Jag, En

Levithan, David

| 2013

"Jag vaknar. Det frsta jag mste gra r att ta reda p vem jag r. Det handlar inte bara om kroppen, om att sl upp gonen och se efter. Kroppen r det som r lttast att anpassa sig till om man r van vid att vakna i en ny varenda morgon. Det r livet, kroppens sammanhang, som kan vara svrt att begripa sig p." S hr lever En. Vaknar upp i en ny kropp varje dag. Varje dag stlls En infr nya situationer, nya relationer, nya sammanhang. En ny familj, nya vnner. Men ingenting varar. Ingenting fr en fortsttning. Om man byter kropp varje dag r det otnkbart att knyta an till ngon. Omjligt att hitta krleken. nd r det precis vad som hnder. En blir handlst frlskad i Rhiannon, flickvnnen till Justin, vars kropp En lever i fr en dag. Ngot som leder vidare till nsta omjlighet: Att hlla fast vid den man lskar nr man aldrig fr stanna kvar. En och Rhiannon stlls...

Jenny Kallin

2022-12-29

Annorlunda bok som man minns och reflekterar ver.

Jenny Kallin

2022-12-29

Annorlunda bok som man minns och reflekterar ver.

Anna Kreissl

2021-08-12

En helt ny upplevelse att lsa en bok om En som varje dag vaknar i en ny kropp. Att reflektera ver att 16-ringar kan ha vldigt olika liv.

Margareta Vanessa

2020-12-28

Fascinerande berttelse som talar fr att man mste bli kr i personligheten och inte kroppen. Hgst lrorik.

Anna Hedenstedt

2020-01-31

En ungdomsbok som startade vldigt amerikanskt klistrigt, men som vxte med historien. Spnnande tankeexperiment!

Hedvig Marklinder

2016-11-16

Liknar ingenting jag tidigare lst. Helt otrolig, tankevckande historia. Ls den!

Nina Gustafsson

2016-10-22

Kan man lska ngons inre och helt bortse frn dess yttre, srskilt som det ocks ndras varje dag? Frgestllningen r intressant och otroligt nog fungerar berttelsen rtt bra. Mnga frgor kring identitet och krlek vcks samtidigt som jag inte blir riktigt s berrd som jag trodde. En bra trea men inte mer.

Vickan 82

2015-10-24

Inte ofta jag ger en femma, men denna bok var originell s jag fortfarande r hpen, den r tnkvrd, den r viktig. Vrdefull fr diskussionen om queerteori och hbtq, men ven mer allmnt i frga om mnniskovrde, uppvxtmilj, klass. Sedan blir den aldrig trkig, frutom storyn med Rhiannon skapar uppvaknandet i en ny kropp och familj stndig omvxling och spnning. Blev riktigt lskigt och obehagligt mot slutet (pastorn), men lite snopet att man som lsare aldrig fick veta hur En hade kunnat ta sig ur karusellen- men den vgen En valde talade fr dennes personlighet och integritet.

Pernilla Lindholm

2015-06-23

Jag finner inte ord fr hur bra den hr ungdomsboken r. Det kan mycket vl vara en av de bsta ungdomsbckerna jag har lst, ngonsin. Den r bde normbrytande och originell. Jag har aldrig tidigare lst ngot liknande.

Karin berg

2015-06-16

Konceptet r absolut en fyra, men lsupplevelsen en trea. Lite fr platt nr det gller sjlva huvudberttelsen, men vldigt intressant tack vare alla livsden som skildras genom personbytena.

2015-05-04

berttelsen r ngestfylld, hur ska man kunna finnas kvar hos den man lskar, vad behver man fatta fr beslut, kan det f konsekvenser fr en sjlv, fr andra, fr den man lskar... Mnga fgor dljer sig i den hr boken... lskar vi insidor, utsidor, eller r normativa synstt och perspektiv som styr oss i val av vem vi ska dela vrt liv med... Vem kan vi vara, vem vill vi vara... och lik vl som berttelsen p ett stt r ngestfylld rymmer den s mycket krlek och omtanke och respekt... och det r vl det som r krlek... ett mtt ngest och oro och ett mtt hrligheter

Sanna

2014-12-15

S underbar bok! Det mste ha varit jttesvrt fr David Levithan att skriva den hr boken med tanke p att det r mycket att knyta ihop och att frklara p ett bra stt varje gng En byter kropp. Det r coolt att En inte bryr sig om kn eller vilken kropp han hamnar i. En klockren HBTQ bok. Vldigt annorlunda historia ocks. Rekommenderar alla att lsa den hr unika historian om En.

Maria Karlsson

2014-09-07

Jag tyckte det var trkigt att boken tog slut,hade grna sett att historien var lngre.Blev dock lite besviken p slutet.Kommer absolut lsa mer av David Levithan.

Vldigt bra bok, spnnande och gripande frn frsta sidan. Skulle bli perfekt som film. Kommer absolut lsa mer av denne frfattare!

Denna bok var bttre n vad jag trodde att den skulle vara. Denna bok kan jag allt rekommendera =)

Lotta Berling

2013-06-25

Hller med Li om att det r hrligt med en frfattare som verkligen utnyttjar fiktionens mjligheter. Mitt intresse hlls vid liv hela boken igenom, och jag vill hela tiden lsa vidare fr att se hur det ska g och hur frfattaren ska f ihop det.

Levithan slsar inte bort fiktionens mjligheter. Det r fr sdana hr berttelser som jag lser bcker.

Therese H

2013-05-20

Svrt att vlja mellan en 3:a eller en 4:a men jag stter hellre ett hgre betyg. Det var vissa saker jag tyckte smre om men det bra vervger i alla fall.

Marianne Skoglund

2013-04-19

Att lta En vakna upp i en ny kropp varje morgon r ett smart grepp som lter frfattaren skildra mnga olika typer av familjer och mnniskor. Boken r en lek med begreppet identitet och samtidigt en fin men omjlig krlekshistoria mellan En och Rhiannon, som r flickvn till Justin, vars kropp En lnar en dag. Tror att den hr kommer att blo omtalad bland hgstadietjejerna.

Edith Lata

2013-04-04

Vilket fruktansvrt slseri med papper. Frbannade sirapssta moralkakor om att man "lskar en person, inte ett kn". JAJA. Naturligtvis. Men skriv tminstone en bra story, lt karaktrerna f utvecklas lite, VAD SOM HELST. Skitbok.

Frida Persson

2013-03-16

Intressant grepp men den fngade mig inte.

Jenny Stenberg

2012-08-18

Jag tycker han berttar en bra historia med spnnande handling som gr att man inte helt et vad som ska hnda nst. En bok man ltt strcklser fr att man inte kan lgga ner den.