Jag hör sirenerna på gatan

McKinty, Adrian

| 2017

»Ruskigt spännande.« | Magnus Utvik, SVT »Genuint spännande från första sidan till den sista. Den prisade översättaren Nils Larsson ger Sean Duffy en övertygande röst på svenska.« Betyg 4 av 5 | Viktor Andersson, BTJ Sean Duffy vet inte vilket som är det mest ofattbara brott han stått inför. En torso placerad i en resväska kommer i alla fall nära... Ändå behövs det bara en enda liten ledtråd, och där är den: en tatuering. Sean Duffy - nu fullt återställd och tillbaka i tjänsten efter det allvarliga trauma som hans senaste fall utgjorde - är redo att följa det spår av blod som alltid, alltid, oavsett hur svagt det är, länkar samman en kropp med en mördare. Duffy, en legendariskt envis man, blir besatt av mysteriet och använder det som distraktion från sitt havererade kärleksliv. Han arbetar sig metodiskt igenom varenda vinkel - från stadsgator med exploderande IRA-bomber...

2022-02-24

Återger tidsandan hur det var på Nordirland under IRA krisen. Hyfsad spänning men ungefär samma upplägg som fg bok i serien. Betyg 2,5

2019-06-23

Jag fortsätter att dras till Sean Duffy, till 80-talets Irland och mordgåtor som varvas med politik, IRA och ett rätt dystert liv. Språket är suveränt för genren och jag längtar efter fortsättningen, som ska ges ut i år.

2018-02-05

Adrian McKinty fortsätter att imponera med sitt rappa språk och sina skildringar av ett 80-tals Belfast i krig. Deckarintrigen är snårig, utvikningen till USA inte så trovärdig och kärleksscenerna besynnerligt blodfattiga. Ändå lockas man till att fortsätta läsa och ser gärna en fortsättning på serien om Sean McDuffy.

2017-11-04

Tidigare i år läste jag första delen, Kall, kall jord, i den här serien och jag blev förvånad när jag upptäckte att inte alla blev helt övertygade av den. Som jag blev. Så mycket är så rätt med de här böckerna och det kan faktiskt vara så att Sean Duffy är min nya Harry Hole. Läs mer på min blogg