Jag är Wanted

Luthman, Daniel

Att vara yrkeskriminell och leva i den undre världen är som att spela tio schackpartier samtidigt. Och för att kamma hem spelet måste man vinna, hela tiden. Förlorar du en enda gång kan det leda till riktig skit, kanske din död. Och det är inget nio till fem-jobb, utan dygnet runt. Med ditt eget och andras liv som insats.David Larsson (pseudonym) valde att leva i det här kaoset, spela detta spel i tjugo års tid. Men han förlorade och är nu efterlyst och gömmer sig i Thailand. ?Jag är Wanted? är hans berättelse, hans liv. Värdetransportrån, indrivningar, våld, kidnappningar, ekobrott, bedrägerier ? År av kaos. Men hur är det egentligen att andas kriminalitet, tänka ont och använda våld som ett redskap att nå dit man vill?

Joakim Karlsson

2018-10-23

Fängslande och lättläst. Läste den i tron om att det var en biografi och förstod först efteråt att mycket är påhittat. Inte desto mindre spännande för det!

Therese Olsson

2017-05-05

En riktig sidvändare, kunde inte lägga ifrån mig boken.

Izabela Horn

2016-12-17

Jag är Wanted är en bok i snabba cash anda men enligt mig mycket bättre då det är en självbiografi , författaren lever i exil i Thailand och David Larsson är inte hans riktiga namn.
Jag är imponerad att boken är så bra skriven, det finns en del andra böcker skrivna av kriminella men antagligen har de då fått hjälp av en känd författare eller så är inte boken så bra språklig.
Men Jag är Wanted är lyckad på alla sätt och jag var fast i boken från första kapitlet, är även nyfiken på Daniel Larsson och önskar honom allt gott.

Kim Walliander

2014-12-07

Hade varit en 4a om den varit sann. Var en gripande historia. Men blev sjukt besviken när man nu läst att det bara är en bluff.

Heléne Niitsoo

2013-08-25

Lånade egentligen boken till min son som motvilligt tar sig an en bok. Men inte läste han den, inte. Det gjorde däremot jag; tyckte den var spännande och skrämmande. Mycket action på ett korthugget språk där väldigt många prepositioner var utelämnade vilket gav intryck av någon slags "gatu-svenska" som klart hämtats från förorter à la Rinkeby och Rosengård. Men det var inte helt konsekvent stilistiskt genomfört vilket gjorde att det kändes lite påklistrat med denna jargong. Men klart intressant att få komma innanför skalet på en människa med ADHD-problematik (om en lekmans analys tillåts). Skrämmande, bl.a.när han drar upp hur upplägget med byggbranschen riggas - kan man nånsin lita på en byggfirma igen efter att ha läst detta? Svårligen. Ingen litterär höjdare med definitivt läsvärd om man är något social-antropologiskt intresserad och orienterad mot samhällets skuggsidor.

Jimmy Sollander

2011-10-23

De är en bra bok, men har på senare tid kommit fram att de är helt och hållet fiktion. Vilket jag tycker drar ner den ordentligt

Thomas Vargheim

2011-09-12

otroligt bra bok!

Emma Martincic

2011-08-01

Spännande bok med charmigt språk. Skön läsning.

Är glad att jag inte googlat boken/författaren innan jag läste boken. Man blir lite förvirrad och besviken nu när man kan läsa om "sanningen".

Louise A

2011-06-10

Nu när sanningen kommit fram, då blir den lite pinsam. Men som underhållning är den helt ok.

Jonna

2010-10-19

Verkligen en bok i min klass, spännande rakt igenom. Språket? Jag tycker att det är charmigt, det är ju ett medvetet drag och fackspråk hade däremot gjort en otrovärdig.

Franciska Haldemo

2010-07-29

En kompis hade med sig denna under vår långresa till Vietnam i vintras. Hon pratade på om hur bra boken var och när hon äntligen hade läst ut den, fick jag chansen. Hon läste den på 2 veckor, jag läste den på 1,5 dag i hängmattan. Kunde inte lägga den ifrån mig. Den är otroligt spännande, ett bra driv i den och när den väl tog slut kände man sig helt slut. Författaren har nu gått ut offentligt. Det var en märklig känsla att se honom. Man byggde upp en illusion om hur han skulle vara, men ack vad jag bedrog mig :)

Kristina Simar

2010-04-24

Recension av alias ”David Larssons” bok Jag är wanted

Jag kan tyvärr inte berätta något om författaren. Jag vet inte vem han är, mer än att han kallar sig ”David Larsson” och är en före detta kriminell person som just nu bor i Bangkok.

Den 29 maj 2010 kommer ”David Larsson” att komma till Stockholm för att presentera sig själv. Än är tid och plats inte klart, men upplägget kommer att vara en cirka två timmars föreläsning av ”David” med Annika Seward Jensen som presentatör. Därefter blir det en öppen frågestund och senare mingel i krogmiljö och lite skålar. Jag återkommer när jag vet mer.

Handling: Boken är skriven i jagform, men ”David” nämner aldrig något namn på sig, därför kallar jag honom ”David” i min recension. David kommer från ett stabilt hem. Han är visserligen adopterad, men det har alltid varit hans familj, och föräldrarna har älskat och stöttat honom även att han varit i kriminella gäng. Han har även två yngre syskon, en bror och en syster som betyder mycket för honom.

Redan i tidig ålder börjar David få stora utbrott – både borta och hemma. Han mår alltid dåligt efteråt när han har haft utbrott hemma och hans småsyskon blivit så rädda att de gömt sig.
Detta är väl egentligen upptakten till Davids liv som kriminell. Han börjar med snatterier som sedan blir till stölder och till slut blir det beväpnade rån av banker eller värdetransporter.

När David är väldigt ung träffar han en tjej som heter Sofia och hon blir gravid. Tillsammans blir de föräldrar till sonen Jack, men Sofia vill inte vara delaktig i Davids kriminella liv så de bor därför inte tillsammans. Däremot är Sofia och David goda vänner och Sofia är väldigt noga med att han ska finnas med i Jacks liv och följa hans utveckling, ta hand om honom under vissa helger för att de ska göra saker tillsammans. För det mesta fungerar det bra, men ibland glömmer David bort att det är hans tur att ta hand om Jack. När Jack har blivit lite större gör de ofta roliga saker tillsammans, då är de far och son, går på Gröna Lund och äter gärna middag ute.

När sedan Jack är hos sin mamma är allt som vanligt för David; ett liv som ofta går ut på att planera rån. Snabba cash, som snart tar slut, och sedan är det dags för planering av nästa rån.

En dag blir David oturligt nog tagen av polisen när han ”bara” var ute för att kolla av en plats där de planerat sitt nästa värdetransportrån. Polisen har under en längre tid haft ögonen på honom, och nu slår de till. Det blir lite över ett år på kåken, långt upp i Sverige. Givetvis träffar han på kompisar där och snart är de uppe i nya planeringar på nya rån. Denna gång går inte planeringarna som väntat. Vissa personer som David trott på visar sig inte vara pålitliga. Han har vissa funderingar på att lägga ner sitt kriminella liv, men så fort han blir utsläppt kommer polarna med nya spännande förslag som han har svårt att säga nej till.

Till sist tar det slut, efter en biljakt med poliser i hälarna lyckas David fly. Han åker till Bangkok och där lever han numera som en fattig man. Men som sagt: var med när ”David Larsson” avslöjar sin identitet den 29 maj 2010 i Stockholm.

Detta är en bok som är skriven på det där typiska sättet som kriminella gör, de har en viss jargong i sitt sätt att uttrycka sig. Liam Norbergs Insidan är också skriven på samma sätt. Det är som att krypa in i en annan värld. En värld som jag inte känner mig hemma i. Det är intressant att stå där bredvid och liksom höra när de planerar sina brott, alla töntiga smeknamn som de kriminella har. Jag undrar varför? Slangorden som de använder, var kommer de ifrån? Deg = pengar, plit = fångvaktare (och inte polis som jag har trott). En spännande och intressant roman för oss som inte känner oss hemma i den kriminella världen. Att läsa hur de tänker och varför det är så svårt att ta sig ur den kriminella världen när de en gång hamnat där.

En bra roman som jag rekommenderar.

Betyg 3/5 Kristina Simar lektör/bokrecensent

En spännande och gripande bok om en kille som begått svåra brott och suttit i fängelse och hans kamp för att mogna och ta sig vidare i livet.

Anna Hallqvist

2009-10-13

Jag såg denna i bokkatalogen över höstens släpp och förhandsbokade av en enda anledning och det var Karolina Ramqvists Flickvännen. Jag ville läsa allt från den "andra" sidan, då den boken var en lyckträff...

David sägs då alltså vara på flykt undan rättvisan och lever numer (utan pengar och identitet i Thailand, där platser inte ens visar sig ligga där de ska...) Jag ska inte döma, men det känns lite för tillgjort. Lite för macho, lite för stockholmskt och för många maffiauttryck för att jag ska köpa konceptet och historien rakt av. Kanske är det sant och kanske är det inte sant, men sagan är bra. Rolig, spännande, sjuk, våldsam och underhållande. Den duger bra i höstens boksläpp.

Jag gillar nicket som tjejen får som hjälper till en del och "håller honom varm"; Skräpet. Det är något som faller mig i smaken rejält.
Men sedan finns den en del uttryck och slang som det känns som om min snart 13-åring och hans kompisar skulle kunna slänga sig med, typ "Fuck a duck"...på allvar liksom, hur gamla är vi...Vad jag tycker om David som förälder (om det är en sann historia) ska jag inte ens yppa högt...och hur fan hans ex Sofia stått ut och accepterat...jo men tjena...

Vi ska kalla honom Wanted. Eh, varför då? För att det är tufft? För att han fortfarande tycker att det är ballt att slåss med basebollträn, eller skada sin son för livet, eller förstöra sina föräldrars liv???? Elller helt enkelt för att han är en vanlig medelsvensson som tjänar en hel del pengar på oss som tänder på att läsa om kriminella och deras udda liv? För att vi vill förfasas över valen de gör, men ändå läsa om och hänga med....tycka illa om och diskutera.

Har "David" skrivit detta för att tjäna pengar är jag djupt imponerad. Har han gjort allt detta för att han är sådan som boken utger tycker jag att det är för jävla tragiskt...

Ali Sandli

2009-09-01

Bra som fan, snudd på en femma.

Fredrik Hansson

2009-08-29

Läste boken och blev mycket överraskad. Imponerad av författarens språk och berättarteknik. Språket är litterärt och nyskapande, berättelsen är djup med många bottnar och mycket skrämmande. Är mycket imponerad och nästan överrumplad eftersom jag förväntat mig något helt annat.

David Larsson som han använder som alias, berättar om sitt kriminella liv från sin ungdom tills idag. Han berättar med en sådan inlevelse ibland att det är riktigt svårt att slita sig. Idag är han efterlyst och jagad av den undre världen och själva "storyn" är lika fantastiskt som författarens språk och skicklighet att binda upp mig i hans text. Han beskriver allt från grova våldsbrott till ekonomiska brottslighet och hela tiden har en röd tråd som ligger som en dimma borta i Thailand där han befinner sig idag.

Jag kan mycket väl tänka mig att denna bok blir en av de oväntade "best seller" i höst. Den kommer väcka debatt på lika många plan och bottnar som den har i sig. Är detta en sann historia? Svårt att säga nu, men något som är säkert är att han levererat en fantastisk berättelse med ett helt underbart språk som har en ny "touch" av våran litteratur. Hur spännande och skrämmande som helst.

Rekommenderas mycket varmt.

Saga Örtman

2009-08-27

Har fått läsa denna bok innan den släpps i butiken. Lyckades komma över ett exemplar och den är bland de tuffaste, vackraste och mest gripande jag läst på mycket länge. Författaren har verkligen lyckats! Och den är sann också.