Jag heter inte Miriam

Axelsson, Majgull

| 2014

Majgull Axelsson är tillbaka med en ny gripande roman. Jag heter inte Miriam är en stark roman om identitet, utanförskap och mörka hemligheter av en av Sveriges största författare. Majgull Axelsson tar oss med på en omvälvande resa genom krigets Europa och efterkrigstidens Sverige. Vi får följa en romsk kvinna som antar namnet Miriam och identiteten av en judinna för att överleva i kvinnolägret Ravensbrück där romer stod allra längst ner i rangordningen bland fångarna. När hon sedan kommer till Sverige med de Vita bussarna behåller hon namnet och gör allt för att dölja sitt förflutna. Hennes hem och familj är skött till perfektion, hennes utseende är alltid välordnat och hon är korrekt, lugn och välformulerad i allt hon gör. Men under den perfekta ytan döljer sig den stora hemligheten. "Tårarna stiger henne i ögonen, hon får blinka några gånger för att driva undan dem, och...

Otroligt grym skildring av en sanning vi aldrig ska glömma. Tung, men med fina glimtar av hopp och stark vänskap. Välskriven och trovärdig. Jag fick känslan av att författarinnan varit med om allting själv. Rekommenderas starkt!

Fantastisk i de historiska passagerna. Något svag o mindre övertygande i sekvenserna som rör nutid vilket drar ner betyget något.

Jeannette Brevik

2016-12-16

En favoritbok.

Hanna Johansson

2016-08-27

Viktig bok som på ett mycket gripande sätt skildrar vad som hände med romerna under förintelsen. Medryckande och ofta mycket vackert språk.

Anette Björkman

2016-08-23

Välskriven och spännande, tragisk och verkligen bra bakgrundskoll

Sara Sandquist

2016-07-27

Jag älskar Maj-Gull Axelsson och jag blev inte besviken denna gången heller. Fantastiskt språk samtidigt som hon fångar läsarna med en intressanta karaktärer och händelser.

Evelina Austen

2016-07-08

Den här tyckte jag mycket om. Grepp tag direkt. Mycket välskriven och genomarbetad. Mest gripande var koncentrationslägertiden, men efterkrigstiden var också mycket intressant att läsa om.
Det enda mindre bra var väl "nutiden." Det kändes som en helt annan författare skrivit de bitarna och de var väl kanske inte helt bra. Väldigt tunt i jämförelse med resten men det kanske var meningen att det skulle vara så? För att sätta fokus på dåtiden.

Sanna Carlborg

2016-07-03

Att läsa om andra världskriget och brotten som begicks då är alltid intressant och viktigt. Utförandet i denna roman är dock lagom imponerande. Det känns tillrättalagt och ibland onaturligt eller klyschigt. Jag hade hellre läst boken om den bara hade utspelat sig i efterkrigstidens Sverige och behandlat hur det var för koncentrationslägrens överlevande i den tiden och miljön. De bitarna i romanen var mest nyskapande.

Marie Hedegård

2016-04-29

En mycket gripande bok. Jag gillade speciellt problematiken här Miriam kom till Sverige. Vi som tror att vi är så fördomsfria.

Linda Svensson

2016-04-01

Mästerlig och oerhört gripande.

Peter Kronlöw

2016-01-25

En mycket fängslande, nutidsaktuell och tankvärd historia. Det svenska familjeperspektivet gör att berättelsen kommer "nära". Imponerande romanbygge från början till slut.

Jenny Rolfsdotter

2016-01-13

Klart läsvärd!

Lennart Carlsson

2015-12-22

Eftersom personerna i boken är fiktiva blir det en fyra. Hade berättelsen byggt på verkliga personer, även om de benämnts anonymt, hade boken fått fem i betyg!

emmakicki

2015-12-16

Jag hade lite svårt att komma in i boken och tyckte inte att den verkade så bra först men när jag väl gav den en ordentlig chans så lossnade det. Bra skrivet och intressant handling!

PL *

2015-10-12

En mycket stark fyra! Jag gillar ju skildringar av andra världskriget med allt som hör till, och detta var en i raden. Åh, så bra!

Ulrika Håkansson

2015-10-11

Bra, välskriven och fängslande. Detaljerad och känslig beskrivning av hur det var att vara en av de som tog sig ut ur koncentrationslägerhelvetet. Nyttigt att fokus är på romerna och inte judarna den här gången. Vi behöver veta deras historia också.

Helén Lundström

2015-10-04

Böcker om människors öden här i livet fångar alltid mig. Om det är en bok du ska läsa i år om en stark kvinna under förintelsen så är det denna.

Pia Nilsson

2015-09-18

Verkligen bra och jag håller med om att den borde läsas i skolan. Så bra beskrivet om alla hemskheter men även om vänskap och ljusglimatar i det svåra. Vissa stycken var så hemska att jag kunde inte läsa dem.

Karin Öberg

2015-09-12

Oerhört välskriven. Hemsk på så många plan, och vacker på så många andra. En berättelse som behövs. Obarmhärtig.

"Förlåt att jag frågar, men jag undrar ju bara, vad har de utsatt dig för?" Så många som bär på så mycket. Förstår vi hur det påverkar oss/dem?

Solveig Andersson

2015-09-08

Otäck och grym roman som känns väldigt verklighetsbaserad. En väldigt viktig bok om en tid som aldrig får glömmas.

Ceen E

2015-09-04

Gripande bok som satt sig djupt. Denna bok borde läsas på gymnasiet! Allmänbildning och ack så viktiga frågor.

Anna N

2015-08-30

Denna borde vara obligatorisk läsning på gymnasiet!

Ellinor Karlberg

2015-08-29

Läsvärd ! Min Nässjöanknytning ger extra pluspoäng åt boken. För lite om kravallerna i Jönköping

Boktipsetsajten estimerade en femma - det har jag aldrig sett för någon annan bok. Och ja, 4 + ger jag boken. Att det inte blir en femma beror på att vissa saker tuggas om så många gånger, det kanske behövs, men gör ändå att den tappar i krispighet i mitt tycke. Läsaren Henrik Johansson beskrev innehållet så bra att jag snor det: "En berättelse om den yttersta personliga konsekvensen av att göra skillnad på folk och folk."

Ulrika Delhag

2015-08-26

En jättebra bok där historien verkligen griper tag.

Anna Granström

2015-08-24

Årets bästa bok? Helt fantastisk. Och viktig. Och hemsk. LÄS!

Gunnel Lindström

2015-08-02

En av de absolut bästa böcker jag läst!

Helena Rasmusson

2015-07-10

Gripande

Nina Gustafsson

2015-07-08

En stark berättelse om Miriam/Malika som förnekar sitt ursprung för överleva. Majgull Axelsson skriver som vanligt på ett övertygande sätt och hon varvar fiktion med ett par verkliga händelser. Jag har läst ännu bättre överlevnadshistorier men just den romska bakgrunden var ny för mig.

Henrik Johansson

2015-07-08

Fantastisk berättelse från första meningen till sista. En berättelse om den yttersta personliga konsekvensen av att göra skillnad på folk och folk.

Sara Frimodig

2015-07-07

Boken handlar om Miriam, som en gång hette Malika, som blev satt i koncentrationsläger under andra världskriget på grund av sitt romska ursprung. Otroligt gripande och välskriven bok. Den gav verkligen en tankeställare om romerna och det förtryck de fortfarande utsätts för i Europa och Sverige. Solklar femma. Kanske årets bästa bok.

Sandra Gustafsson

2015-07-06

En stark roman om livet i lägren, romers situation och hur tiden efter andra världskriget var i Sverige. Läs den!

Anneli Johansson

2015-06-25

En otroligt gripande bok med ett underbart litterärt språk som också gav upphov till många historiska frågor och funderingar. Jag älskade den. Du som inte läst den, gör det! Enligt mig borde denna bok bli utsedd till årets bästa bok 2015.

Berit WT

2015-05-03

Så fin skildring av vidrigheterna i koncentrationsläger. Också bra om skuld och skam och konsten att överleva.

Nej, jag tycker inte att boken är värd den haip den fått. Inte alls. Den är möjligen en "utvecklingsroman" men för mig känns den mest som en av många andra världskrigsskildringar. Att den tar det romska perspektivet räcker inte.

Fantastiskt bra bok och skildring från 2a världskrigets hantering av romer. Majgull när hon är som bäst.

Gunilla Kjellman

2015-03-25

Den bästa bok jag läst det senaste året. Oerhört fängslande och mycket bra språk!

Johanna Sand

2015-02-28

En fantastiskt bra skriven bok, med ett helt rätt ämne i tiden! Som alltid lyckas Maj-Gull fånga karaktärernas personlighet och få läsaren att vilja fortsätta läsa tills boken är slut.

Josefine Lind

2015-02-28

Boken var verkligen en resa för mig själv och mina egna tankar om människor, mina egna fördomar och min egen privilegierade tillvaro.

2015-02-22

En viktig och gripande roman, nära en historisk dokumentär. Och en ack så viktig påminnelse om hur romer behandlats i Sverige.

Mita Zackrisson

2015-02-19

Tänk att levt ett helt liv och undanhållit sanningen.. Fastnade direkt när jag såg titeln. Stark bok

Viktoria Rumann

2015-02-16

Stark och skickligt skriven fiktiv berättelse i en historisk verklighet. Den berörde. Var från början skeptisk till hela idén om "romsk flicka/kvinna som låtsas vara judinna", men kändes sedan trovärdigt och tänkbart. Hade varit en femma om den inte hade varit lite väl pladdrig i ramberättelsen. Reagerade även på några grammatiska fel i de tyska citaten, men fortfarande en väldigt bra bok.

Ethel Forsberg

2015-02-15

Så aktuell. Varm och viktig bok.

Irene Malmeling

2015-02-12

En otroligt stark historia, smärtsam och fängslande. Svår att lägga ifrån sig. Majgull Axelssons bästa hittills! En läsupplevelse att avundas dem som ännu inte läst den...

Sofia Grundtman

2015-01-25

'Men världen kunde förändras mycket snabbt.'

Nikolaj T

2015-01-25

'...att man inte riktigt kunde begripa hur ett kulturfolk som det tyska kunde begå sådana brott.'

Harriet Axelsson

2015-01-09

Är helt uppfylld av boken. Vill berätta och åtta om den. Tar upp saker som jag inget visste om. Skulle inte kunna äta på Noma efter att ha läst den

2015-01-07

Mestadels kanonbra är boken. Boken har två spår, två berättelser som möts... En dåtid som "Miriam" tänker tillbaka på och en nutid... Fokus står andra världskriget och hur Miriam blev Miriam och hur hon kämpat för att klara sig genom tiden i konsentrationslägren och sedan när hon väl kom till Sverige så handlade kampen om att bli svensk, att glömma det som varit. Men så kommer historian i kapp henne och hon råkar försäga sig på sin födelsedag till sitt barnbarn... Den del som är den största i boken är dåtid... denna del är suverän - jag älskar allt, berättandet, bilderna, språket - sååå bra! men berättelsen i nutid, känns påhängd, som en verktyg för att få berätta om dåtiden... och det blir lite väl klyschigt, vet inte hur man kunde gjort på annat sätt... men jag hoppar nästan över den delen för den blir lite patetiskt faktiskt och håller inte alls samma kvalitet som resten av boken. som tur är, är denna del inte så stor i förhålllande till resten!

Emma Sjöberg

2014-12-02

Gripande berättelse som var jobbig att läsa men jag kunde inte sluta.

Åsa Andersson

2014-11-20

En bok du inte vill fortsätta läsa men som du samtidigt inte kan släppa. Tårarna rinner och jag har en klump i magen. Ångrar att jag inte läst boken tidigare.

Annelie S

2014-11-04

Sträckläste i 2 dygn. Omöjlig att släppa! En läsupplevelse utöver det vanliga, minst sagt.

Carina Larsson

2014-10-24

En otroligt gripande bok. Svår att lägga undan den så jag läste den på ett par dagar. Välskriven och gav upphov till många tankar. Du som inte redan läst den, gör det!

Jennifer Tydén

2014-10-09

Läs!!!

Maria Myrberg

2014-10-09

Mkt gripande berättelse om fördomar, utanförskap och grymhet i sitt fulaste tryne. Betyget dras ner lite av att jag inte är helt förtjust i uppläsaren

Peter Gänger

2014-09-12

Den är stark och berör. Detta får aldrig hända igen. Läs den!

Marianne Strandberg

2014-09-01

Instämmer i uppmaningen om att läsa den. Och jag skulle vilja ha en fortsättning på den. (Det är väl ett tecken på att det är en bra bok .-).)

inger ericsson

2014-08-29

Läs, läs, läs

John C

2014-08-23

Miriam lyckas överleva både Auschwitz och Ravensbrück och får komma till Sverige och lever sitt liv där. När hon fyller 85 år avslöjar hon sin hemlighet: Miriam är en tagen identitet från en avliden judisk flicka. Hon heter egentligen Malika och är rom, men känner att hon har goda skäl att fortsätta leva som Miriam. Hon slits dock hela tiden med sin forna identitet och omgivningens syn på romer... mycket gripande berättelse som kanske är den viktigaste boken i år. Möjligtvis att språket är lite pratigt här och var - det förtar inte intrycket av att detta är en angelägen och berörande historia.

Björn Öijer

2014-08-21

Det var med en viss bävan jag började läsa Majgull Axelssons roman om zigenarflickan Malika, som under falskt namn 1945 kommer till Sverige med vita bussarna från Ravensbrück.
Skulle en svensk romanförfattare klara av att göra trovärdig fiktion av lägerhelvetet under nazismen? Med tanke på de dokumentära skildringar och ögonvittnesberättelser av Primo Levi och andra överlevare vilka starkt format min uppfattning om förintelsen - detta europeiska drama som egentligen inte går att gestalta.
Men Majgull Axelsson har gjort sin research. Därtill har hon i bok efter bok visat att hon kan leva sig in i utsatta kvinnors situation. Hon fyller sina huvudpersoner med motstridiga och komplexa känslor så att de blir till kött och blod och intellekt. Jag heter inte Miriam är en värdig efterföljare till Rosario är död och Aprilhäxan.
Romska tösen Malika pendlar mellan bottenlös förtvivlan och dödslängtan i en situation där allt hopp tycks ha övergivit henne och hennes medfångar. Hon överlever tack vare att hon byter identitet med en död judinna, tack vare den tillit hon också förmår känna till en kvinnlig norsk lägerfånge som tar henne under sitt beskydd. Romerna har internerats i en barack för sig själva. De gör motstånd mot både lägervakter och SS men avlivas till sista person av den beväpnade övermakten.
Åttiofem år gammal avslöjar Miriam motvilligt sin rätta identitet. Hon gör det för ett vuxet barnbarn under en promenad utmed Ingsbergssjön i Nässjö, där hon levt ett stabilt men inte okomplicerat familjeliv. Återkommande mardrömmar och grannens skällande schäfer har hindrat henne att förtränga det förflutna.
Barnbarnets och styvsonens reaktioner på hennes ursprung, på hennes sympatier för tattare och romer och människor utanför samhället, skickar en lysraket rakt in i vår samtids debatt om polisregister över resandefolk och rumänska tiggare på huk utanför varuhus och t-banestationer i Sverige. Folkgrupper har förföljts även här och trakasserierna fortsätter. Rasism och främlingsrädsla är ingalunda ett avslutat historiskt kapitel.
Författaren berättar Malikas och Miriams livsöde i olika tidsplan, som bryter kronologin och stegrar dramatiken till en oväntat laddad final vid sillbordet en midsommarafton i dagens blågula välfärdsstat.

2014-08-09

Läs!

Ingrid Bergenudd

2014-08-04

Bitvis nästan outhärdlig att läsa. Det mest imponerande är att det känns som en självupplevd berättelse.

Stark, gripande och välskriven roman. Och så otroligt viktig och tänkvärd. Majgull Axelsson sätter ord på händelser som egentligen är alltför onda och sorgliga att ta till sig, men hon gör det så vackert och rent. Som alltid.

Mycket bra! LÄS!

eva arkelid

2014-07-24

vilken fantastisk bok, så gripande, det går inte att lägga ifrån sig boken. En viktig bok som borde läsas av många. Ett lättläst språk lämplig för högstadiet och gymnasiet.

Marita Öfverberg

2014-07-23

Läs!!!

Marita Öfverberg

2014-07-23

Fantastiskt bra. Lyfter inte bara häxjakten på judar utan hur även andra folk föll offer

Lotta Lettenström

2014-07-21

Läsvärd bok. Mycket ingående beskrivning av alla hemskheter och fasor som var vardag i ett koncentrationsläger.

Tessy .

2014-07-20

Synd att det inte går att sätta 10 stjärnor.

Eva Jacobson

2014-07-08

Bra. Mycket aktuell. Tyvärr fick jag inte den där riktiga känslan för personerna som jag hade önskat. Lättläst.

Eva Pettersson

2014-07-05

En viktig bok som väcker känslor och får en att skamset möta sina egna fördomar. Läs den!

Susanne Logren

2014-07-01

Denna gav mig verkligen en hel del att tänka på, både vad gäller dåtid och nutid.

Elisabeth Karlberg

2014-06-27

En otroligt fin och samtidigt skrämmande berättelse som varmt kan rekommenderas.

Torbjörn Nilsson

2014-06-17

Jag trivs bra med värme och tror att det delvis beror på att jag är född i januari månad, före centralvärmens tid, och fick frysa en del under min allra första tid i livet. Dessutom har jag lågt blodtryck och lätt att känna mig frusen. Känslomässig avstängdhet bidrar också.

Därför skär det mest inom mig att läsa i boken om hur de tvingas frysa i koncentrationslägren.

Men det vägs upp en del av att bokens nutidsdel utspelas i varm sommartid.

Att den delen utspelas i Småland, om än i Jönköpings län fast jag är född i Kalmar och bott i Kronobergs län, värmer också en hel del för en smålänning i förskingringen. Jag har gått på gatorna där Miriam blir jagad under tattarattackerna, flera gånger.

Här finns också en viss parallell till Göran Rosenbergs Ett kort uppehåll, där pappan överlevde Auschwitz, men inte Sverige. Den boken börjar också så suggestivt med ett järnvägsspår, som jag trodde ledde in till Auschwitz, men det är …..  Södertälje.

Kertes bok Mannen utan öde är en annan bok jag tidigare läst och jämför Majgulls bok med och av dessa tre är hennes minst drabbande, men ändå mycket sttark.

Hon når nog också en större publik, vilket är bra. Så är det bra att hon lyfter fram att det inte bara var judar som drabbades, utan att t ex romer och många andra utsattes för hat och utrotnng. Splittringen mellan olika grupper lyfts fram, liksom solidaritet och att det fanns en slags vardag även i koncentrationslägren och att vi människor har en otrolig anpassningsförmåga, i a f de som överlever, ja de måste ha en stark överlevnadsinstinkt också. och tur och slump spelar naturliigtvis in.

Miriam har tur som hamnar med norskor i Ravensbruck och lär sig deras språk, vilket underlättar hennes anpassning i Sverige, där hon inte har några vänner, varken romer eller judar, utan blir svensk fullt ut. På ytan förstås, men det underlättar överlevnaden i Sverige. Det inre priset är stort och nutidsdelen skildrar, påfrestningen, som väl underskattas, och lättnaden över att äntligen blotta sitt sanna jag. Vilket hennes ”son”, redan haft på känn.

Det får mig att tänk på filmen Stories we tell, som vi nyligen såg. Den berättar en fascinerande historia om sanningens frigörande kraft.

Didis, Anuschas och Elsas död är det hemskaste i boken. Didis förväntade hemska öde och död används effektivt som berättarteknisk motor i boken. Annars tycker jag att det ofta finns ett lätt veckotidningsnovellsentimentalt stråk i flera av de Majgullböcker jag läst, så även något här. Katarina Everlöws vackra inläsning bidrar också till att boken till stor del blir feel good för mig.

Och inledningen med fågeln, som jag gillar så mycket för att den för mig anknyter till Aprilhäxan, gjorde att jag blev direkt stormförtjust i boken. Förtjusningen mattades en del mot slutet, men det gör det ju enklare att stiga ut ur boken, lämna och bli lämnad av personerna i berättelsen. Det kändes helt ok.

Ett riktigt starkt avsnitt är romernas beslutsamma vägran att föras till gaskamrarna, vilket för en tid får SS att skjuta upp förintelsen för deras del. Romernas speciella sammanhållning illustreras också genom att nazisterna inte separerar kvinnor, män och barn från varann, bland dem.

Jag tror att Malikas överlevnad i Sverige säkras till stor del tack vare att hon låter sig assimileras så mycket och låter sanningen bryta fram först sent i livet, när hon har förmåga och omständigheter, och många trygga år i Sverige att luta sig mot. Göran Rosenbergs pappa slets bl a sönder och krossades MELLAN de olika identiteterna/världarna. Tror jag.

Att bryta samman i fel sammanhang kan vara förödande. Att inte göra det alls, om jag bär hämmande trauman, är att leva ett olevt liv.

Ett mycket vackert citat ur boken:

”Där låg de och såg varandra djupt i ögonen, berättade utan ord om sina sorger för varandra. Plågan i att födas, i att bländas av det obegripliga ljuset, i att dra ihop kroppen för att komma undan den kalla luften, i att sakna den där ljusa rösten som hade hörts i evigheters evighet, men som en dag plötsligt hade tystnat, i förlusten av de trygga och tröstande hjärtslagen som alltid hade följt honom, och istället få sina hörselgångar fyllda av någons späda skrik, kanske rent av sina egna, av skrammel och skrän och främmande kvinnors vassa röster. Smärtan i att döden är en del av livet, oundviklig och ofrånkomlig, och att människorna var opålitliga och farliga, att alla människor rymde risken att bli både förövare och offer, men att alla inte förstod att det var en absolut grundläggande nödvändighet att hålla sin förövare i schack och att vägra sitt offer rätten att sjunka ner på knä. Så lade de sina pannor mot varandra, andades in varandras utandningsluft och sjönk långsamt in i en trösterik slummer. De hade ju varandra. Allt annat inte bara kunde falla, allt skulle så småningom både falla och förintas, det visste de båda, men till dess skulle de i alla fall ha varandra. Modern som egentligen inte var hans mor. Sonen som egentligen inte var hennes son.” (s. 299f)

2014-06-14

Så bra! Och Ewerlöf läser så bra! Hela boken var en positiv överraskning.

Eyez Only

2014-05-22

Självklart en fyra, men jag hade väntat mig mer. Gick tyvärr inte på djupet som jag trodde den skulle göra. Jag hade velat veta mer om familjens tankar och reflektioner kring det hela, nu blev man lämnad med en liten känsla av "jaha, och sen då, vad händer nu?"

Sofia Johnsson

2014-05-18

En mycket tung och gripande roman.

Camilla Ask

2014-05-16

Betyg 4,5

Kristina Wiklundh

2014-04-15

Fantastiskt bra bok. Jag blir förvånad om Majgull inte får Augustpriset en gång till. I alla fall måste hon bli nominerad.

Merja A

2014-03-31

Vilken stark roman! Utan tvekan det bästa jag läst av Majgull Axelsson. En välskriven, gripande berättelse som är svår att släppa ur tankarna.

Tarja Ahlgrén

2014-03-26

En blivande klassiker-

2014-03-23

Vi har så många skickliga författare här i Sverige, men för mig är Majgull Axelsson den absolut bästa av de alla! Ingen har ett sådant fantastiskt språk som hon har! Innehållet är sorgligt, hemskt, tungt men aldrig tråkigt. En väldigt viktig bok om ett fasansfullt ämne som aldrig får glömmas bort. Och tillsammans med Katarina Ewerlöfs strålande uppläsning är det här utan tvekan Majgull Axelssons bästa roman. Hon har skrivit så fantastiska romaner tidigare, men jag tror faktiskt att det här är den bästa! Det här är en solklar femma i betyget! En bok jag varmt kan rekommendera. Men ni kan räkna med att ni kan komma att behöva gott om pappersnäsdukar när ni läser/lyssnar på den här. Det var länge sedan jag grät så till en bok som just denna!