Jag, Claudius : från en självbiografi av Tiberius Claudius, romarnas kejsare, född 10 f. Kr., mördad och upphöjd till gud 54 e. Kr

Graves, Robert

| 1980

Katrin Lindh

2019-11-22

Ulla Englund

2012-06-10

Sett som teveserie bara, men otroligt bra. Efter den är det svårt att ge boken en chans. Och lite historiska uppgifter sitter fortfarande kvar, sanna eller påhittade.

Emelie A

2011-09-29

Gud vad fantastisk den här boken är! De berättar julisk-claudiska ättens historia från Augustus till slutet på Claudius regeringstid. Mycket detaljerad utan att bli tuff att läsa för den sakens skull, och ja, romarna hade en tradition när de namngav sina barn som inte precis gör det enkelt för en att hänga med i svängarna, men med sinne för detaljer och med ett litet "kom ihåg" gällande att det är så här det fungerade bland romarna så lär man sig snabbt att komma ihåg de olika karaktärerna. Kommer definitivt läsa om den här boken många många gånger! Tycker att man misstar sig om man fått för sig att den här skall vara som moderna romaner, det är inte så den är menad och därför kan man heller inte läsa den på det viset. Den är skriven av en historiker ur ett historiskt perspektiv, och detta säger också "Claudius", själva idéen för honom i boken är ju att skriva ned *historien* om ätten, inte att skriva ett skönlitterärt verk (vem vet om de ens hade en liknande syn på sådant på den tiden jämfört med vad vi har nu). På samma sätt som du inte kan läsa facklitteratur som skönlitteratur får man inse att det är inte är den "average deckaren". Den är inte ren historiebok, men den behandlar ättens historia och skrivs på ett sådant sätt.