Jag kom hit på ett litet blad

Vegna, Sarah

| 2017

JAG KOM HIT PÅ ETT LITET BLAD är en bilderbok som är skriven för att barn ska få en ökad förståelse för flyktingars situation. 2015 kom en stor flyktingvåg till Sverige varav många av dem var barn. Boken ska skapa möjligheter för barn i de yngre åldrarna att reflektera över vår värld. En rad existentiella frågor väcks genom boken; Vem har rätt till trygghet? Vem ska få bo i Sverige? Hur känns det att mista sina nära och kära? Hur tar man emot någon som inte kan prata samma språk som en själv? Vad kan jag göra för att en annan människa ska känna sig inkluderad?

Treåringen tycker: Figurerna i boken påminner om mucklorna som finns hos Pettson och Findus, stort plus. Det var sorgligt att den blev ensam men jättebra att den gick och skulle leta. Självklart kommer de hitta varandra till slut, tycker han.

Mamman tycker: Någon av de finast illustrerade barnböckerna jag sett. Älskar bilderna och färgvalen och det passar stämningen väldigt bra. För mig som vuxen är boken mycket mer sorglig och känns väldigt viktig i vår samtid och jag är väldigt glad över att barnet mottog den på ett så positivt sätt. Det finns mycket att prata om i den här. Om att vara/känna sig ensam, om att fly från andra länder, om att alla inte välkomnar olika människor. Mycket stort och smått, som synes, vilket gör att den passar en bred åldersgrupp. Det går att använda den här i skolan utan större problem, om man använder den som del av ett tema, till exempel.

Jag tycker om att den tar upp något stort, men gömmer det lite. Och jag tycker om att inte slutet är definitivt utan att det också går att tolka och diskutera. Jag tycker också om ”könlösheten” i boken som gör att barn kan ha lättare att relatera till den.

Detta är en stämningsfull bok - snudd på poetisk som behandlar hur det kan vara att fly.
Med konstnärliga men otroligt tydliga texter får vi följa karaktärens flykt - som vuxen förs tankarna direkt till flyktingvågen 2015 och farliga färder över Medelhavet.
Även i denna boken är tragedin och svåra upplevelser nära - men ändå precis lagom "läskiga" - man berörs men blir inte rädd.
Vegna är en riktigt duktig författare för sin målgrupp, denna bokens känns korrläst inför barngrupper tidigare osv då den är väldigt träffsäker. Hon vet hur hon når barnen. Vilket är superbra. Vissa böcker kring sådana här ämnen tycker jag stundvis kan vara skrivna framförallt för de vuxna, men Vegna skriver till sin målgrupp - det märks och det fungerar.
När jag läste denna boken för barngrupp för förskolans äldre barn så satt hela gruppen helt tysta och var fast i berättelsen. Efteråt fick vi fina samtal och funderingar om hur det kan vara att fly.
Även jag som vuxen blev berörd av boken. Boken väcker verkligen empati och ökad förståelse. Nya perspektiv.
Vi kom fram till att vi måste hjälpa till att välkomna människor som flyr till oss.
Fin bok - värd att köpa som privatperson och ett måste till förskolornas bibliotek enligt mig. Väldigt bra bok som öppnar för samtal.
Illustrationen skapar en samstämmig upplevelse med texten. Fina och känslomässigt berörande även dom.

JAG KOM HIT PÅ ETT LITET Blad av Sarah Vegna med illustrationer av Maya Jönsson (Kikkuli förlag, 2017) är en vacker bok om att behöva fly och lämna dem man älskar. JAG KOM HIT PÅ ETT LITET Blad handlar om en figur som seglar på ett blad tillsammans med två andra. Sen kom de stora vågorna och kvar var bara figuren. Sen minns inte figuren så mycket mer, men det var kallt. JAG KOM HIT PÅ ETT LITET Blad förklarar hur det kan vara att behöva lämna sitt hem och sina vänner. Att komma till en ny plats där man inte känner någon. Det är ungefär två till fyra meningar per uppslag med text som flyter perfekt för högläsning. Språket är nästan som poesi och man känner verkligen med figuren när man läser. Boken är rikligt illustrerad med underbara bilder på fantastiskt fina figurer i fin miljö. Illustrationerna är stillsamma i lite dova färger som passar texten perfekt. JAG KOM HIT PÅ ETT LITET Blad är ett riktigt konstverk och är en av de finaste bilderböcker jag har läst!