Jag är inte sjuk!

"Det är lördag och min kusin Nova ska ha kalas. Det pirrar i min kropp när jag vaknar. Det pirrar och dirrar och sticker och kliar och plötsligt: ATJO!" Halsen bränner och huvudet dunkar, men vem vill missa ett roligt kalas? Bäst att försöka dölja att man är sjuk - tills det inte går längre. Sara Bergmark Elfgren och Maria Fröhlich har skapat den perfekta vab-boken! I Jag är inte sjuk! får vi följa med på en varm och humorfylld resa fylld av igenkänning, ända in i de flippade feberdrömmarnas land. I centrum står samma mamma och barn som i duons tidigare böcker Nu leker vi! (2016) och Just nu har vi varandra (2015), som fått ett varmt mottagande av kritiker och läsare.

Rolig, varm & snyggt illustrerad!

Äntligen är det lördag och Nova stiger upp och ser fram emot dagens kalas!
Redan då känner hon något i kroppen - men nej nej, det är ingenting.
Hon får INTE bli sjuk nu och börjar istället slå in presenten.
Men snart är sjukdomen ett faktum.
Under läsningen känner man så väl igen känslan som infinner sig hos ett barn när denne lyckas bli sjuk lagom till ett efterlängtat kalas. Trots att man egentligen inte vill tvingas man att acceptera att kalaset inte blir av.
Sån extrem besvikelse som ändå är väldigt vanlig för barn men trots det fångas sällan i barnlitteraturen. Så boken fyller verkligen ett välbehövligt tomrum.

Under boken skildras träffsäkert Novas feberyra och feberfrossa på ett sätt
som ändå känns tryggt. Själv minns jag från min barndom att feberyra och frossa var obehagligt och rätt läskigt.
Så för andra barn som är lika oroliga själar som jag var tror jag att boken kan ha en lugnande funktion - mer än enbart en mysig läsupplevelse med en tillhörande vuxen.

Detta är också en bok som både barn och vuxna gillar att läsa. Som förälder ler jag igenkännande mot slutet när Nova börjar bli frisk men nu är det istället mamman som blivit sjuk. Mamman som behöver jobba och deklarerar ”Jag är inte sjuk!”. Innan även hon motvilligt får acceptera att hon är för sjuk för jobbet.

Illustrationerna av Maria Frölich är fina och kompletterar berättelsen fint. Speciellt under feberyran och frossa skänker de en magisk känsla till boken. Blir överlag sugen på att kolla upp fler böcker som hon illustrerat.

”Jag är inte sjuk!” är alltså en uppskattad bok hos oss och ett härligt boktips för vabruari månad!