Jag ljuger ibland

Feeney, Alice

Det finns tre saker du bör veta om mig: Jag ligger i koma. Min man älskar mig inte längre. Jag ljuger ibland. Amber Reynolds ligger i koma. Hon har inget minne av hur hon hamnade på sjukhus, men hon vet att det inte var någon olycka. Livrädd, och fångad i sin egen kropp, försöker hon pussla ihop minnena av vad som hände veckan innan. Amber har insett att hon har en make som inte längre älskar henne, en syster som döljer en mörk hemlighet och ett ex som inte kan släppa taget. Någon av dem ljuger, men kan Amber lista ut vem? Och kan hon tvinga sig själv att vakna upp innan det är försent?Jag ljuger ibland är en nagelbitande psykologisk thriller från debutanten Alice Feeney, som tidigare har arbetat som journalist och reporter på BBC i England. En spänningsroman som hyllats av både kritiker och läsare. En modig och originell författarröst jag älskade denna bok! Clare MackintoshTwist efter...

2022-09-06

Betyg: 3,5 av 5 - 📚 - Den här boken, Jag ljuger ibland, är den brittiske författaren Alice Feeneys debut. Det finns ytterligare fyra böcker av henne på engelska. Men det här är den enda boken hittills som finns översatt till svenska. Jag tyckte om boken, som är en psykologisk thriller, även om jag tyckte att den var lite väl rörig och invecklad ibland. Men jag kan ändå rekommendera boken, och jag skulle gärna läsa fler böcker av författaren.

Sevgi Akalin

2020-02-20

Väldigt rörig handling. Svårt att hänga med.

2020-02-10

Spännande och "opålitlig". Ifrågasätter normen kring förövare, sätter verkligen fingret på olika destruktiva relationer och belyser makt och maktlöshet. Håller mig nyfiken hela vägen men det är inte en berättelse där jag känner på djupet med någon. Har en del riktigt bra twister i berättelsen.

Maria Jacobsson

2019-08-09

Spännande upplägg med en huvudperson som inte minns och inte kan meddela sig med omvärlden. Vi får följa tre tidsåldrar; nutid, tiden strax innan olyckan och barndom. Ibland är det frustrerande att inte få reda på vad som är sant eller vem som ljuger, men om det är frustration författaren vill skapa så har hon lyckats. Det är lätt att identifiera sig med huvudpersonen som ligger i koma, hon vet ju heller inte så mycket. Boken hade fått en 5:a om den inte varit så snäv i vissa svängar, så att jag nästan tappar bort mig. Fullt förståeligt att denna blir filmatiserad.

2019-07-11

Den här hade jag höga förväntningar på, men tyvärr var den inte lika bra som jag trodde. Tyckte att den var rörig!

2019-07-04

Förvirrande. I halva boken ung. gick det bra, sedan gick det utför. Vem är vem, vem berättar? Säkert bra att läsa men inte att lyssna. Måste vara väldigt koncentrerad och följa med i turerna.
Kanske hade fått en stjärna till om jag läst den istället.

2019-03-28

Här gäller det att försöka hålla isär karaktärerna. Vem är vem? Och vem ljuger? Jag är inte riktigt säker på att jag har koll, men det är en spännande uppbyggd tragedi som ständigt verkar svänga om ett nytt hörn.