Jag ger dig solen

Nelson, Jandy

| 2014

Jude och Noah r tvillingar, men olika, ven om bda drmmer om att bli konstnrer. De har alltid tvlat om frldrarnas uppskattning, men nr familjen drabbas av en stor tragedi frndras allt. Tre r senare r det bara Jude som tycks bry sig om att hlla ihop det som r kvar av familjen. Noah verkar inte bry sig om ngot, allra minst mlandet. Men nr Judes viktigaste konstprojekt sammanfr henne med en excentrisk skulptr och hans unge skyddsling, avsljas gamla hemligheter och historien nystas upp. Sakta brjar tvillingarna frst vad som egentligen har hnt, och vad som r viktigt.Jag ger dig solen r en sprakande berttelse om syskonrivalitet och familjeband, om himlastormande krlek och kompromissls kreativitet, och om djup sorg. Jandy Nelson (f. 1965) debuterade 2010 med Himlen brjar hr. "en helt fantastisk bok" Yukiko Duke, SVT Gomorron Sverige "Skickligt om syskonkrlek som gr...

Em Lund

Underbar bok som kryper djupt under mitt skinn.

Detta r en av de bsta bcker jag ngonsin lst. Msterverk!

Therse Lnneberg

2016-09-10

Det tog ngra sidor att fngas, men sen var jag fast!

Zack Simone

2016-07-14

Himla frtjust i den hr typen av berttelser, men den hr har happy ending sickness. Precis allt ska falla p plats. Undslipper mig hnskratt ganska ofta. Ljligt att posera med sn extremt dlig smak. Oerhrt tillkmpad orginalitet men nd lite fint.

Anna Granstrm

2016-07-13

Vilken fantastisk bok om krlek, sorg, syskonskap och konst. Den brjar lite segt, men sen tar den igen med rge. Jag lskade denna bok precis som "himlen brjar hr". Jandy Nelson r en mstare p att beskriva knslor.

Sanna

2015-12-13

Jandys frsta bok var bttre men de hade likheter t.ex att de bda handlade om syskon fast i den hr boken var inte en dd utan mer syskonrivalitet. ven saknad var ett stort mne i bda. Gillade mest twisten i slutet och sjlva krlekshistorien fr bda syskonen. Den var bra skriven och helt enkelt mysig och ltt att lsa.

Sandra Bjrn

2015-07-16

Kan vara den strsta bokfrlskelsen jag haft, ngonsin.

Nina Gustafsson

2015-06-29

Sommarens bsta bok tror jag bestmt, och det r inte ens juli. Obeskrivligt bra med mnga bottnar. Missa inte!

amanda hildur

2015-03-16

Syskonkrlek r p flera stt s mycket finare, starkare och mer speciellt n "ordinary love" mellan tv kra. Man har ju liksom tvingats ihop p ett eller annat stt, och det r sklart inte alltid s att man utvecklar krlek till varandra, men jag har en otroligt stark krlek till mina egna syskon och att d lsa om den fina syskonkrleken som presenteras i Jag ger dig solen var en ren frjd.

Noah och Jude r tvillingar och ser sig sjlva som NoahochJude. De har varit sida vid sida sedan de lg i sin mammas mage och de kan nstintill lsa varandras tankar. De r extremt tighta, men ocks extremt svarsjuka och tvlar i det mesta som gr att tvla i. Men fr det mesta r de vldigt jmna: de vljer exempelvis alltid samma i sten-sax-pse. Vnskapen r enormt stark och de lskar varandra ver allt annat. Men s hnder ngot. Ngot som vnder deras liv uppochner och nr vi trffar dem nsta gng pratar de inte med varandra lngre.

Boken hoppar mellan Jude och Noah, mellan Noah som 13 r och Jude som 16. Ngonstans dremellan uppstod det ofrltliga, det som skedde som inte gr att gra ogjort och som gjort att tvillingarna inte lngre ser t varandras hll. Vad r det som hnt? Finns det ens saker som kan frstra ngot s starkt som syskonkrlek? Kan man gra slut med ett syskon?

Boken r helt underbar p mnga stt. Som jag redan tagit upp r jag fngslad av sttet som syskonrelationen beskrivs, och ven av de mnen som tas upp. Det kan knnas lite tabu att erknna att man r svartsjuk p ett syskon fr att exempelvis ens frlder verkar gilla den andra bttre. Eller att man knner sig glad i smyg fr att ens syskon inte fick berm fr det man sjlv fick. Men de hr sakerna r ofrnkomliga i en syskonrelation. De finns dr, och trots det s lskar man varandra. Det r det som gr den hr sortens relation s otroligt stark i grunden, tror jag.

Tvillingarna r frlskade i konst, och speciellt Noahs del av boken r vldigt inspirerande, och skriven p ett spnnande stt. Han omskapar hela tiden sin omgivning till tavlor, i huvudet, och frklarar sin omvrld utifrn dem. Ofta fr man tolka hans reaktioner genom dessa tavel-ider och jag gillar det verkligen. Jude har istllet sin farmors gamla hemmasnickrade kokbok (eller Bibel) fr skrock och magi, som hon hnvisar till och fljer slaviskt. Bda r tv r helt underbara karaktrer, och det slutar inte dr: boken har fler fina mnniskor att dela med sig av, som vi lsare fr lra knna.

Det r fler tabun n bara syskonrelationers problematik som kommer upp till ytan och synas i smmarna, och jag nickar instmmande, fller en tr och tar boken direkt till hjrtat.

2015-02-04

Underbar!!

Malin H

2015-01-28

Det går nästan inte att beskriva vilken stor läupplevelse det här var för mig. Redan i första kapitlet höll jag andan och älskade noah. och jude. och mitt hjärta som går sönder för dessa två. Om skulden, och konst, och kärlek, döden... Helt utmattat av alla känslor! Språket gnistrar och glimrar. Jag minns att jag gillade "himlen börjar här" massor. Men det här var större.

Sofies bokblogg

2014-12-29

Tycker om denna bok jttemycket!

Therese H

2014-12-27

Det gr ont och r sorgligt men h s bra!

Jennie Wennberg

2014-11-30

En helt fantastisk berttelse, s vrd den lnga vntan!