Jag menar nu

Kolmisoppi, Mats

| 2001

Personerna i Mats Kolmisoppis noveller har det gemensamt att de är unga och försöker skapa sig en identitet i olika former av kollektiv – politiska, samhälleliga, undergroundkulturer. Skolresor. Båtturer. Hans bok är ett slags karta över moral och mentalitet i vår egen tid, beskriven med lyhörd känsla för jargongen bland skateboardåkare, aktivister, hackers i Oslo, Barcelona, Paris, Köpenhamn. Mats Kolmisoppi debuterar med en novellsamling som är både förtätad och öppen, både stilistiskt djärv och stadigt förankrad i vår tids tankar. Mats Kolmisoppi är född 1976 och har gått på författarutbildningen Litterär Gestaltning vid Göteborgs universitet. Omslag: Lotta Kühlhorn

Calle Lindström

2009-05-16

När jag läser den här boken börjar jag nästan sympatisera med beslutet att dra in det statliga stödet till En bok för alla. "Jag menar nu" är dålig på så många plan att det är en gåta hur den kan ha blivit utgiven och en ännu större gåta att författaren fått priser för det här. Innehållsmässigt är det helt poänglöst. En rad noveller utan någon som helst handling eller mening. Stilistiskt har jag svårt att avgöra om det bara är inkompetent eller om det är pretentiöst, ett försök att vara djärv genom att bryta mot alla skrivregler. Om det är så fyller det inget syfte utan är bara irriterande. Vad är poängen med att byta stycke mitt i en mening, eller att skifta berättarperspektiv och tempus, också i en och samma mening. På Wikipedia står det att Kolmisoppi undervisar i skrivkurser på diverse folkhögskolor. Det bådar inte gott för framtida svensk litteratur. Han verkar inte ha ens den mest grundläggande förmåga att berätta en historia eller ens formulera en korrekt mening. "Jag menar nu" är bland det sämsta jag läst.