Jag lämnar ekorrhjulet : ett liv utan lönearbete

Axelsson, Åsa

När fyrabarnsmamman och gymnasieläraren Åsa Axelsson går in i väggen har hon inget val: hon måste tänka om. Slut på slänga och slösa. Slut på obegränsat med mjölk och evighetsduschar för barnen. Grönsaksodling istället för greklandsresa. Men det som börjar i ekonomisk nödvändighet blir snart en livsstil - och en tillvaro i balans. Livet är roligare, friskare och rikare än på länge. Märkligt nog råder balans även på bankkontot. Lönearbetet och stressen visar sig ha skapat utgifter. En fråga väcks: Varför sliter vi ut oss, borde vi inte försöka leva annorlunda? Åsa Axelsson berättar roligt, dråpligt och trotsigt om sitt tankeväckande ekonomiska experiment. Boken är också ett skarpt och provokativt inlägg i debatten om synen på arbete och hur samhället ska se ut. Kanske är det dags att ställa ekorrhjulen på soptippen?

Ulrika Larsson

2021-07-21

Fick något enstaka tips men jag lever redan hållbart och sparsamt med tanke på miljö, plånbok och att jag inte vill ha massa onödiga prylar så jag gör redan allt det hon ändrar på. Hemskt att folk slösar så mycket pengar på skit och samtidigt förstör vår planet.

Maria Anejung

2020-09-20

Det som var bra var några avsnitt i slutet där det fanns konkreta tankar som faktiskt var bra. Annars blev jag väldigt provocerad av det otroligt ogenomtänkta och slösiga liv som skillrades, inte konstigt att det går att spara enorma summor och dessutom spara på miljön. Lever folk såhär eftersom så många verkar gilla boken? Katastrof! Tid för förändring!

Marianne Skoglund

2019-05-12

Tänkvärd, men något skaver. Jag känner inte alls igen mig i bilden av dagens strassade förvärvsarbetande kvinna. Men intressant att följa hennes experiment.

Tänkvärd, underhållande & stark!

Gunilla Rönnberg

2019-04-12

Vilken fantastisk och inspirerande bok! Gav mig en riktig tankeställare samt många tips.

Elisa Auer

2019-03-27

Är boken ett skämt? Innehållet är hemskt. Vad är det för en människa som köper en begagnad dvd för 20:- till sin man i julklapp? Efter att de tillsammans har tittat på den ger hon den sedan vidare i julklapp till sina svärföräldrar, som hon skriver. En sådan person vill jag inte läsa något av. Hade det gått att ge minusbetyg hade jag gjort det.

Emma Göhran

2019-03-05

Välskriven och otroligt inspirerande, kommer att läsa om!

Anna

2019-03-05

Rogivande och inspirerande!

Det bästa jag läst på länge! Den var inte bara underhållande och givande, utan även unik i sitt slag. Inte alls en tråkig privatekonomibok, utan Åsa vänder sig till hela folket och inte bara sparnördar. Rekommenderar den till alla!

Åsa ställer saker och ting på sin spets. Jag har gjort en liknande resa och har landat i ungefär samma slutsats. Otroligt bra bok!

Maria Ericson

2019-02-14

Jag fick mitt ex i förrgår efter att ha stått i kö på bibblan. Läste hela natten blev klar igår kväll. Ja gillar inte böcker om ekonomi vanligvis och det som fick mig att bli intresseard var att jag såg Åsa på morgonsoffan. Hon verkar inte som andra som skriver om privatekonomi så jag blev sugen. Hon har ju också klimatet med sig när hon skriver om minskad konsumtion. Att kunna ta hand om sig själv och miljön på samma gång, det vill jag också göra. Så nu ska jag sätta mig och räkna på vart pengarna tar vägen. Jag kommer kanske inte att gå hela vägen som hon men tänk att kanske kunna jobba deltid utan att det ändrar vårt sätt att leva, minus att vi lever mer miljövänligt.

Andrea Norberg

2019-02-14

Det första som slår mig är Åsas språk. Det här är inte någon vanlig handbok i ekonomi med pekpinnar och förnumstiga To Do:s. Det här är såväl hjärteskärande (till en början) och sprudlande, inspirerande och hoppingivande (på slutet). Det märks att Åsa är språklärare för det är en fröjd att glida igenom denna bok (läst ut den inom loppet av 24h). Inte ofta jag upplever att en ekonomibok är en page turner. Listig är hon också, den som läst boken vet att det kommer en liten twist på slutet. Jag kan varmt rekommendera Jag lämnar ekorrhjulet till var och en som känner sig inmålad i ett hörn i sitt liv (vilket rätt ofta sammanfaller med att man är inmålad rent ekonomiskt). Ett vänlig kick in i ett nytt förhållningssätt till såväl pengarna som livet.

2019-02-03

Mycket är självklarheter, men det finns också många bra tips att hämta och ta del av, bl a när det kommer till pensionen. Bra ton i hela boken och bra inspiration. Tack Åsa.

Bokslukerskan 93

2019-01-30

alltså budskapet i boken är bra! jag blir glad att fler tar efter den minimalistiska levnadsstilen. men det är självklara saker hon tar upp som hon kommer spara pengar på, tex köpstopp, iallafall i min värld. men den var värd att läsas :)