Jag ringer mina bröder

En bil har exploderat i Stockholm. Amor irrar runt i en polisfylld, paranoid stad på jakt efter en reservdel till en borrmaskin. I framfickan har han en telefon, i bakfickan en kniv. Han ska svara när Shavi ringer, han ska sluta stalka Valeria. Framför allt ska han bete sig maximalt normalt.Under 24 intensiva timmar befinner vi oss i Amors huvud där gränserna mellan brottsling och brottsoffer, kärlek och kemi, paranoia och verklighet, blir allt suddigare.

Sandra Engström

2019-08-24

Emma

2016-10-25

Oj det var en kort bok, mer som en novell. Har lite svårt att hinna fastna för berättelsen. Jag tyckte mest om brevet som är med som Jonas Hassan Khemiri skrev till Beatrice Ask, tillsammans med berättelsen för det fram en viktig poäng om hur det är att kämpa mot fördomar för att man har ett annat ursprung.

Zack Simone

2016-08-29

Känslig och kort

Lars B.

2016-01-12

Känns genomtänkt och snyggt grepp med referenser till periodiska systemet, men jag blev inte såld. Mer lättillgängligt språk än Leiva Wenger.

Elin Brandlöv

2015-12-10

Komplett berättelse med spännande perspektivskiften, svart humor och ett budskap som får en att tänka
en gång till över ens egna fördomar och rädslor.

Josefine Ejebjörk

2015-01-14

En härlig läsupplevelse som alltid när det kommer till Khemiri

Anna

2015-01-10

Jag ringer mina bröder är inte det bästa Khemiri har skrivit, men som någon kommenterade: lägstanivån är hög. Han är maximalt duktig på att dra in läsaren i sin flow där han mixar dialog, minnen, telefonsamtal och iakttagelser på ett kreativt sätt.

Saga Melander

2014-08-20

Du är så bra, en samtida bok om ett viktigt ämne

Per-Anders Tornås

2014-02-19

Skräp!

Sandra Björn

2014-02-11

rapp och snyggt skriven. tyckte om "flowet" en kom in i då en läste, samt att mycket lämnas osagt och upp till läsaren att tänka ut och förstå

Johan L

2013-12-02

Rappt, snyggt, skrämmande men samtidigt så ljuvligt skriven. Kommer plocka fram flera gånger igen för en stunds njutning av underbara ord. Väldigt stark 4a från mig!

Kenneth Olausson

2013-08-04

Hur skall denna korta och splittrade bok uppfattas? Möjligen som ett rop på det obeväpnade samförståndet där goda krafter sätter spjärn mot krafter som vill oss alla illa. Möjligen att dessa goda krafter - som har både namn och ansikte - är dömda att förlora mot det namnlösa våldet. Möjligen som ett konstaterande att sammanhållning mellan familjen och alla bröder inom och utom den har tunnats ut så till den grad att den brister. Ja möjligen på dessa sätt eller några andra. Jag vet inte. Texten förklarar inget, gör oss inte klokare, men den ställer den frågor som vi alla har skyldighet att fundera på.

Johanna Smeds

2013-07-29

Jonas Hassen Khemiri. Han är 34 år gammal, lång och smal och mörkklädd i sann kulturnisseanda, svensk med tunisiskt påbrå. Hassen Khemiris fagra nuna syns i vart och vartannat kulturprogram på tv, alltid ödmjuk, alltid med ett snett leende på läpparna, aldrig rädd för att prata om heta potatisar. Så när hans senaste, femte, bok Jag ringer mina bröder kom ut för några månader sedan blev jag förstås sugen på att läsa den.

Inatt blev det av. Inatt träffade jag Amor. Amor är en sympatisk typ, lite grubblande och socialt obekväm, som tänker på sina vänner som olika kemiska grundämnen. Det är 11 september 2010 och bombdåden** i Stockholm, där Amor bor, har nyss ägt rum. Man får veta att gärningsmannen var en sådan. Ingen riktig svensk. Rötter i Irak, svart hår och osvenskt utseende, muslim till på köpet. Amor och alla hans vänner vet genast - nu gäller det att passa sig. Nu kommer folk att vara extra uppmärksamma på alla stockholmare med osvenskt utseende. Det gäller att verkligen bete sig så normalt som möjligt när man rör sig ute bland folk, med kläder och kroppsspråk försöka förmedla att man inte har för avsikt att spränga sig själv eller någon annan i luften.

Den här boken kan man läsa på mindre än en timme, dels för att den består av hundratjugofem sidor berättelse i A6-format, men också för att texten har en hög puls. Textens puls uppnås delvis genom att Amors tankar varvas med minnen, händelser och telefonsamtal i ett obrutet flöde. Fast ibland tycker jag att flödet går lite för långt, då det kan vara svårt att avgöra i vissa fall vem som sade vad. Eller är det ett medvetet val från författaren? Som för att säga att inför chockerande händelser reagerar vi alla likadant? Oavsett vilket så är den definitivt läsvärd; på några få rader lyckas Hassen Khemiri presentera trovärdiga personporträtt och en berättelse som suger in läsaren mellan pärmarna.

Nina Gustafsson

2013-07-05

Som vanligt behöver J.H. Khemiri inte många ord för att slå huvudet på spiken. Kort med talande bok om att vara invandrare i Sverige efter terroristdådet i Stockholm.

Karin Lundberg

2013-06-29

Småkul och småbra, precis som Khemiri brukar vara.

Lind Ängen

2013-04-03

Tyckte boken var bättre än pjäsen.

Klara Klingspor

2013-01-26

Fantastisk bok. Jag är väldigt förtjust i Jonas Hassen Khemiris språk. Det är humoristiskt, det är vasst, det är rakt, det är underfundigt och fångar mycket. Boken är kort. Hann läsa ut den på en timme. Men åh, jag kommer helt klart att läsa om den igen. Så fin och viktig. Dold rasism och vänskap borde fler skriva böcker om.

Maria Eriksson

2013-01-26

I efterdyningarna efter ett självmordsbombdåd irrar Amor runt i Stockholm. Han är paranoid, är han förföljd på riktigt eller imbillar han sig. Han strävar efter att uppföra sig "maximalt normalt" för enbart hans utseende gör honom misstänkt. Det handlar om den dolda rasismen. Snart på en teaterscen nära dig.

2013-01-23

Jag vill även lägga till att det också handlar om vänskap, och jag gillar humorn som lyser igenom framför allt i början:

"Vi hade precis lärt oss periodiska systemet i skolan och för att komma ihåg alla ämnena så började vi tänka på alla i kvarteret som olika grundämnen"

"Och Shavi. Shavi var Helium.

Fuck Helium! Jag vill inte vara gas."

"För du gör alltid allt. Jag vet inte. Lättare.

Jag fattar. Så Helium är bra?

Helium är grymt."

2013-01-23

En väldigt kort bok, skulle nog nästan vilja kalla det novell, men oj vad den berättar mycket på den lilla sträckan. Det är en berättelse om hur det är att vara annorlunda men ändå inte, en berättelse om rasismen i Sverige, om förväntad solidaritet, misstänksamhet och besvikelse, men också om olika sätt att hantera allt detta.

harriet karlsson

2012-12-18

Karin Ljung

2012-12-12

Vacker, förvirrad och fängslande.
Läs!

Ullis N

2012-11-30

Litterärt är det hans sämsta (och då är nivån hög från början), men angelägenheten och tankarna det för med sig höjer betyget.

Sara Urger

2012-11-16

Mycket bra, en berättelse att kliva in i och bara rusa igenom. Fantastiskt bra dialog.

Åsa G-H

2012-10-22

Tyvärr inte lika vass som hans tidigare alster. Men Khemiri har en hög lägstanivå!

Nää jag gillade inte denna bok tyvärr =(