Jag kan ha fel och andra visdomar från mitt liv som buddhistmunk

Jag kan ha fel är Björn Natthiko Lindeblads självbiografiska berättelse om hur han lämnar en löftesrik karriär som ekonom för att bli buddhistisk skogsmunk, och hur han efter sjutton år i klosterlivet återvänder till Sverige. Vilsen, utan jobb eller pengar, kraschar han rakt in i en depression. Men tack vare sina lärdomar och en generös omvärld hittar han vägen framåt och är idag en uppskattad meditationslärare och föreläsare. 2018 diagnosticerades Björn med den obotliga sjukdomen ALS. I Jag kan ha fel berättar han med värme, humor och djup om sina egna tillkortakommanden, vad livet lärt honom och om vad som framstår som allra viktigast när allt går mot sitt slut.Vad hjälper oss att leva ett friare liv? Hur kan vi skapa tröst och tillit i vår egen tillvaro? Och hur gör vi för att livet skall kännas mer som en öppen hand, och mindre som en knuten näve?Boken är skriven i nära...

En bra bok för att få inblick i livet som munk.

Kärleksfull och med djupa insikter

Nyfiken

2021-08-13

Mänskligt, kärleksfullt och med djupa insikter. Bästa vän för livet.

Solveig Andersson

2021-06-23

Underbar!

Bokdjungeln

2021-06-22

Första gången jag hörde Björn prata var förra året i Sommar i P1 (lyssningsrekommendation 1), och jag blev väldigt tagen av hans ord. När jag i år fick denna bok i födelsedagspresent av 2 vänner (🙏) blev jag otroligt glad. Jag hann dock lyssna på när Björn intervjuades i Värvet (lyssningsrekommendation 2) innan jag satte tänderna i boken. Mycket av det som sägs i programmen går igen i boken, men det gör absolut ingenting. För det går inte att förklara men Björns ord når så djupt i mig. Kanske att vårt land hade behövt fler ledare som levt som buddhistiska skogsmunkar innan de klev in i politiken? Jag vet inte. Vad jag vet är att jag är tacksam för att jag fick denna bok och att jag starkt rekommenderar den till alla som behöver lite visdom och livskunskap i sitt liv. Ord jag tar med mig och verkligen ska försöka leva efter (till min makes glädje) är, "Jag kan ha fel".

Karolina Jonsson

2021-05-22

Åh, vilken underbar bok detta var. Det var som någon skrev, som att få en varm kram. Det kändes tryggt, och fullt av visdom att ta till mig. Jag har på riktigt känt under veckan jag läste boken att jag förändrades. Jag älskar personlig utveckling och har alltid gjort, så den här boken var en ren fullträff rakt in i min själ. Det är så mycket som Björn delar med sig av som jag vill minnas. Jag tänker faktiskt läsa om den väldigt snart igen bara för att jag glömde att skriva ner de meningar som jag vill ta med mig och påminna mig om i livet. Ständigt. För att kunna leva ett liv i mer närvaro, ha mer kärlek till mig själv och de jag älskar. Och för att kunna ha respekt och acceptans till de jag inte förstår. Mindre agg, mer förståelse. Det var dessutom befriande att få en annan syn på döden, som Björn har. En känsla som är välkomnande och med mindre rädsla. Ja, ni hör ju, det är många tankar som sätts igång och det finns otroligt mycket att lära av Björn. Om du är öppen för det.
Läs den - du kommer inte att ångra dig.

Cecilia U

2021-05-09

Inspirerande och insiktsfull. Läs!

2021-03-19

Fantastiskt fin och fridfull bok. Skriven med stor ödmjukhet och glimten i ögat.

Sofi Lindberg

2021-03-14

Ok

Peter Bergman

2021-01-05

Intressant och berörande bok som bjuder in till reflektion om vad som är viktigt i livet. Björn går inte för djupt in i resonemang, vilket gör hans budskap mer lättillgängligt.

Anna Kreissl

2020-12-29

Fantastisk bok!!

2020-12-18

Varm, intressant och gripande.

2020-12-18

Varm, intressant och gripande.

Catherine Heijl

2020-12-16

Prestigelöst, älskvärt och relaterbart.
På ett prestigelöst, ödmjukt och älskvärt sätt delar Björn med sig av enkla verktyg som du kan använda för att tillbringa mer tid i ett varsevarande tillstånd. Han berättar om vad du har att vinna på att inte tro på alla dina tankar och tar ner den krångliga meditationen till ett lättillgänglig råd: andas mer och tänka mindre. Och han delar sin ljusa och trösterika, men ändå sansat optimistiska syn på livets mörker och döden.

Jag kan ha fel är en bok du vill vika hundöron på varannan sida och komma tillbaka till när livet stormar som mest och du behöver tröst. En bok att komma tillbaka till när du behöver påminnas om att inte knyta handen för hårt och försöka kontrollera och förutse livet eller ändra på människorna du möter. En bok som uppmanar dig att lita mer på livet och leva mer med en öppen hand.

Catherine – nå din skrivdröm med skrivtips, pepp & inspo på wrinspo.se

2020-11-17

Betyg: 5 av 5.