Jag, En

Levithan, David

| 2013

"Jag vaknar. Det första jag måste göra är att ta reda på vem jag är. Det handlar inte bara om kroppen, om att slå upp ögonen och se efter. Kroppen är det som är lättast att anpassa sig till om man är van vid att vakna i en ny varenda morgon. Det är livet, kroppens sammanhang, som kan vara svårt att begripa sig på." Så här lever En. Vaknar upp i en ny kropp varje dag. Varje dag ställs En inför nya situationer, nya relationer, nya sammanhang. En ny familj, nya vänner. Men ingenting varar. Ingenting får en fortsättning. Om man byter kropp varje dag är det otänkbart att knyta an till någon. Omöjligt att hitta kärleken. Ändå är det precis vad som händer. En blir handlöst förälskad i Rhiannon, flickvännen till Justin, vars kropp En lever i för en dag. Något som leder vidare till nästa omöjlighet: Att hålla fast vid den man älskar när man aldrig får stanna kvar. En och Rhiannon ställs...

Jenny Kallin

2022-12-29

Annorlunda bok som man minns och reflekterar över.

Jenny Kallin

2022-12-29

Annorlunda bok som man minns och reflekterar över.

Anna Kreissl

2021-08-12

En helt ny upplevelse att läsa en bok om En som varje dag vaknar i en ny kropp. Att reflektera över att 16-åringar kan ha väldigt olika liv.

Margareta Vanessa

2020-12-28

Fascinerande berättelse som talar för att man måste bli kär i personligheten och inte kroppen. Högst lärorik.

Anna Hedenstedt

2020-01-31

En ungdomsbok som startade väldigt amerikanskt klistrigt, men som växte med historien. Spännande tankeexperiment!

Hedvig Marklinder

2016-11-16

Liknar ingenting jag tidigare läst. Helt otrolig, tankeväckande historia. Läs den!

Nina Gustafsson

2016-10-22

Kan man älska någons inre och helt bortse från dess yttre, särskilt som det också ändras varje dag? Frågeställningen är intressant och otroligt nog fungerar berättelsen rätt bra. Många frågor kring identitet och kärlek väcks samtidigt som jag inte blir riktigt så berörd som jag trodde. En bra trea men inte mer.

Vickan 82

2015-10-24

Inte ofta jag ger en femma, men denna bok var originell så jag fortfarande är häpen, den är tänkvärd, den är viktig. Värdefull för diskussionen om queerteori och hbtq, men även mer allmänt i fråga om människovärde, uppväxtmiljö, klass. Sedan blir den aldrig tråkig, förutom storyn med Rhiannon skapar uppvaknandet i en ny kropp och familj ständig omväxling och spänning. Blev riktigt läskigt och obehagligt mot slutet (pastorn), men lite snopet att man som läsare aldrig fick veta hur En hade kunnat ta sig ur karusellen- men den vägen En valde talade för dennes personlighet och integritet.

Pernilla Lindholm

2015-06-23

Jag finner inte ord för hur bra den här ungdomsboken är. Det kan mycket väl vara en av de bästa ungdomsböckerna jag har läst, någonsin. Den är både normbrytande och originell. Jag har aldrig tidigare läst något liknande.

Karin Öberg

2015-06-16

Konceptet är absolut en fyra, men läsupplevelsen en trea. Lite för platt när det gäller själva huvudberättelsen, men väldigt intressant tack vare alla livsöden som skildras genom personbytena.

Maria Klamas

2015-05-04

berättelsen är ångestfylld, hur ska man kunna finnas kvar hos den man älskar, vad behöver man fatta för beslut, kan det få konsekvenser för en själv, för andra, för den man älskar... Många fågor döljer sig i den här boken... Älskar vi insidor, utsidor, eller är normativa synsätt och perspektiv som styr oss i val av vem vi ska dela vårt liv med... Vem kan vi vara, vem vill vi vara... och lik väl som berättelsen på ett sätt är ångestfylld rymmer den så mycket kärlek och omtanke och respekt... och det är väl det som är kärlek... ett mått ångest och oro och ett mått härligheter

Sanna

2014-12-15

Så underbar bok! Det måste ha varit jättesvårt för David Levithan att skriva den här boken med tanke på att det är mycket att knyta ihop och att förklara på ett bra sätt varje gång En byter kropp. Det är coolt att En inte bryr sig om kön eller vilken kropp han hamnar i. En klockren HBTQ bok. Väldigt annorlunda historia också. Rekommenderar alla att läsa den här unika historian om En.

Maria Karlsson

2014-09-07

Jag tyckte det var tråkigt att boken tog slut,hade gärna sett att historien var längre.Blev dock lite besviken på slutet.Kommer absolut läsa mer av David Levithan.

Väldigt bra bok, spännande och gripande från första sidan. Skulle bli perfekt som film. Kommer absolut läsa mer av denne författare!

Denna bok var bättre än vad jag trodde att den skulle vara. Denna bok kan jag allt rekommendera =)

Lotta Berling

2013-06-25

Håller med Li om att det är härligt med en författare som verkligen utnyttjar fiktionens möjligheter. Mitt intresse hålls vid liv hela boken igenom, och jag vill hela tiden läsa vidare för att se hur det ska gå och hur författaren ska få ihop det.

Levithan slösar inte bort fiktionens möjligheter. Det är för sådana här berättelser som jag läser böcker.

Therese H

2013-05-20

Svårt att välja mellan en 3:a eller en 4:a men jag sätter hellre ett högre betyg. Det var vissa saker jag tyckte sämre om men det bra överväger i alla fall.

Marianne Skoglund

2013-04-19

Att låta En vakna upp i en ny kropp varje morgon är ett smart grepp som låter författaren skildra många olika typer av familjer och människor. Boken är en lek med begreppet identitet och samtidigt en fin men omöjlig kärlekshistoria mellan En och Rhiannon, som är flickvän till Justin, vars kropp En lånar en dag. Tror att den här kommer att blo omtalad bland högstadietjejerna.

Edith Lata

2013-04-04

Vilket fruktansvärt slöseri med papper. Förbannade sirapssöta moralkakor om att man "älskar en person, inte ett kön". JAJA. Naturligtvis. Men skriv åtminstone en bra story, låt karaktärerna få utvecklas lite, VAD SOM HELST. Skitbok.

Frida Persson

2013-03-16

Intressant grepp men den fångade mig inte.

Jenny Stenberg

2012-08-18

Jag tycker han berättar en bra historia med spännande handling som gör att man inte helt et vad som ska hända näst. En bok man lätt sträckläser för att man inte kan lägga ner den.