Jag dog och fick liv igen

Westerberg, Dennis

Jag dog och fick liv igen är en berättelse om Mia, 16 år, som lider av självmordstankar, och Johanna, 21, som äntligen kommit ur det helvete hon levde i under många år ? en vardag full av ångest och panikångestattacker och med återkommande perioder av depression. När Mia står på tågspåret, redo att ge upp allt för att slippa känna ångesten hon bär på, möter hon Johanna. Som en viskning träder hon fram ur mörkret och får Mia att kliva av spåret. Johanna ger Mia en axel att luta sig mot, men hon erbjuder också något annat. Något som vänder hela Mias värld upp och ner. Som får henne att omvärdera allt hon trodde var sant.Boken bjuder på ett hoppfullt budskap. Bortom den fängslande berättelsen om Mia och Johanna döljer sig nämligen en väl bevarad hemlighet ? tills nu ? om hur vi människor snabbt kan slippa ifrån det som plågar oss psykologiskt, vad det än är. Jag dog och fick liv...

Annika Wintvik

2019-08-30

En riktig ögonöppnare. Jag fick ett helt nytt sett att se på oro och ångest. Jag insåg att jag inte behöver jobba på att bli frisk, jag kan bli det ända. Det är ju bara tankar.... :)

Monica Bergstrom

2019-08-21

En inspirerande bok som fick även mig en äldre kvinna, mamma, mormor och farmor att tänka till och må bra.

Veronica Jonsson

2019-08-02

Underbaraste bok jag läst i hela mitt liv. Ärligt. Jag själv har lidit i många många år. Efter den här guidningen blev allt så mycket enklare. När jag hade läst klart den föll några tårar. Så vacker, lätt att läsa enligt mig. Jag läste den först, kunde inte hålla mig. Sen gav jag den till min Mamma. Sugen på att läsa den igen någon dag. Tacksam att den här boken finns. Borde finnas i alla rum, varenda hem. Jag kände igen mig mycket i den också. Riktigt cool och annorlunda bok, läs den om du vill läsa något du kanske aldrig hört talas om! Den är spännande, kunde inte sluta läsa när jag väl börjat, jag som alltid börjar läsa någon och byter sedan MEN den här kunde jag hålla mig till.

Karin Hedman

2019-07-25

Vilken underbar skönlitteratur med ett budskap som kan hjälpa både föräldrar och ungdomar ❤️ Älskade den från första kapitlet.

Tomas Lydahl

2019-07-25

Vilken fantastisk bok. Den bör alla föräldrar och tonåringar läsa.

Sofia Jansson

2019-07-24

En fantastisk bok som förklarar hur vi människor faktiskt fungerar mentalt. Den inger massor av hopp. Det är ett enormt viktigt budskap i boken som skulle minska många människors lidande. Jag rekommenderar denna bok till alla som fastnat i sitt tänkande. Dennis Westerberg beskriver de tre principerna på ett lättförståeligt sätt där nyfikenheten väcks redan i det första kapitlet. Än en gång vill jag varmt rekommendera denna fantastiska bok och jag skulle önska att alla människor tittar i denna riktning. Så hoppfullt! Stort TACK Dennis Westerberg! En bok som kommer ge hopp och välmående till så många människor.

Henrik Orvebrand

2019-07-22

Boken är en provokation mot den misslyckade psykvården. Bra, det behövs. Jag hajade själv till vid flera tillfällen, men beslöt mig för att ge boken en chans med öppet sinne. För den som vill må bättre borde den vara en ögonöppnare för hur enkelt vi kan ta kommandot över kropp och sinne. Den som vill må bättre bör läsa boken för sin egen skull och för sin egen vinning i första hand. Gör man det så öppnas en ny värd upp för en. Lösningarna på problemen är så fånigt enkla, så det nästan känns skämmigt. En tanke är bara en tanke! Det är inte på riktigt, det är bara på riktigt i min skalle. Självklart, enkelt eller..? Se tillbaks på dina tankar genom livet. De verkar verkliga när man gör det. Men det är bara en förnimmelse som finns i mitt huvud. Inget farligt.

Läs boken för att hjälpa dig själv och lär dig först hur kroppen och sinnet fungerar. Vi kanske inte kan hjälpa alla, men vi kan göra vad vi kan för att må så bra som möjligt. Liten bok, men mycket klokhet. Så enkelt, så det är lätt att missa.

Läs!!!

Matilda Elmebo

2019-07-21

Denna boken var verkligen revolutionerande för mig. Jag var så nyfiken och ville aldrig att den skulle ta slut. Man måste lyssna med ett öppet sinne och inte bara ”läsa” den. Bortom orden finns visdomen, budskapet. Om världens skulle lyssna till detta och ta in det så skulle den psykiska ohälsan vara ett minne blott! Tack Dennis för att du skrivit denna bok, är evigt tacksam.

Maggan Sundberg

2019-07-20

Boken känns oerhört viktig! Budskapet är stort och ibland lite svårt att ta in. Jag får höra den många gånger... Therese läser med stor inlevelse. Tack, för att boken finns!

Helena Wilhelmsson

2019-07-19

En mycket bra bok om psykisk ohälsa. Jag kommer använda denna bok i min undervisning för elever på högstadiet

2019-07-06

Nej, jag fick avbryta efter ca hälften av boken. Själva upplägget kändes mer som en säljtaktik då föreläsaren Daniel förhärligades så mycket med sitt predikandet om Sanningen och Insikterna. Om publiken som hamnar i "masshypnos" av den karismatiske föreläsaren. Jag håller med om att tankarna skapar en människas upplevelser - MEN det finns komplexa faktorer och strukturer som påverkar våra möjligheter att må bra psykiskt. Westerberg ignorerar detta och gör narr av psykologi som bygger på vetenskaplig grund. Han gör också narr av psykologer, psykiatrer och kuratorer genom att förminska dem och deras kunskaper. Att människor är individer med olika behov är något som inte ryms utan tydligen ska alla som drabbas av Insikten bara börja må bra. Jag vet många som "vet" det han pratar om, att tankar egentligen inte kan skada och att det förflutna och framtiden enbart existerar i tankarna, men inte gör det automatiskt att alla mår bra. Nej, risken är att detta blir ännu en bok som ökar på skulden och känslan av misslyckande när personen ifråga inte mår bra av den.
För den som dock mår bättre av den, toppen. Gör mer av det som fungerar är ett motto jag gillar. Men som bok, koncept och vad gäller författaren är jag verkligen inte imponerad utan snarare irriterad. Och formen som ska vara skönlitterär känns mer som ett evigt predikande och alltför tydligt en pekpinne.

2019-06-16

BOKRECENSION! ”Jag dog och fick liv igen” av Dennis Westerberg. Författaren blandar en påhittad story med ett allvar om psykisk ohälsa. En berättelse jag tycker är helt rätt i tiden. Den psykiska ohälsan ökar bland unga och förhoppningsvis kan denna story hjälpa någon. Det märks att Dennis Westerberg är påläst kring ämnet. Han skriver lättläst, det är lätt att ta till sig boken. Berättelsen är jordnära och viktig!

Jag tror att den här boken kan bli viktig, att den kan göra skillnad för den som behöver det. Jag tror att eftersom det är en skönlitterär bok kan fler ungdomar ta till sig den och läsa den än om det varit en faktabok om ämnet psykisk ohälsa.
Jag gillar de flesta delarna i boken, men några partier har jag svårt för att se hur de ska passa in. Vänskapen mellan Mia och Johanna berättas på ett otroligt fint sätt och jag är glad att jag har fått läsa denna bok!