Jag ger dig solen

Nelson, Jandy

| 2014

Jude och Noah är tvillingar, men olika, även om båda drömmer om att bli konstnärer. De har alltid tävlat om föräldrarnas uppskattning, men när familjen drabbas av en stor tragedi förändras allt. Tre år senare är det bara Jude som tycks bry sig om att hålla ihop det som är kvar av familjen. Noah verkar inte bry sig om något, allra minst målandet. Men när Judes viktigaste konstprojekt sammanför henne med en excentrisk skulptör och hans unge skyddsling, avslöjas gamla hemligheter och historien nystas upp. Sakta börjar tvillingarna förstå vad som egentligen har hänt, och vad som är viktigt.Jag ger dig solen är en sprakande berättelse om syskonrivalitet och familjeband, om himlastormande kärlek och kompromisslös kreativitet, och om djup sorg. Jandy Nelson (f. 1965) debuterade 2010 med Himlen börjar här. "en helt fantastisk bok" Yukiko Duke, SVT Gomorron Sverige "Skickligt om syskonkärlek som går...

Tove Andersson

2017-08-16

Blev mest förvirrad utav handlingen, fastnade inte för den alls.. Försökte ge den en chans dock

Tove Andersson

2017-08-16

Lilla EM

2017-02-16

Underbar bok som kryper djupt under mitt skinn.

Julia Brühl

2017-02-02

Detta är en av de bästa böcker jag någonsin läst. Mästerverk!

Therése Lönneberg

2016-09-10

Det tog några sidor att fångas, men sen var jag fast!

Zack Simone

2016-07-14

Himla förtjust i den här typen av berättelser, men den här har happy ending sickness. Precis allt ska falla på plats. Undslipper mig hånskratt ganska ofta. Löjligt att posera med sån extremt dålig smak. Oerhört tillkämpad orginalitet men ändå lite fint.

Anna Granström

2016-07-13

Vilken fantastisk bok om kärlek, sorg, syskonskap och konst. Den börjar lite segt, men sen tar den igen med råge. Jag älskade denna bok precis som "himlen börjar här". Jandy Nelson är en mästare på att beskriva känslor.

Sanna

2015-12-13

Jandys första bok var bättre men de hade likheter t.ex att de båda handlade om syskon fast i den här boken var inte en död utan mer syskonrivalitet. Även saknad var ett stort ämne i båda. Gillade mest twisten i slutet och själva kärlekshistorien för båda syskonen. Den var bra skriven och helt enkelt mysig och lätt att läsa.

Sandra Björn

2015-07-16

Kan vara den största bokförälskelsen jag haft, någonsin.

Nina Gustafsson

2015-06-29

Sommarens bästa bok tror jag bestämt, och det är inte ens juli. Obeskrivligt bra med många bottnar. Missa inte!

amanda hildur

2015-03-16

Syskonkärlek är på flera sätt så mycket finare, starkare och mer speciellt än "ordinary love" mellan två kära. Man har ju liksom tvingats ihop på ett eller annat sätt, och det är såklart inte alltid så att man utvecklar kärlek till varandra, men jag har en otroligt stark kärlek till mina egna syskon och att då läsa om den fina syskonkärleken som presenteras i Jag ger dig solen var en ren fröjd.

Noah och Jude är tvillingar och ser sig själva som NoahochJude. De har varit sida vid sida sedan de låg i sin mammas mage och de kan nästintill läsa varandras tankar. De är extremt tighta, men också extremt svarsjuka och tävlar i det mesta som går att tävla i. Men för det mesta är de väldigt jämna: de väljer exempelvis alltid samma i sten-sax-påse. Vänskapen är enormt stark och de älskar varandra över allt annat. Men så händer något. Något som vänder deras liv uppochner och när vi träffar dem nästa gång pratar de inte med varandra längre.

Boken hoppar mellan Jude och Noah, mellan Noah som 13 år och Jude som 16. Någonstans däremellan uppstod det oförlåtliga, det som skedde som inte går att göra ogjort och som gjort att tvillingarna inte längre ser åt varandras håll. Vad är det som hänt? Finns det ens saker som kan förstöra något så starkt som syskonkärlek? Kan man göra slut med ett syskon?

Boken är helt underbar på många sätt. Som jag redan tagit upp är jag fängslad av sättet som syskonrelationen beskrivs, och även av de ämnen som tas upp. Det kan kännas lite tabu att erkänna att man är svartsjuk på ett syskon för att exempelvis ens förälder verkar gilla den andra bättre. Eller att man känner sig glad i smyg för att ens syskon inte fick beröm för det man själv fick. Men de här sakerna är ofrånkomliga i en syskonrelation. De finns där, och trots det så älskar man varandra. Det är det som gör den här sortens relation så otroligt stark i grunden, tror jag.

Tvillingarna är förälskade i konst, och speciellt Noahs del av boken är väldigt inspirerande, och skriven på ett spännande sätt. Han omskapar hela tiden sin omgivning till tavlor, i huvudet, och förklarar sin omvärld utifrån dem. Ofta får man tolka hans reaktioner genom dessa tavel-idéer och jag gillar det verkligen. Jude har istället sin farmors gamla hemmasnickrade kokbok (eller Bibel) för skrock och magi, som hon hänvisar till och följer slaviskt. Båda är två är helt underbara karaktärer, och det slutar inte där: boken har fler fina människor att dela med sig av, som vi läsare får lära känna.

Det är fler tabun än bara syskonrelationers problematik som kommer upp till ytan och synas i sömmarna, och jag nickar instämmande, fäller en tår och tar boken direkt till hjärtat.

2015-02-04

Underbar!!

Malin H

2015-01-28

Det går nästan inte att beskriva vilken stor läupplevelse det här var för mig. Redan i första kapitlet höll jag andan och älskade noah. och jude. och mitt hjärta som går sönder för dessa två. Om skulden, och konst, och kärlek, döden... Helt utmattat av alla känslor! Språket gnistrar och glimrar. Jag minns att jag gillade "himlen börjar här" massor. Men det här var större.

Sofies bokblogg

2014-12-29

Tycker om denna bok jättemycket!

Therese H

2014-12-27

Det gör ont och är sorgligt men åh så bra!

Jennie Wennberg

2014-11-30

En helt fantastisk berättelse, så värd den långa väntan!