Jag for ner till bror

Smirnoff, Karin

Jag for ner till bror är en ovanligt säker debut som inte ber om ursäkt för någonting. Den har sin egen logik och sin egenbistra, råbarkade skönhet. Borås Tidning   Smirnoff sällar sig medstörsta naturlighet till en Sara Lidman, Torgny Lindgren och NikanorTeratologen, men med en heltigenom egen ton och djupsvart humor. SydsvenskaDagbladet  Hon är en sällsynt berättarbegåvning med både bredd och skärpa. Aftonbladet    Jag for ner till bror är en ovanligt säker debut som inteber om ursäkt för någonting. Den har sin egen logik och sin egen bistra,råbarkade skönhet. Smålandsposten    I Smalånger...

Riktigt bra skildring av en återvändare till en västerbottnisk by och hur hon konfronteras med det förflutna. Dialekten och norrländsk fåordighet fångas i språket, liksom byamentaliteten.

Tyckte mycket om denna bok!

Underbar!

Lena ss

Fantastisk bok. Historien med mörka hemlighet och det helt fantastiska språket, de sammansatta orden, inga kommatecken eller stora bokstäver och ett poetiskt flyt!
En fantastiskt positiv överraskning!

Bästa jag läst på mycket länge. Så rått, som bara livet kan vara.

Jag och ljudböcker går helt enkelt inte ihop, tydligen. Ska läsa pappersboken istället.

Anna Hedenstedt

2019-07-19

Mycket bra! (Men en fråga bara: handlar alla böcker om glesbygden om återvändare som gör upp med övergrepp, alkoholism och annan skit? Det är min erfarenhet. Jag som är uppväxt i stad får ju lite dåliga vibbar...)

villa-freja.se

2019-06-28

Det är inte svårt att förstå varför den här boken nominerades till Augustpriseet 2018. Den är så bra! Välskriven, poetisk men med en mörk, suggestiv berättelse. Om livet helt enkelt, när det inte visar sig från den lätta sidan utan kommer mörk och hänsynslös.

2019-06-20

Norrländsk glesbygd skildrat med ett nästan doftande språk. Blandningen av trasiga själar och ibland nästan "vanliga" människor. Alla livsöden förfärar och fascinerar. En lysande debut!

Anki Olsson Flodin

2019-03-19

Jag har läst om temat förr - men aldrig så här! Vilket driv. En riktigt bladvändare med ständiga vändningar vad gäller relationer som det vimlar av här.

Marie Bonnevier

2019-01-05

Jag får erkänna att jag var tveksam innan jag började läsa boken, men blev mer och mer fascinerad allt eftersom jag trängde djupare in i boken. En djupt tragisk skildring av barnens uppväxtförhållanden men ändå berättat med inslag av ljusglimtar och humor. Hög igenkänningsfaktor på hur det är att bo i en liten by eller litet samhälle, där alla har koll på alla...Härligt annorlunda, mustigt språk med en en hel del dialektord som jag inte riktigt begrep - men det gick bra ändå. Rekommenderas - den lämnar tankar efter sig när du läst ut den.

inger ericsson

2018-12-24

Underbar bok med ett härligt språk och en del hemska skildringar! Läs den!

Solveig Andersson

2018-12-03

Mallorca, nov-18
Enastående berättad bok, superbt språk, värd sin nominering och mycket mer. Läs den!

2018-11-28

Det är inte särskilt ofta som jag ger upp böcker. Men det händer då och då. Jag har lyssnat på Jag for ner till bror. Vet inte om det är för att jag lyssnar istället för läser själv som bidrar till att jag ogillar den, har fortfarande svårt att lyssna på böcker och hålla intresset uppe. Men har även svårt för hela historien. Osympatiska personer, incest och massa elände. Nej tack! Kanske ger jag den en ny chans och försöker läsa den själv istället. Eller så struntar jag i det.. Har lyssnat i dryga två timmar på den innan jag kastade in handduken.

Fantastisk och gripande med sprakande språk.

Åsa Norlund

2018-11-03

Wow vilken berättelse. Vilket språk. Vilka karaktärer. Jag tänker på Twin Peaks. Läs den.