Jag brukade drömma om dig

Holst, Petra

| 2010

Det svåra i att älska ett barn som inte är som alla andra Sedan Love föddes är ingenting sig likt. Tess som längtade så efter sitt första barn tvingas inse att han inte är den pojke hon drömde om. Han skriker ständigt och det tar flera timmar att få honom att somna. Som en tornado far han fram i lägenheten och Tess får aldrig tid att återhämta sig. Hennes man Pontus jobbar lika mycket som vanligt och hon känner hur de glider allt längre ifrån varandra.Under de långa, ensamma dagarna med Love är Tess ofta nära bristningsgränsen och hon börjar tänka det otänkbara. Att Loves beteende är onormalt, att det är något som är fel. Så småningom reagerar även förskolepersonalen och det bestäms att Love ska utredas. Det visar sig att han har autism. Men istället för att känna lättnad över att ha fått en förklaring värjer sig Tess mot ett liv hon inte är redo för, en tillvaro där allt kretsar...

Helena R

2021-02-15

En bok om livet som förälder i allmänhet och som förälder till ett barn med autism i synnerhet. Vi följer Tess och Pontus i livet med sitt förstfödda barn, Love, som inte riktigt beter sig som alla andra. Han verkar, även som nyfödd, hela tiden vara sur, arg, inte kommunicera och sover dåligt. Han tröttar ut sin mamma totalt och pappan begraver sig i sitt arbete.

Boken beskriver på ett lätt sätt det omvälvande i att bli förälder, ur en kvinnas perspektiv. Hur, så länge ett barn ammas, det aldrig kan bli riktigt jämställt och hur svårt det är för den andra parten att inse det. Men också om den enorma kärleken till ett barn, även i stunder en inte riktigt tycker om det, står det över allt annat. Jag lider med Tess när hon är utmattad och inte heller känner sig lyssnad på av vården gällande Love, och även om de ger henne hjälp, är det inte den hjälp hon behöver. Eftersom boken utspelas för cirka 20 år sedan, hoppas jag att detta har ändrats sedan dess och fokus läggs även på barnet.

Boken flyter på bra och det finns inget som känns mal placée. Tess växer genom boken och alla hennes tankar, oro, frustration och kärlek känns äkta. Ibland ville jag hoppa in i boken och skaka om några av personerna i Tess liv, och hoppas att jag har lärt mig något av deras beteende. Boken är snabbläst och tar upp ett viktigt ämne.

Bells .

2012-06-30

En roman som berör om att få ett barn med autism. (Jag skulle vilja rekommendera denna bok till Personal som arbetar inom Lss)

Veronica Kamsten

2011-07-23

En jättebra bok som berör mycket.

Eva Bommelin

2011-02-27

Härlig berättelse om hur det kan vara med att få ett annorlunda barn.Känner igen mig ibland och blir väldigt ledsen över att jag inte hade den kunskapen då jag behövde den.

Emelie Söderberg

2011-02-04

Mycket bra bok... En liten inblick i hur det är att ha ett barn med autism. Sträckläste den..

Kristina Simar

2010-12-10

Recension av Petra Holsts bok Jag brukade drömma om dig

Boken är utgiven på Forum förlag och innehåller 264 sidor

Petra Holst är född 1969 och är högstadielärare i svenska och engelska. Hon bor i Bjärred i Skåne med sambo och två barn. Jag brukade drömma om dig är hennes debutroman.

Handling: Tess och Peter väntar sitt första och efterlängtade barn tillsammans.
När lille Love föds är Tess mycket lycklig. Men lyckan varar inte länge, för Love skriker ständigt och Tess får aldrig sova. Pontus arbetar väldigt mycket så Tess är ofta ensam med Love. Love vill också bara ha mat direkt från Tess bröst. Han vägrar att dricka ur nappflaska och det gör att Pontus har svårt att hjälpa till att mata honom.

Love växer fort, är stor för sin ålder och tidig med att krypa och gå. Däremot pratar han dåligt. Tess börjar undra om det är något fel på honom. När han börjar närma sig ett år, vill han fortfarande bara äta från Tess bröst. Riktig mat vill han överhuvudtaget inte äta. Han skriker fortfarande nästan jämt och Tess bryter tillslut ihop och söker upp psykakuten för att få hjälp…

Så småningom visar det sig att Love har autism. Nu måste både Tess och Pontus tänka till om sina liv och omprioritera sina vanor. Pontus kan inte jobba lika mycket som förut. Kommer de att orka och kommer deras förhållande att klara av att leva efter det nya sättet som de måste göra.

En sorglig, men mycket känslosamt skriven bok. När man själv har fyra friska barn är det svårt att tänka sig in i den situationen som Tess och Pontus lever i. Att barn skriker ibland är något alla nyblivna föräldrar får uppleva och visst är man trött ofta. Men att ha ett barn som skriker jämt måste ta enormt på krafterna. Författaren Petra Holst har verkligen lyckats beskriva känslorna runt detta på ett fenomenalt sätt. Som läsare tvivlar man inte på Tess trötthet och känslorna kring sin oro om vad som kan vara fel på lille Love. En underbart skriven bok som också är mycket tragisk.

Betyg 5/5 Kristina Simar

2010-10-18

Det här var en mycket, mycket bra bok. Oerhört gripande och rörande. Och lättläst och välskriven.

Boken är ju en roman, och ingen dokumentär bok. Men jag satt hela tiden och tänkte på, när jag läste den, att den som har skrivit den måste ha egna erfarenheter av barn med autism. Och när jag googlade Petra Holst, så insåg jag att hon själv har en son med autism. (Länk till Svensk Bokhandel).

Jag kan verkligen rekommendera boken till alla. Jag lärde mig mycket, och fick lite mer insikt i hur det är att leva med barn som har autism. Ändå tror jag nog att man ens kan komma i närheten av att förstå hur det är...