Jag menar nu

Kolmisoppi, Mats

| 2001

Personerna i Mats Kolmisoppis noveller har det gemensamt att de r unga och frsker skapa sig en identitet i olika former av kollektiv – politiska, samhlleliga, undergroundkulturer. Skolresor. Btturer. Hans bok r ett slags karta ver moral och mentalitet i vr egen tid, beskriven med lyhrd knsla fr jargongen bland skateboardkare, aktivister, hackers i Oslo, Barcelona, Paris, Kpenhamn. Mats Kolmisoppi debuterar med en novellsamling som r bde frttad och ppen, bde stilistiskt djrv och stadigt frankrad i vr tids tankar. Mats Kolmisoppi r fdd 1976 och har gtt p frfattarutbildningen Litterr Gestaltning vid Gteborgs universitet. Omslag: Lotta Khlhorn

Calle Lindstrm

2009-05-16

Nr jag lser den hr boken brjar jag nstan sympatisera med beslutet att dra in det statliga stdet till En bok fr alla. "Jag menar nu" r dlig p s mnga plan att det r en gta hur den kan ha blivit utgiven och en nnu strre gta att frfattaren ftt priser fr det hr. Innehllsmssigt r det helt ponglst. En rad noveller utan ngon som helst handling eller mening. Stilistiskt har jag svrt att avgra om det bara r inkompetent eller om det r pretentist, ett frsk att vara djrv genom att bryta mot alla skrivregler. Om det r s fyller det inget syfte utan r bara irriterande. Vad r pongen med att byta stycke mitt i en mening, eller att skifta berttarperspektiv och tempus, ocks i en och samma mening. P Wikipedia str det att Kolmisoppi undervisar i skrivkurser p diverse folkhgskolor. Det bdar inte gott fr framtida svensk litteratur. Han verkar inte ha ens den mest grundlggande frmga att bertta en historia eller ens formulera en korrekt mening. "Jag menar nu" r bland det smsta jag lst.