Jag, en Geisha

Brown, Rande

| 2004

Romanen En geishas memoarer (1998) var en stor succé världen över. Författaren Arthur Golden byggde sin berättelse på samtal med geishan Mineko Iwasaki, som nu själv skrivit den sanna historien. Mineko Iwasaki lämnade föräldrahemmet redan som femåring för att skolas till geisha. Hon pensionerade sig som 29-åring och lever nu ett vanligt liv i Kyoto. Den sanna historien är en sensationell bok. Trots ett flertal böcker i genren är detta första gången en geisha bryter mot oskrivna lagar och berättar sin historia utan tillrättalägganden.

Izabela Horn

2015-07-03

Jätte intressant att få inblick i en helt annan värld .Jag har läst en Geishas memoarer men det var en fiktion historia medan Jag, en geisha är en Självbiografisk historia .

Emma A

2012-03-16

Gav upp efter 50 sidor. Illa skriven, känns som en skoluppsats. Tycker dessutom att författaren låter skrytig och ego. Synd, hade gärna velat ha en inblick i den här delen av den japanska kulturen. Men, har bestämt mig för att livet är för kort för att läsa böcker jag inte riktigt gillar, och då får det bli så.

Kristina Sund

2009-07-09

Bra, men aningen för detaljerad ibland.