Jag hatar kaniner och blommor och barn

Nilsson, Per

"Blommor är så onödiga. De bara står där och försöker se vackra ut. Likadant med fjärilar. Helt meningslösa. De smakar inte ens gott, som papper bara. Jag hatar kaniner och blommor och barn och fjärilar." I denna bok får vi möta en riktigt sur suris, som inte gillar något. Jo, vissa saker. Han gillar gamla korvar, döda kråkor, kiss och bajs och Tage. Mest älskar han Tage. En kurragömmalek med en mycket sur hund som inte gillar gulligt tjafs.

💕😄 Detta är en mycket Udda bok som var väldigt kort men
Ack så bra skriven
Barnbarnet gillade Storyn & känner igen sina bästa vänners beteende här hemma 🐶
Hon har ju 2st 😂
Den får
🐇💐👶🐶 av 5st av henne💕

I denna bok får vi följa en berättelse utifrån en riktig udda filurs vinkel. Även visuellt får vi följa boken utifrån berättarens perspektiv. Och vad det är det en konstig typ? En vresig suris som uppenbarligen hatar massa trevliga saker - men gillar korvar med grus på.
Barnen fångas direkt av boken och blir riktigt facinerade - VEM är det egentligen boken handlar om?
Mot slutet förstår vi att det rör sig om en tjurig hund vars tankar och ögon vi fått följa. Det är en rolig vinkling på en barnbok, man skrattar till och pratar en stund. Öppnar samtal kring att diskutera hur det kan vara att se saker utifrån andras ögon.
Men däremot - efter detta första tillfälle när jag läst boken med olika barn så har samtliga barn direkt efter tappat intresse för boken. Nästan ingen vill läsa den en andra gång efter att hund-hemligheten blivit avslöjad. Det är som de vet och då förlorar boken sin charm och spänning. Intresset försvinner.
Så jag tycker inte boken är en bra presentbok - men ändå ett jättebra bibliotekstips. För första gången man läser boken för barn så är den rolig och fångar barnen, man kan verkligen ha roliga samtal med boken efteråt med stöd av boken.

Charmig, rolig och fint illustrerad!

@barnbokstips

2018-09-27

Man måste ju älska titeln och den gör en nyfiken. Vem är det som hatar kaniner, blommor och barn? Fast det finns andra saker hen gillar till exempel gamla korvar och döda kråkor. Mina barn lyckades inte klura ut i förväg vem huvudpersonen är. En charmig, rolig bok med text av Per Nilsson och illustrationer av Lisen Adbåge. Per som nominerats till Augustpriset sju gånger och vunnit en gång. Lisen som är hyllad både som illustratör, serietecknare och barnboksförfattare.
Läsålder 3-6 år.