter att dricka, ja då kröp det i mig ordentligt.