Jag heter inte Miriam

Axelsson, Majgull

| 2014

Majgull Axelsson r tillbaka med en ny gripande roman. Jag heter inte Miriam r en stark roman om identitet, utanfrskap och mrka hemligheter av en av Sveriges strsta frfattare. Majgull Axelsson tar oss med p en omvlvande resa genom krigets Europa och efterkrigstidens Sverige. Vi fr flja en romsk kvinna som antar namnet Miriam och identiteten av en judinna fr att verleva i kvinnolgret Ravensbrck dr romer stod allra lngst ner i rangordningen bland fngarna. Nr hon sedan kommer till Sverige med de Vita bussarna behller hon namnet och gr allt fr att dlja sitt frflutna. Hennes hem och familj r sktt till perfektion, hennes utseende r alltid vlordnat och hon r korrekt, lugn och vlformulerad i allt hon gr. Men under den perfekta ytan dljer sig den stora hemligheten. "Trarna stiger henne i gonen, hon fr blinka ngra gnger fr att driva undan dem, och...

Jeannette Brevik

2016-12-16

En favoritbok.

Hanna Johansson

2016-08-27

Viktig bok som p ett mycket gripande stt skildrar vad som hnde med romerna under frintelsen. Medryckande och ofta mycket vackert sprk.

Anette Bjrkman

2016-08-23

Vlskriven och spnnande, tragisk och verkligen bra bakgrundskoll

Sara Sandquist

2016-07-27

Jag lskar Maj-Gull Axelsson och jag blev inte besviken denna gngen heller. Fantastiskt sprk samtidigt som hon fngar lsarna med en intressanta karaktrer och hndelser.

Evelina Austen

2016-07-08

Den här tyckte jag mycket om. Grepp tag direkt. Mycket välskriven och genomarbetad. Mest gripande var koncentrationslägertiden, men efterkrigstiden var också mycket intressant att läsa om.
Det enda mindre bra var väl "nutiden." Det kändes som en helt annan författare skrivit de bitarna och de var väl kanske inte helt bra. Väldigt tunt i jämförelse med resten men det kanske var meningen att det skulle vara så? För att sätta fokus på dåtiden.

Sanna Carlborg

2016-07-03

Att lsa om andra vrldskriget och brotten som begicks d r alltid intressant och viktigt. Utfrandet i denna roman r dock lagom imponerande. Det knns tillrttalagt och ibland onaturligt eller klyschigt. Jag hade hellre lst boken om den bara hade utspelat sig i efterkrigstidens Sverige och behandlat hur det var fr koncentrationslgrens verlevande i den tiden och miljn. De bitarna i romanen var mest nyskapande.

Marie Hedegrd

2016-04-29

En mycket gripande bok. Jag gillade speciellt problematiken hr Miriam kom till Sverige. Vi som tror att vi r s frdomsfria.

Linda Svensson

2016-04-01

Msterlig och oerhrt gripande.

Peter Kronlw

2016-01-25

En mycket fngslande, nutidsaktuell och tankvrd historia. Det svenska familjeperspektivet gr att berttelsen kommer "nra". Imponerande romanbygge frn brjan till slut.

Jenny Rolfsdotter

2016-01-13

Klart lsvrd!

Lennart Carlsson

2015-12-22

Eftersom personerna i boken r fiktiva blir det en fyra. Hade berttelsen byggt p verkliga personer, ven om de benmnts anonymt, hade boken ftt fem i betyg!

emmakicki

2015-12-16

Jag hade lite svrt att komma in i boken och tyckte inte att den verkade s bra frst men nr jag vl gav den en ordentlig chans s lossnade det. Bra skrivet och intressant handling!

PL *

2015-10-12

En mycket stark fyra! Jag gillar ju skildringar av andra vrldskriget med allt som hr till, och detta var en i raden. h, s bra!

Ulrika Hkansson

2015-10-11

Bra, vlskriven och fngslande. Detaljerad och knslig beskrivning av hur det var att vara en av de som tog sig ut ur koncentrationslgerhelvetet. Nyttigt att fokus r p romerna och inte judarna den hr gngen. Vi behver veta deras historia ocks.

Heln Lundstrm

2015-10-04

Bcker om mnniskors den hr i livet fngar alltid mig. Om det r en bok du ska lsa i r om en stark kvinna under frintelsen s r det denna.

Pia Nilsson

2015-09-18

Verkligen bra och jag hller med om att den borde lsas i skolan. S bra beskrivet om alla hemskheter men ven om vnskap och ljusglimatar i det svra. Vissa stycken var s hemska att jag kunde inte lsa dem.

Karin berg

2015-09-12

Oerhrt vlskriven. Hemsk p s mnga plan, och vacker p s mnga andra. En berttelse som behvs. Obarmhrtig.

"Frlt att jag frgar, men jag undrar ju bara, vad har de utsatt dig fr?" S mnga som br p s mycket. Frstr vi hur det pverkar oss/dem?

Solveig Andersson

2015-09-08

Otck och grym roman som knns vldigt verklighetsbaserad. En vldigt viktig bok om en tid som aldrig fr glmmas.

Ceen E

2015-09-04

Gripande bok som satt sig djupt. Denna bok borde lsas p gymnasiet! Allmnbildning och ack s viktiga frgor.

Anna N

2015-08-30

Denna borde vara obligatorisk lsning p gymnasiet!

Ellinor Karlberg

2015-08-29

Lsvrd ! Min Nssjanknytning ger extra pluspong t boken. Fr lite om kravallerna i Jnkping

Lena M Johansson

2015-08-28

Boktipsetsajten estimerade en femma - det har jag aldrig sett fr ngon annan bok. Och ja, 4 + ger jag boken. Att det inte blir en femma beror p att vissa saker tuggas om s mnga gnger, det kanske behvs, men gr nd att den tappar i krispighet i mitt tycke. Lsaren Henrik Johansson beskrev innehllet s bra att jag snor det: "En berttelse om den yttersta personliga konsekvensen av att gra skillnad p folk och folk."

Ulrika Delhag

2015-08-26

En jttebra bok dr historien verkligen griper tag.

Anna Granstrm

2015-08-24

rets bsta bok? Helt fantastisk. Och viktig. Och hemsk. LS!

Gunnel Lindstrm

2015-08-02

En av de absolut bsta bcker jag lst!

Helena Rasmusson

2015-07-10

Gripande

Nina Gustafsson

2015-07-08

En stark berttelse om Miriam/Malika som frnekar sitt ursprung fr verleva. Majgull Axelsson skriver som vanligt p ett vertygande stt och hon varvar fiktion med ett par verkliga hndelser. Jag har lst nnu bttre verlevnadshistorier men just den romska bakgrunden var ny fr mig.

Henrik Johansson

2015-07-08

Fantastisk berttelse frn frsta meningen till sista. En berttelse om den yttersta personliga konsekvensen av att gra skillnad p folk och folk.

Sara Frimodig

2015-07-07

Boken handlar om Miriam, som en gång hette Malika, som blev satt i koncentrationsläger under andra världskriget på grund av sitt romska ursprung. Otroligt gripande och välskriven bok. Den gav verkligen en tankeställare om romerna och det förtryck de fortfarande utsätts för i Europa och Sverige. Solklar femma. Kanske årets bästa bok.

Sandra Gustafsson

2015-07-06

En stark roman om livet i lgren, romers situation och hur tiden efter andra vrldskriget var i Sverige. Ls den!

Anneli Johansson

2015-06-25

En otroligt gripande bok med ett underbart litterrt sprk som ocks gav upphov till mnga historiska frgor och funderingar. Jag lskade den. Du som inte lst den, gr det! Enligt mig borde denna bok bli utsedd till rets bsta bok 2015.

Berit WT

2015-05-03

S fin skildring av vidrigheterna i koncentrationslger. Ocks bra om skuld och skam och konsten att verleva.

Nej, jag tycker inte att boken r vrd den haip den ftt. Inte alls. Den r mjligen en "utvecklingsroman" men fr mig knns den mest som en av mnga andra vrldskrigsskildringar. Att den tar det romska perspektivet rcker inte.

Fantastiskt bra bok och skildring frn 2a vrldskrigets hantering av romer. Majgull nr hon r som bst.

Gunilla Kjellman

2015-03-25

Den bsta bok jag lst det senaste ret. Oerhrt fngslande och mycket bra sprk!

Johanna Sand

2015-02-28

En fantastiskt bra skriven bok, med ett helt rtt mne i tiden! Som alltid lyckas Maj-Gull fnga karaktrernas personlighet och f lsaren att vilja fortstta lsa tills boken r slut.

Josefine Lind

2015-02-28

Boken var verkligen en resa fr mig sjlv och mina egna tankar om mnniskor, mina egna frdomar och min egen privilegierade tillvaro.

2015-02-22

En viktig och gripande roman, nra en historisk dokumentr. Och en ack s viktig pminnelse om hur romer behandlats i Sverige.

Mita Zackrisson

2015-02-19

Tänk att levt ett helt liv och undanhållit sanningen.. Fastnade direkt när jag såg titeln. Stark bok

Viktoria Rumann

2015-02-16

Stark och skickligt skriven fiktiv berttelse i en historisk verklighet. Den berrde. Var frn brjan skeptisk till hela idn om "romsk flicka/kvinna som ltsas vara judinna", men kndes sedan trovrdigt och tnkbart. Hade varit en femma om den inte hade varit lite vl pladdrig i ramberttelsen. Reagerade ven p ngra grammatiska fel i de tyska citaten, men fortfarande en vldigt bra bok.

Ethel Forsberg

2015-02-15

S aktuell. Varm och viktig bok.

Irene Malmeling

2015-02-12

En otroligt stark historia, smrtsam och fngslande. Svr att lgga ifrn sig. Majgull Axelssons bsta hittills! En lsupplevelse att avundas dem som nnu inte lst den...

Sofia Grundtman

2015-01-25

'Men vrlden kunde frndras mycket snabbt.'

Nikolaj T

2015-01-25

'...att man inte riktigt kunde begripa hur ett kulturfolk som det tyska kunde beg sdana brott.'

Harriet Axelsson

2015-01-09

r helt uppfylld av boken. Vill bertta och tta om den. Tar upp saker som jag inget visste om. Skulle inte kunna ta p Noma efter att ha lst den

2015-01-07

Mestadels kanonbra r boken. Boken har tv spr, tv berttelser som mts... En dtid som "Miriam" tnker tillbaka p och en nutid... Fokus str andra vrldskriget och hur Miriam blev Miriam och hur hon kmpat fr att klara sig genom tiden i konsentrationslgren och sedan nr hon vl kom till Sverige s handlade kampen om att bli svensk, att glmma det som varit. Men s kommer historian i kapp henne och hon rkar frsga sig p sin fdelsedag till sitt barnbarn... Den del som r den strsta i boken r dtid... denna del r suvern - jag lskar allt, berttandet, bilderna, sprket - s bra! men berttelsen i nutid, knns phngd, som en verktyg fr att f bertta om dtiden... och det blir lite vl klyschigt, vet inte hur man kunde gjort p annat stt... men jag hoppar nstan ver den delen fr den blir lite patetiskt faktiskt och hller inte alls samma kvalitet som resten av boken. som tur r, r denna del inte s stor i frhlllande till resten!

Emma Sjberg

2014-12-02

Gripande berttelse som var jobbig att lsa men jag kunde inte sluta.

sa Andersson

2014-11-20

En bok du inte vill fortstta lsa men som du samtidigt inte kan slppa. Trarna rinner och jag har en klump i magen. ngrar att jag inte lst boken tidigare.

Annelie S

2014-11-04

Strcklste i 2 dygn. Omjlig att slppa! En lsupplevelse utver det vanliga, minst sagt.

Carina Larsson

2014-10-24

En otroligt gripande bok. Svr att lgga undan den s jag lste den p ett par dagar. Vlskriven och gav upphov till mnga tankar. Du som inte redan lst den, gr det!

Jennifer Tydn

2014-10-09

Ls!!!

Maria Myrberg

2014-10-09

Mkt gripande berttelse om frdomar, utanfrskap och grymhet i sitt fulaste tryne. Betyget dras ner lite av att jag inte r helt frtjust i upplsaren

Peter Gnger

2014-09-12

Den är stark och berör. Detta får aldrig hända igen. Läs den!

Marianne Strandberg

2014-09-01

Instmmer i uppmaningen om att lsa den. Och jag skulle vilja ha en fortsttning p den. (Det r vl ett tecken p att det r en bra bok .-).)

inger ericsson

2014-08-29

Ls, ls, ls

John C

2014-08-23

Miriam lyckas verleva bde Auschwitz och Ravensbrck och fr komma till Sverige och lever sitt liv dr. Nr hon fyller 85 r avsljar hon sin hemlighet: Miriam r en tagen identitet frn en avliden judisk flicka. Hon heter egentligen Malika och r rom, men knner att hon har goda skl att fortstta leva som Miriam. Hon slits dock hela tiden med sin forna identitet och omgivningens syn p romer... mycket gripande berttelse som kanske r den viktigaste boken i r. Mjligtvis att sprket r lite pratigt hr och var - det frtar inte intrycket av att detta r en angelgen och berrande historia.

Bjrn ijer

2014-08-21

Det var med en viss bvan jag brjade lsa Majgull Axelssons roman om zigenarflickan Malika, som under falskt namn 1945 kommer till Sverige med vita bussarna frn Ravensbrck.
Skulle en svensk romanfrfattare klara av att gra trovrdig fiktion av lgerhelvetet under nazismen? Med tanke p de dokumentra skildringar och gonvittnesberttelser av Primo Levi och andra verlevare vilka starkt format min uppfattning om frintelsen - detta europeiska drama som egentligen inte gr att gestalta.
Men Majgull Axelsson har gjort sin research. Drtill har hon i bok efter bok visat att hon kan leva sig in i utsatta kvinnors situation. Hon fyller sina huvudpersoner med motstridiga och komplexa knslor s att de blir till ktt och blod och intellekt. Jag heter inte Miriam r en vrdig efterfljare till Rosario r dd och Aprilhxan.
Romska tsen Malika pendlar mellan bottenls frtvivlan och ddslngtan i en situation dr allt hopp tycks ha vergivit henne och hennes medfngar. Hon verlever tack vare att hon byter identitet med en dd judinna, tack vare den tillit hon ocks frmr knna till en kvinnlig norsk lgerfnge som tar henne under sitt beskydd. Romerna har internerats i en barack fr sig sjlva. De gr motstnd mot bde lgervakter och SS men avlivas till sista person av den bevpnade vermakten.
ttiofem r gammal avsljar Miriam motvilligt sin rtta identitet. Hon gr det fr ett vuxet barnbarn under en promenad utmed Ingsbergssjn i Nssj, dr hon levt ett stabilt men inte okomplicerat familjeliv. terkommande mardrmmar och grannens skllande schfer har hindrat henne att frtrnga det frflutna.
Barnbarnets och styvsonens reaktioner p hennes ursprung, p hennes sympatier fr tattare och romer och mnniskor utanfr samhllet, skickar en lysraket rakt in i vr samtids debatt om polisregister ver resandefolk och rumnska tiggare p huk utanfr varuhus och t-banestationer i Sverige. Folkgrupper har frfljts ven hr och trakasserierna fortstter. Rasism och frmlingsrdsla r ingalunda ett avslutat historiskt kapitel.
Frfattaren berttar Malikas och Miriams livsde i olika tidsplan, som bryter kronologin och stegrar dramatiken till en ovntat laddad final vid sillbordet en midsommarafton i dagens blgula vlfrdsstat.

2014-08-09

Ls!

Ingrid Bergenudd

2014-08-04

Bitvis nstan outhrdlig att lsa. Det mest imponerande r att det knns som en sjlvupplevd berttelse.

Maria Hemker Apell

2014-07-29

Stark, gripande och vlskriven roman. Och s otroligt viktig och tnkvrd. Majgull Axelsson stter ord p hndelser som egentligen r alltfr onda och sorgliga att ta till sig, men hon gr det s vackert och rent. Som alltid.

Mycket bra! LS!

eva arkelid

2014-07-24

vilken fantastisk bok, s gripande, det gr inte att lgga ifrn sig boken. En viktig bok som borde lsas av mnga. Ett lttlst sprk lmplig fr hgstadiet och gymnasiet.

Marita fverberg

2014-07-23

Ls!!!

Marita fverberg

2014-07-23

Fantastiskt bra. Lyfter inte bara hxjakten p judar utan hur ven andra folk fll offer

Lotta Lettenstrm

2014-07-21

Lsvrd bok. Mycket ingende beskrivning av alla hemskheter och fasor som var vardag i ett koncentrationslger.

Tessy .

2014-07-20

Synd att det inte gr att stta 10 stjrnor.

Eva Jacobson

2014-07-08

Bra. Mycket aktuell. Tyvrr fick jag inte den dr riktiga knslan fr personerna som jag hade nskat. Lttlst.

Eva Pettersson

2014-07-05

En viktig bok som vcker knslor och fr en att skamset mta sina egna frdomar. Ls den!

Susanne Logren

2014-07-01

Denna gav mig verkligen en hel del att tnka p, bde vad gller dtid och nutid.

Elisabeth Karlberg

2014-06-27

En otroligt fin och samtidigt skrmmande berttelse som varmt kan rekommenderas.

Torbjrn Nilsson

2014-06-17

Jag trivs bra med vrme och tror att det delvis beror p att jag r fdd i januari mnad, fre centralvrmens tid, och fick frysa en del under min allra frsta tid i livet. Dessutom har jag lgt blodtryck och ltt att knna mig frusen. Knslomssig avstngdhet bidrar ocks.

Drfr skr det mest inom mig att lsa i boken om hur de tvingas frysa i koncentrationslgren.

Men det vgs upp en del av att bokens nutidsdel utspelas i varm sommartid.

Att den delen utspelas i Smland, om n i Jnkpings ln fast jag r fdd i Kalmar och bott i Kronobergs ln, vrmer ocks en hel del fr en smlnning i frskingringen. Jag har gtt p gatorna dr Miriam blir jagad under tattarattackerna, flera gnger.

Hr finns ocks en viss parallell till Gran Rosenbergs Ett kort uppehll, dr pappan verlevde Auschwitz, men inte Sverige. Den boken brjar ocks s suggestivt med ett jrnvgsspr, som jag trodde ledde in till Auschwitz, men det r .. Sdertlje.

Kertes bok Mannen utan de r en annan bok jag tidigare lst och jmfr Majgulls bok med och av dessa tre r hennes minst drabbande, men nd mycket sttark.

Hon nr nog ocks en strre publik, vilket r bra. S r det bra att hon lyfter fram att det inte bara var judar som drabbades, utan att t ex romer och mnga andra utsattes fr hat och utrotnng. Splittringen mellan olika grupper lyfts fram, liksom solidaritet och att det fanns en slags vardag ven i koncentrationslgren och att vi mnniskor har en otrolig anpassningsfrmga, i a f de som verlever, ja de mste ha en stark verlevnadsinstinkt ocks. och tur och slump spelar naturliigtvis in.

Miriam har tur som hamnar med norskor i Ravensbruck och lr sig deras sprk, vilket underlttar hennes anpassning i Sverige, dr hon inte har ngra vnner, varken romer eller judar, utan blir svensk fullt ut. P ytan frsts, men det underlttar verlevnaden i Sverige. Det inre priset r stort och nutidsdelen skildrar, pfrestningen, som vl underskattas, och lttnaden ver att ntligen blotta sitt sanna jag. Vilket hennes son, redan haft p knn.

Det fr mig att tnk p filmen Stories we tell, som vi nyligen sg. Den berttar en fascinerande historia om sanningens frigrande kraft.

Didis, Anuschas och Elsas dd r det hemskaste i boken. Didis frvntade hemska de och dd anvnds effektivt som berttarteknisk motor i boken. Annars tycker jag att det ofta finns ett ltt veckotidningsnovellsentimentalt strk i flera av de Majgullbcker jag lst, s ven ngot hr. Katarina Everlws vackra inlsning bidrar ocks till att boken till stor del blir feel good fr mig.

Och inledningen med fgeln, som jag gillar s mycket fr att den fr mig anknyter till Aprilhxan, gjorde att jag blev direkt stormfrtjust i boken. Frtjusningen mattades en del mot slutet, men det gr det ju enklare att stiga ut ur boken, lmna och bli lmnad av personerna i berttelsen. Det kndes helt ok.

Ett riktigt starkt avsnitt r romernas beslutsamma vgran att fras till gaskamrarna, vilket fr en tid fr SS att skjuta upp frintelsen fr deras del. Romernas speciella sammanhllning illustreras ocks genom att nazisterna inte separerar kvinnor, mn och barn frn varann, bland dem.

Jag tror att Malikas verlevnad i Sverige skras till stor del tack vare att hon lter sig assimileras s mycket och lter sanningen bryta fram frst sent i livet, nr hon har frmga och omstndigheter, och mnga trygga r i Sverige att luta sig mot. Gran Rosenbergs pappa slets bl a snder och krossades MELLAN de olika identiteterna/vrldarna. Tror jag.

Att bryta samman i fel sammanhang kan vara frdande. Att inte gra det alls, om jag br hmmande trauman, r att leva ett olevt liv.

Ett mycket vackert citat ur boken:

Dr lg de och sg varandra djupt i gonen, berttade utan ord om sina sorger fr varandra. Plgan i att fdas, i att blndas av det obegripliga ljuset, i att dra ihop kroppen fr att komma undan den kalla luften, i att sakna den dr ljusa rsten som hade hrts i evigheters evighet, men som en dag pltsligt hade tystnat, i frlusten av de trygga och trstande hjrtslagen som alltid hade fljt honom, och istllet f sina hrselgngar fyllda av ngons spda skrik, kanske rent av sina egna, av skrammel och skrn och frmmande kvinnors vassa rster. Smrtan i att dden r en del av livet, oundviklig och ofrnkomlig, och att mnniskorna var oplitliga och farliga, att alla mnniskor rymde risken att bli bde frvare och offer, men att alla inte frstod att det var en absolut grundlggande ndvndighet att hlla sin frvare i schack och att vgra sitt offer rtten att sjunka ner p kn. S lade de sina pannor mot varandra, andades in varandras utandningsluft och sjnk lngsamt in i en trsterik slummer. De hade ju varandra. Allt annat inte bara kunde falla, allt skulle s smningom bde falla och frintas, det visste de bda, men till dess skulle de i alla fall ha varandra. Modern som egentligen inte var hans mor. Sonen som egentligen inte var hennes son. (s. 299f)

2014-06-14

S bra! Och Ewerlf lser s bra! Hela boken var en positiv verraskning.

Eyez Only

2014-05-22

Sjlvklart en fyra, men jag hade vntat mig mer. Gick tyvrr inte p djupet som jag trodde den skulle gra. Jag hade velat veta mer om familjens tankar och reflektioner kring det hela, nu blev man lmnad med en liten knsla av "jaha, och sen d, vad hnder nu?"

Sofia Johnsson

2014-05-18

En mycket tung och gripande roman.

Camilla Ask

2014-05-16

Betyg 4,5

Kristina Wiklundh

2014-04-15

Fantastiskt bra bok. Jag blir frvnad om Majgull inte fr Augustpriset en gng till. I alla fall mste hon bli nominerad.

Merja A

2014-03-31

Vilken stark roman! Utan tvekan det bsta jag lst av Majgull Axelsson. En vlskriven, gripande berttelse som r svr att slppa ur tankarna.

Tarja Ahlgrn

2014-03-26

En blivande klassiker-

2014-03-23

Vi har s mnga skickliga frfattare hr i Sverige, men fr mig r Majgull Axelsson den absolut bsta av de alla! Ingen har ett sdant fantastiskt sprk som hon har! Innehllet r sorgligt, hemskt, tungt men aldrig trkigt. En vldigt viktig bok om ett fasansfullt mne som aldrig fr glmmas bort. Och tillsammans med Katarina Ewerlfs strlande upplsning r det hr utan tvekan Majgull Axelssons bsta roman. Hon har skrivit s fantastiska romaner tidigare, men jag tror faktiskt att det hr r den bsta! Det hr r en solklar femma i betyget! En bok jag varmt kan rekommendera. Men ni kan rkna med att ni kan komma att behva gott om pappersnsdukar nr ni lser/lyssnar p den hr. Det var lnge sedan jag grt s till en bok som just denna!