Jag minns att jag sprang

McLarty, Ron

| 2005

Smithy Ide cyklar på sin Raleigh. Det var säkert tjugo år sedan sist. Mycket har hänt sedan dess. Smithy är en riktig loser - medelålders, kedjerökande och halvt alkoholiserad. Han har inga riktiga vänner och arbetet vid leksaksfabrikens löpande band är minst sagt monotont. Så plötsligt omkommer Smithys föräldrar i en bilolycka. I samma veva får han också besked om att hans älskade, men psykiskt instabila storasyster Bethany ligger död på ett bårhus på andra sidan USA. Bethany som i sin ungdom gjorde sig känd på bygden genom sin förkärlek att klä av sig naken och sedan stå blickstilla i olika poser, ibland i flera dagar. Smithy är ensam kvar när han grenslar sin gamla pojkcykel i Rhode Island i Maine i nordöstra USA för att hämta hem sin systers kvarlevor. Det blir en resa över hela den amerikanska kontinenten men också en resa i Smithys inre. Han minns sin uppväxt och vågar, kanske för...

Kerstin Eknert

2012-11-27

En av de bästa böcker jag läst, det var rätt längesen men den finns kvar i mig!

2011-10-05

En skön lay-back bok. Jag lyssnade på denna bok med glädje.

Peter F

2011-06-19

Ibland hittar man en bok som man blir helt uppfylld av. "Jag minns att jag sprang" är en bok som fyllt mig med lycka. det var nästan som när jag läste "Eddies oäkting". Smithy cyklar från USA:s östra kust till den västra och jag följde hans väg även i kartboken.
Läst juli 2006.

Lars Andersson

2011-05-18

En bok jag blev lite smått förälskad i. Vacker. Det här en av ganska få böcker, som jag med rent samvete kan rekommendera till släktingar o vänner.

2010-07-31

Nej, hörde inte klart.

Samuel Karlsson

2010-03-09

Tragikomiskt skildring som på ett fint sätt beskriver familjens hjälplöshet inför galenskapen,.

Lisa Träff

2010-01-21

himla fin berättelse.

Tina Ljungberg

2009-11-15

En bok i min smak.

Charlotta Barsk

2009-11-08

roande och tankeväckande. Ingen blivande klassiker i min hylla, men läsvärd ändå.

Love Johanson

2009-09-11

Väldigt gripande med ett härligt språk och ärlighet i gestaltandet

kristina wirén

2009-08-11

Det var ett tag sedan jag läste boken men jag minns den som speciell. Den handlar om sorg och att finna en väg tillbaka till sig själv, inget unikt ämne men ett udda sätt att berätta om det.