Jag har också levat!

Lindgren, Astrid

| 2016

En intellektuell och politisk vänskap i efterkrigstidens Europa - Astrid Lindgrens brevväxling med Louise Hartung 1953-1965 Vänskapen mellan Astrid Lindgren och den bildade tyskan Louise Hartung uppstod när Louise, som upplevt kriget på mycket nära håll, tog med Astrid Lindgren på en hemlig utflykt in i Östberlin en oktoberkväll 1953. Mer än 600 brev utbytte de två fram till Louise Hartungs död 1965, de sågs också på olika håll i Europa och genomförde flera resor med Louises Wolksvagen Convertible, som de två kvinnorna on the road döpte till "Das Heidenkind" (Det hedniska barnet). Korrespondensen med den mycket begåvade Louise Hartung blev ett kulturellt och politiskt utmanande fönster mot en annan och större värld än den Astrid till vardags rörde sig i hemma i Stockholm. Men vänskapen kunde vara lika ansträngande som själsligt befriande och intellektuellt lockande från Berlin kom en flod...

Helena R

2023-04-24

Dessa ord är inte skrivna till mig. Inga av dessa ord är skrivna till mig. Det måste jag hålla i bakhuvudet när det ibland blir lite för mycket kärleksförklaringar mellan dessa två fascinerande kvinnor, för orden de har skrivit är till varandra. För mig är det en ynnest att få ta del av dessa personliga brev.

Ju mer jag lär känna den privata personen Astrid Lindgren, desto mer fascinerad blir jag. En hög integritet, en vilja att erkänna sina fel, en vilja att lära, en vilja att diskutera. Genom brev lär man känna personer på ett unikt sätt, och det var mycket spännande att få ta del av dessa två kvinnors tankar, i detta format. Att få tjuvlyssna, även om det ibland blir lite väl intimt.

Jag betygsätter inte breven, egentligen, de är inte skrivna för att betygsättas. Så de fem stjärnorna representerar min känsla av att få lära känna dessa kvinnor.