Jag kan se i mörkret

Fossum, Karin

| 1905

Han är en mitt ibland oss - och han kan vara en potentiell mördare Riktor är en man med inrutade vanor. På dagarna arbetar han på ett äldreboende med mycket gamla och sjuka människor. Utåt sett tycks han var den perfekte, omtänksamme vårdaren, men när ingen annan ser plågar han de äldre. Bara lite, så att det inte lämnar synliga spår, men tillräckligt kännbart för att väcka rädsla när han närmar sig. På kvällarna går Riktor hem till sitt hus. Han bor ensam, har ingen tv och han får aldrig besök. När han är ledig sitter han på en speciell bänk i parken nära arbetsplatsen och iakttar olika personer med cynisk blick. Han förutsätter att ingen av dem går att lita på, och att det kommer att gå dem alla illa. En dag efter jobbet går han en långpromenad och blir vittne till en dramatisk händelse. En skidåkare ute på isen åker ner i en vak. Mannen kämpar för sitt liv men sjunker till slut...

2017-12-18

Jag uppskattar psykologiska thrillers mycket, men den här är enbart deprimerande och tråkig. Grundkonceptet är ganska bra, men det känns som om Karin Fossum haft bråttom när hon skrivit den här. Hon har skrivit betydligt bättre böcker förut!
Bra uppläsning av Torsten Wahlund däremot!
Mitt slutbetyg blir en, 2:a!

Glada Gunvor

2014-07-09

Intressant, spännande och välskriven. Helt okej uppläsning av Torsten Wahlund.

2014-03-13

Jag har läst alla böcker om Konrad Sejer av Fossum och jag tycker verkligen bra om hennes sätt att skriva. När jag då fick höra talas om denna fristående bok, om hur mörk och hemsk den var, så kunde jag ju inte alls stå emot. Jag var bara tvungen att ha och nu är den minsann läst också. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2014/03/jag-kan-se-i-morkret-av-karin-fossum.html

Annelie Andersson

2013-09-20

En obehagligt elak huvudkaraktär.Jag vill knyckla ihop honom

Karin Löfstrand

2013-03-14

130314: Inte min smak! En skildring av en brottsling som så många andra gjort mycket bättre. Det bästa med boken var att den är kort.

A H

2012-09-06

Kändes jobbig i början när det bara var en monolog. Sen blev den bättre och faktiskt riktigt bra till slut. .

Jag som älskar Karin Fossums böcker. Men fy vad besviken jag blev på denna.

Pia Stendahl

2012-05-16

Karin Fossum är en duktig författare som är proffs på att tränga in i trasiga människors psyke men också på att visa vad som kan göra en människa så trasig.

Boken är genialisk i en blandning av, vardaglig tristess och gråtoner, och det riktigt brutala och onda. Något jag alltid gillat med Fossums böcker är att trots att hon skildrar människor som gör väldigt hemska saker dömer hon aldrig människan utan enbart hennes handlingar. Detta är beundransvärd inställning även om det just här handlar om fiktiva människor.

Denna typ av thrillers hör inte till min favorit-genre . Men jag inser ändå att Fossum är duktig på det hon gör och med Jag ser i mörkret har hon fått till en riktig fullträff.

www.bokbrus.se finns fler ljudboksrecensioner.

Erica B

2012-05-03

Nja, jag tycker nog att Karin Fossum blir sämre och sämre. Hennes tidigare deckare är klart mycket bättre. Men okej är den väl ändå.

harriet karlsson

2012-03-29

Kluven när jag oroar mig för en galen gärningsman. Men bra är det.

Jan Banan

2012-02-21

En mörk dyster berättelse med stundtals hög bisarrfaktor. Det ska sägas med en gång att denna bok inte på långa vägar tillhör Fossums bättre utgåvor, men är man som jag en stor vän av det makabra finns det tillräckligt med godsaker för att lyfta den till ett medelbetyg. Denna bok är kanske inte för alla, men om du vet med dig att du likt mig kan finna underhållning i det bisarra.....då är eventuellt denna bok något för dig.