Jag r inte sdan hr egentligen

Aubert, Marie

| 2023

Det r Linneas konfirmationshelg. Folkdrkten r struken och placeringskorten utplacerade men hon kan inte sluta tnka p den avspisning hon inte vill ska komma.Hanne frestller sig brorsdotterns konfirmation som en triumf till hemvndarhelg ? hon har inte varit hemma sedan hon var ?hon den tjocka?. Istllet knner hon ett stigande raseri ver att folk behandlar henne mycket bttre nu.Brd, Linneas pappa, r den lyckade som alltid gjort rtt val. Men vem blir man nr allt brjar g fel?Och farfar Nils vill bara vl. Vad hnder nr det inte r gott nog?"Jag r inte sdan hr egentligen" r en skarp och underhllande roman om bvan infr andras blickar men ocks om lngtan efter att bli sedd. Och om risken att slppa en annan mnniska in p livet.

Kerstin Kolm

2024-04-06

Ngra dagar i en familj- minnen, drmmar om frndring men framfrallt ensamhet i gemenskapen.

Fyra passande inlsningar ger rst t karaktrerna.

@mariefruktaubert s tredje roman var snabbt utlst (197 sidor). lskade debuten Vuxna mnniskor, den andra, Fr jag flja med dig hem, tyckte jag ocks om, men den hr tredje blev jag inte lika imponerad av. Den r inte dlig, men jag hann liksom inte riktigt med p nt stt? Och sen var den slut.

Nina Gustafsson

2023-05-21

Hur r de egentligen, huvudpersonerna i Aubert's senaste roman? Bitvis r karaktrerna lite platta. Vuxna mnniskor lyckades bttre hitta rtt ton.

2023-05-10

Betyg 3,5

I Marie Auberts Jag r inte sdan hr egentligen finns Brd. Han kan snart inte skjuta upp det oundvikliga lngre, snart mste han prata med Ellen. De ska bara ordna den dr konfirmationen fr Linnea frst. Fr dr han varit den frsta att dma andra som hamnat, dr r han nu.
Hans syster Hanne har ingen resvska som r stor nog fr att rymma allt hon behver fr att kl upp sig och ut sig fr en helg med familjen. Fr hur smal hon n r p utsidan r hon fortfarande den tjocka inuti.
Linnea ska konfirmeras men vet inte vad hon tror p. Definitivt inte p sig sjlv, det har hon som hon sg som sin bsta vn sett till.
Nils, nestorn, ser allt, frstr mer n de tror honom om och knner mer n vad de ger honom erknnande fr.

Berttelsen om helgen nr de samlas har ett fantastiskt sprk. Varenda mening r laddad med knslor, man kan knna stmningen mellan raderna. Det outsagda klandret, skuldbelggandet. Det dliga samvetet och de goda intentionerna.
De gamla reaktions- och relationsmnstren, knslorna och minnena kommer tillbaka. Felstegen och det dr fula som man frskt gmma i alla r. Sren som fortfarande gr ont fr ingen kan lta bli att peta i dem. Men det r ju inte sdana de r egentligen.

2023-04-06

Betyg: 4 av 5 - 📚 - Jag har lst en bok tidigare av den norska frfattaren Marie Aubert, och det r den korta romanen Vuxna mnniskor. Jag tyckte om den boken, och det gjorde jag ven med den hr boken, som ven den var en rtt s kort roman. Man fr flja fyra olika personers tankar under ett par dagar vid en familjesammankomst. Tycker att boken var vlskriven, igenknnande, tnkvrd, och berrande. Jag lyssnade p boken, och den var mycket bra inlst av fyra olika personer, i dom olika rollerna.