Jag kommer och hmtar dig

Svedelid, Olov

| 1977

Andlst spnnande thriller. En kuslig och obarmhrtig skildring av en mnniskas gradvisa mentala nedbrytning.

Glada Gunvor

2019-08-08

Spnnande och ryslig lsning som jag tidigare glmt det mesta av.

2016-10-22

Jag tror att det hr r tredje gngen som jag lser Olov Svedelids: "Jag kommer och hmtar dig" frn 1977. Jag lste den frsta gngen strax efter den kom ut. D var jag nnu en ung ensamstende mamma och jag minns s tydligt hur jag skrmd frn vettet lg i sngen och inte kunde sluta lsa, trots den mycket skrmmande handlingen.
Fr ngra r sedan lste jag om den, och nu har jag ter igen tagit mig igenom denna ruggiga rysare som trots sina nstan fyrtio r p nacken nd str i en klass fr sig sjlv bland bcker som skrmmer vettet ur lsaren.

Lilian Hall har just begravt sin make Henrik som begtt sjlvmord efter att han frskingrat pengar frn det forskarinstitut han arbetat fr. Lilian r en ung nka, med ett lgbetalt telefonistarbete och med makens skulder ver sig.
Men skulder r dem minsta av problem som drabbar henne. Redan frsta kvllen vcks hon av lukten frn den speciella cigarrcigarett som Henrik brukade rka inne p sitt arbetsrum. Hur kan det egentligen komma sig? Henrik r ju dd och begravd och sjlv rker hon inte.
Snart brjar mer skrmmande saker hnda henne. Den skjorta som Henrik hade p sig nr han skt sig, ligger med ens bland smutstvtten, fortfarande blodig- trots att Lilian vet att hon redan tvttat den och lagt in den i ett skp. Och s med ens brjar hon knna sig frfljd, ngon r efter henne. Men vem? Och varfr?
Och s slutligen. Telefonsignalen. Samtalet som helt fr hennes redan skra psyke att helt kollapsa snder och samman:
Henriks rst i luren: "Jag kommer och hmtar dig, ner till mig- i graven!"

Har ni inte redan lst denna klassiska rysare s kan jag varmt rekommendera den, men lt fr skerhets skull snglampan vara tnd p natten- s kanske ni slipper mardrmmar!

En mycket stark 5:a fr boken i betyg frn mig!

2013-06-03

En av de otckaste bcker jag ngonsin lst! Ryslig spnning genom hela boken! Den hr har jag strcklst flera gnger om. Rekommenderas varmt!- om man nu vill sga lyckas hitta den!

Jag gillade det jag lste, den var spnnande & hade en bra story.
Men jag tycker inte att den nr upp till en 5a =(

Jacob Lamne

2012-05-21

En av mina absoluta favoritbcker. Kunde skert bli till en filmklassiker i Roman Polanskis hnder!