Jag saknar dig, jag saknar dig!

Pohl, Peter

| 1992

Två tonårsflickor springer över vägen efter bussen till skolan. De är tvillingar, enäggstvillingar. Den ena systern blir påkörd och dödad. Detta är berättelsen om Tina som blev kvar, tvungen att försöka stå upprätt och hålla balansen i livet utan Cilla.

W

Weronica

2023-03-12

Gripande berättelse som får läsaren att tänka till en extra gång.

W

Weronica

2023-03-12

Gripande berättelse som får läsaren att tänka till en extra gång.

Sara Frimodig

2013-09-23

När jag var 12-14 år så läste jag den här boken om och om igen och grät floder varje gång. En av de tidiga böcker som fick mig att älska att läsa. En otroligt bra ungdomsbok!

Ida Ljung

2013-02-09

Jag är tvillingsyster så det var otroligt gripande att både läsa o även se denna på bio

Alexandra Svensson

2012-11-08

En sorglig bok som väcker starka känslor.

Sanna

2012-09-18

Jag har velat läsa och se den här filmen och läsa boken men det har inte blivit och jag har äntligen läst den. Den var bra.

Tina passade bra som huvudperson men jag skulle ändå vilja veta mer om Cillas karaktär. Jag upplevde det som om Cilla var den som var mest högljudast och mest energisk av systrarna.

Sorg är inte min grej när det gäller böcker och jag tror jag inte har läst någon sorglig som har fått betyget 5/5 och den här boken var inget undantag.

Moa Johansson

2012-03-25

Fin berättelse om starkt ämne. Jag erkänner att jag grät lite när jag läste den och även om det inte är den bästa bok jag läst stannade den kvar länge hos mig efter att den var utläst.

Rianna Celebraz

2012-03-24

Den enda boken som någonsin fått mig att gråta...

Michaela Schuller

2011-11-08

Gillade inte, fick aldrig någon känsla för huvudkaraktären. Synd, för ämnet var intressant.

Elina Comstedt

2011-10-27

Boken handlar om Tina, och om året efter hennes tvillingsyster Cilla har dött. Hur hon tar sig igenom det första året efter olyckan och bearbetar sin sorg.
 De går i klass 7 och Tina är i början av boken väldigt flängig och har svårt att hålla kvar intresset på någon eller något en längre tid. Hon gillar att skriva och spela teater och drömmer att bli en världsberömd skådespelerska.
Boken utspelar sig i nutida Sverige.

Jag finner boken ganska tjatig. Det är mycket upprepningar hela tiden. I början var det så mycket om "att de var två olika personer, även om de ser likadana ut", så jag blev t.o.m. lite irriterad. Det är en djup bok med mycket tankar och känslor som aldrigt riktigt är stilla.
Jag har sett filmen, och tycker att den var bättre. Boken fick mig aldrig riktigt att känna att jag hade förlorat en syster, medans jag storgrät och var betydligt mer omtumlad efter filmen.

Jag tror helt enkelt att den här boken inte riktigt var min stil. Den var nog lite för seriös och verkligehetstrogen.

Jag skulle säga att det är en jättebra bok om man gillar att följa tankar och människors utveckling. Den pratar mycket om sorg och hur de olika personerna i familjen hanterar den.

Lite mindre bra bok om man är som jag, inte gillar allt för seriösa böcker och för mycket djupa tankar.

Karin Söder

2011-08-21

Långtråkig, tjatig, jobbig att läsa. De var ju två - kunde de inte ha hejdat varandra?

Monika Häägg

2011-05-19

En tung men ändå lätt bok. Handlar om svår sorg men är ändå full av ljus och kärlek.

Sanna T <3

2011-05-01

Jag gillade denna bok <3

Nja jag tyckte att den var si så där

Ida

2011-03-24

En väldigt fin bok som fick mig att gråta med jämna mellanrum. Var flera år sen jag läste den men kommer fortfarande ihåg hur den fick mig att känna.

Verkligen läsvärd, för både unga och vuxna!

Sofies bokblogg

2011-02-05

Åh, så fin den är!
Uppbyggnaden är dock inte den bästa, enligt mig, men storyn är så fin och fint berättad att den förtjänar fem stjärnor!

Gabriella Carlson

2010-10-14

bästa boken. läst den flertalet gångar.

Sabina -

2010-09-19

Bokens första hälft är otroligt rörande resten och slutet är sådär. Men den är ändå läsvärd.

rebecca dahlström

2010-06-07

gripande historia med starka känslor som berör, dock är dialogerna så rörigt skrivna att det tog ett tag för mig att vänja mig vid att den är skriven utan talstreck eller citattecken.

Lotta Norén

2009-09-09

Läste boken på svenska, men det alternativet fanns inte med.

min favoritbok när jag var "liten". Peter Pohl kom till och med och pratade i vår klass och jag var helt till mig. Jag grät när jag läste boken...