Jag är Zlatan: Zlatans egen berättelse

Ibrahimovic, Zlatan

| 2011

"Varför kom hon inte? Tyckte hon inte om mig längre? Det gick en minut, två, tre, tio minuter, och till slut pallade jag inte längre. Det var värsta förnedringen. Hon har säkert blåst mig, tänkte jag. Vem skulle vilja ha en date med mig? Och så drog jag därifrån. Jag skiter väl i henne, typ. Jag ska ändå bli fotbollstjärna. Men alltså, det var dummaste grejen. Tjejens buss hade bara varit lite försenad. Det var chaffisen som velat ta en cigg eller nåt, och hon kom dit precis efteråt och blev lika ledsen som jag. " I Jag är Zlatan Ibrahimovic ger han en helt ny och skakande bild av uppväxten i Rosengård. Med sina egna ord berättar han om papporna från den fina sidan av stan som försöker få honom utslängd från Malmö FF. Han berättar om kampen och striderna i Ajax, om köpet till Juventus, succén i Italien och spelskandalen som höll på att förstöra hans karriär. Han berättar om Inter och...

Bokslukerskan 93

2019-01-19

Izabela Kosznik

2018-10-16

Hur kan man låta bli att gilla Zlatan, det kan man inte om man har läst boken. Zlatan har lyckats att visa vem han är och att hans väg till framgång har varit en kamp

Tove Jonsson

2017-06-13

Underhållande och får en att tänka till om livet. Riktigt bra bok!

Emil Vikström

2017-05-19

Har fått en bra inblick i Zlatans liv

Annika Lindqvist

2017-01-30

Tjatigt med alla fotbollsdetaljer och hans övertro på sin egen roll i med och motgång.

2016-01-23

Bra bok

Hanna W-E

2016-01-12

En fängslande bok. Jag gillar den skarpt!

Jonella Metzmaa

2015-11-29

Det är intressant att höra om Zlatan och hans uppväxt, ändå måste jag säga att boken är ganska risig till och från. Den hoppar bland händelser som man skulle vilja grotta ner sig mer i. Det känns som att mycket utav hans beskrivningar av honom själv är påspädda. Men jag älskar att få befinna mig i hans fotbollsvärld!

Rebecka Fagerström

2015-11-20

Jag gillar'en! :-)

Sigfrid Lindhe

2015-05-15

En oerhört intressant bok. På två plan. I första hand Zlatans syn på sig själv. Föraktet och stoltheten som hela tiden slingrar sig runt varandra. Han har en vag aning om sina egna personlighetsproblem även om han i mitt tycke aldrig lyckas hantera dem fullt ut i boken. Den andra dimensionen är insikten i proffsfotbollen. Kontrasten mellan polare som får sova på varandras golv och enorma pengar som orsakar förbud mot att köra Ferrari till träningen. Jag har nog aldrig förstått hur avgörande personkemi är på de här höga nivåerna, men Zlatan är kanske lite av ett extremfall där. Överlag är det här en modern klassresa som alla svenskar borde läsa.

Jesper Svensson

2015-04-23

En nästan ikonisk bok. Så intressant.

Jennifer Tydén

2014-11-27

Fotboll är inte min grej men den här boken är fantastiskt bra!

Ingrid Sköld

2014-11-08

Fascinerande ett tag men till slut tröttnade jag på allt skryt.

Nicholas Jacobsen

2014-09-20

Intressant och fascinerande beskrivning av uppväxt och fotbollsvärld!

Ally Regins

2014-07-04

Vilket jävla as!

Jasminka Sojtaric

2014-06-29

Älskar Zlatan och älskade hans bok. Den är äkta, det är han som skrivit/godkänt denna bok och man ifrågasätter inte fakta, eller "fakta" i boken.

August Larsson

2014-05-21

Zlatan<3

Inger Jonsson

2014-03-15

Intressant även för den som inte är fotbollsintresserad.

Helen Börjesson

2013-11-27

Gillade boken mycket, rättfram o hela tiden ett snabbt tempo. Dessutom älskar man ju bara Zlatan!:-)

Claes Nilsson

2013-08-28

Gillar Zlatans bok som får en att vilja läsa vidare hela tiden. Känns som det är Zlatan som skriver.

Anki Vincent

2013-07-28

Rolig att läsa även för mig som är ointresserad av fotboll, vilken kämparglöd Zlatan haft. Tillockmed min 14-åring som aldrig läser läste boken med stort intresse/behållning. Stark 3:a

Ulrica Landqvist

2013-07-14

Jag gillade boken. När man läser den kan man riktigt höra Zlatan berätta. Intressant att veta mer om hur han haft det som barn och varför han är den person han är idag. En mycket bättre bok än vad jag innan hade trott att den skulle vara.

Peter Kronlöw

2013-07-06

Underhålllande och sympatiska små berättelser ur Zlatans liv. Man inser varför Z är den han är. Facinerande att Lagercrantz lyckats fånga Z personliga sätt att uttrycka sig.

Karin Lundberg

2013-06-29

Början var okej men sedan mest tjatig och långsam.

Sara Åman

2013-05-29

Oväntat bra! Spännande med vinklingarna hur man kan kämpa emot och bli vad man vill. Inspirerande

Gunnel Lindström

2013-05-08

Blev tyvärr besviken på denna bok. Hade sett fram emot att läsa den och blev förvånad över att finna den bitvis tråkig och enahanda. Bokens stora förtjänst, som jag ser det, är att ungdomar som annars har svårt att hitta till böcker läser den med nöje. Kan däremot bli förskräckt över en förebild som försöker imponera med stölder, vansinneskörningar med bil, en osympatisk kaxighet och aggressivitet.

Maria Mobiny

2013-04-14

För mig som inte är fotbollintresserad så var väl boken sådär. Det var intressant att läsa om hans uppväxt men för mig som inte vet alla namn inom fotbollsvärlden så var resten sådär.

Cecilia Grip

2013-03-14

Över förväntningarna ruskigt bra. Han har verkligen inte haft det lätt Zlatan!!

Ursula Stålhandske

2013-03-10

Läsvärd!

Kan man annat än gilla Zlatan?

2012-12-26

Jag är ingen fotbollsfantast, men inte heller totalt ointresserad. Mitt intresse ligger på nivån att jag tittar på EM, VM och OS. Inget annat. Jag kan villigt erkänna att jag inte alls gillade Zlatan i början. Han verkade vara på tok för kaxig och självcentrerad, om man skulle döma efter allt han sa och det som skrevs om honom. Men naturligtvis kan jag inte låta bli att vara intresserad av killen som började som en fattig liten kille i Rosengård och nu är en av världens bästa fotbollspelare. Vilken resa! Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2012/12/jag-ar-zlatan-ibrahimovic-av-zlatan.html

Malin H

2012-12-10

Som den bästa spegeln av vår samtid man kan tänka sig.

Ingeborg Amnéus

2012-10-25

Riktigt bra skriven, det känns "Zlatanskt". Intressantast är skildringarna av livet innan genombrottet.

Maria Jönsson

2012-10-21

Jag har alltid gillat Zlatan men efter denna bok är det mer än så. Helt fantastisk bok och det brukar jag inte tycka om biografier. Zlatan skyller aldrig från sig, han konstaterar bara att saker och ting hänt. Detta är också en bok om attityder, självkänsla och kärlek. Kärlek till fotboll och kärlek till familj och vänner. Har du inte läst den så gör det. Köp den! Den borde finnas i din bokhylla!

Maria Hjelm

2012-10-07

Mycket intressant läsning! Jag gillar Zlatan och jag gillar att han är så härligt osvensk. Hans resa är imponerande.

Tommy Forsman

2012-09-27

Intressant bok, men ingen bladvändare precis.

Gittan Bidemyr

2012-09-19

Viken kille han är ! Vilken resa han har gjort.

Marie U

2012-08-31

Orkade inte läsa klart den..! Är ganska ointresserad av fotboll men trodde att denna skulle funka ändå. Men nej.

Josefine Ejebjörk

2012-08-26

Jag är ett stort fan av Zlatan, jag gillar hans attityd och att läsa boken förstår man så mycket mer var det kommer från.

Angelica Persson

2012-08-22

Hade nästan glömt hur intressant en biografi kan vara. Tog ett litet tag att vänja sig vid talspråket, men sen flöt det på snabbt.

J LJ

2012-08-09

Hur många gånger kan man få med orden "ärligt talat" i en bok?
Inte fler än i Zlatans bok iallafall. Ärligt talat.

Johanna Back

2012-08-01

Är inte särskilt intresserad i fotboll och har aldrig tyckt om Zlatan. Men den här boken fick mig på andra banor och visade en helt ny sida av Zlatan. Slukade boken.
Litteraturmässigt inget mästerverk men en väldigt bra bok.

Daniel Langkilde

2012-07-29

Lättläst om en intressant figur. Allmänbildande om ett modernt mediafenomen.

Markus Jonser

2012-07-28

Riktigt bra
Att få höra lite bakgrunds historia om hur fotbolls stjärnor kan ha det!

Lady Flanders

2012-07-20

Ni som är idrottsintresserade eller gillar Zlatan har väl redan läst den. Själv var jag mest lite nyfiken på allt skvaller och alla rykten. Det tog bara en dag att läsa ut den, Lagercrantz har gjort ett bra jobb och skrivit en enda lång prata som man inte ens behöver kunna fotboll för att kunna uppskatta. Och vad Zlatan beträffar kan jag bara citera hans fru: "Zlatan, du är helt dum i huvudet. Du är så jävla kul."

Rama Pujara

2012-07-02

Boken om Zlatan är charmig och intressant att läsa. Man får en överblick om hur hans liv har varit. Dock tror jag ändock att han till en viss del har överdramatiserat vissa händelser som är till fördel för honom, men å andra sidan vem gör inte det. Det kan gott förunnas honom.

Trots att Zlatan är en våra största stjärnor har jag innan denna bok inte så mycket uppfattning om hans liv. Denna bok är säkert superbra för de ungdomar som ser honom som förebild.

2012-06-20

Jag som älskar fotboll så mycket gillade verkligen denna bok =)
Mycket intressant att se hur en av våra stora spelare har haft det i livet & inte var det guld på talriken inte utan han har verkligen fått slita hela livet för det han står för idag och den plats han har just nu =)

Sabine Minell

2012-06-17

När jag fick veta att Zlatan skulle komma ut med en självbiografi blev jag helt till mig, älskar honom! Jag har läst ett flertal böcker om honom men de böckerna är självklart ingenting i jämförelse med en bok som faktiskt är berättad utav Zlatan själv. Det är spännande att läsa om hans historia ända från Rosengård till vart han är nu men den går djupare än så. Man får en djupare och bättre förståelse för pojken som snodde cyklar för att komma till träningen och som hatade att öppna kylen för att han visste att det inte fanns någon riktig mat där. Zlatans berättelse må vara en i mängden när det kommer till kritan men som en riktig Zlatansupporter tycker jag det är viktigt att hans historia kommer ut så att den har möjlighet att nå ut till pojkar och flickor där ute som kanske behöver läsa om någon som hade de flesta oddsen emot sig men som ändå lyckades att nå sin dröm - och lite till.

Therese H

2012-06-14

Den får en ganska hög trea av mig för att den är väldigt intressant och lätt att läsa. Jag har inte brytt mig så mycket om Zlatan förut men han har växt i mina ögon.

Ida

2012-05-23

Jag irriterar mig emellanåt på hur boken är skriven men samtidigt är det som gör boken! det känns som om zlatan verkligen berättar det för mig! intressant och rolig, helt klart läsvärd.

Ceen E

2012-05-17

Zlatan! Vilken vinnare och vilket självförtroende! En bok som är lättsamt skriven och känns som att det är en "Zlatantouch" på den. Dessutom spännande! Kul att få denna inblick och kan känna en större förståelse för hans olika "utspel". Den får en 4 för hans öppenhet kring hans story!

Ulrika Spangenberg

2012-05-10

Jag är part i målet. Lika bra att säga det med en gång. Jag har alltid gillat Zlatan, såväl för hans attityd som för hans fotboll. Jag gillar människor som inte kompromissar med sig själva och som vet sitt värde och vågar stå upp för det.

”Jag är Zlatan” är inget litterärt mästerverk. Som alla andra idrottsmäns biografier är den skriven av någon annan än huvudpersonen själv. I detta fallet är det journalisten David Lagercrantz som håller i pennan. Det är en fängslande berättelse om en kille som lyckas, mot alla odds. Som gör resan från att vara en halvgangster i Rosengård i Malmö till att bli en av världens absolut bästa fotbollsspelare. Den är skriven på ett språk som gör att jag understundom hör Zlatans egen röst bakom orden och ser hans leende.

Zlatan är född i Sverige. Detta till trots präglar hans föräldrars ursprung uppväxten. Konflikter i deras hemland har följt med till Sverige och färgar deras, och naturligtvis även Zlatans, liv här. Konflikter är Zlatans vardag, på alla plan. Detta fortsätter sedan som en röd tråd genom hela boken och strider med såväl tränare som klubbledningar och lagkamrater är vardagsmat. Tråkigt nog nöjer sig Zlatan med konstatera att ”så är det i fotbollsvärlden”. Ingenstans ifrågasätts på allvar systemet med ohemula transfersummor, astronomiska löner, rackarspel i kulisserna och den hysteriska mediebavkning han utsätts för. Det är inte Zlatans stil att problematisera sin omgivning. Problem med fotbollen löser han genom att träna ännu hårdare och på andra plan löser han dom genom att helt enkelt be folk dra åt helvete eller bara ignorera dom. Ungefär så. Han är långt ifrån alltid en trevlig person och han är väldigt ”osvensk”.

Som ett dokument över Zlatans liv och karriär är ”Jag är Zlatan” oklanderlig och ger en, som det känns, tämligen god bild av Zlatan. Den ger också till stor del förklaringar till Zlatans heta temperament och hans ibland till synes okontrollerade vredesutbrott på plan och i media. Men som sagt, någon eftertanke, någon djupare reflektion över, eller kritik mot den cirkus som toppfotbollen, och i viss mån all fotboll, förvandlats till bjuds inte. Det är synd, men fullt förståeligt. Det är ju en bok om Zlatan. Läs den.

Linn van Keppel

2012-04-13

En fantastisk berättelse med både humor och allvar. Språket är väldigt lättsamt, det påminner mer om en krönika och det känns väldigt passande.

Marcus Lundqvist

2012-04-11

Inte många biografier som faktiskt blir spännande. Skickligt skriven och man blir verkligen indragen i Zlatans värld. Bra läsning.

Fabian wikingsson

2012-04-09

Bra bok.

Linda Svedberg

2012-04-04

Intressant! Man blir nästan intresserad av att se på fotboll.

isak smedfors heldt

2012-04-04

skitbra!!!!!!!

Lars B.

2012-03-26

David Lagercrantz har lyckats skriva som om det verkligen vore Zlatan som höll i pennan. En härlig bok som ger en unik inblick i uppväxtvillkoren i Rosengård, klassresan, kändisskapet och proffsfotbollens tuffa villkor. Vi älskar Zlatan!

Marlene Olsson

2012-03-25

En riktig saga. Kunde inte slita mig från boken.

Anna Nilsson

2012-03-14

Spännande, ärlig, och otroligt bra skriven! Trots att talspråk o slang används känns inte språket dåligt eller påfrestande. Modigt av Zlatan, skickligt sammanställt o skrivet.

Vicki Klaiber

2012-03-07

Läste den på min iPad. Det var kul med hans foton.

Natasha Illyés

2012-03-04

Kanske bara för att jag är så löjligt svag för Zlatan...

Hanna Bragberg

2012-02-26

Kul!! Mindre fotboll än jag befarade ;-), men för mycket snickelisnack om övergånger mellan diverse klubbar hit och dit. Fast underhållande text hela vägen, sträckläste!

Natalie Nordström

2012-02-15

Den här är självklart en bok för Zlatan- och fotbollsintresserade. Undertecknad är INTE det, jag var mest nyfiken på en "hypad" bok. Mååånga match-återberättelser och målminnen. Läste ut den gjorde jag såklart, men det var tufft.

Rickard Fält

2012-02-13

Förvånad över hur fängslad jag blev av den här boken. Hade ingen vidare koll på Zlatan innan och heller inte någon fotbollsfanatiker men fick boken i julklapp och efter att ha "testläst" början sögs jag in och blev hooked. En intressant underdog-historia och en inblick i två världar (förort, fotboll) som jag hade rätt liten erfarenhet av sedan innan. Zlatan och de i hans omgivning bjuder också på fascinerande karaktär att undehållas av förundras över.

B Kiddo

2012-02-11

Zlatan stöddig och kacksig på varje sidan, men ödmjuk i bokens avslutning.

Det har varit jättemycket prat om hans bok, mest positivt, så jag tänkte varför inte.
Jag hade ändå inga förväntningar men vad förvånad jag blev. Den var faktiskt jättebra, även om jag inte är intresserad av fotboll eller vet vad de olika ledarna heter. Min uppfattning om Zlatan har innan varit som en kaxig dryg typ, men här fick man kanske förklaringen.

Madeleine Löfqvist

2012-02-09

Han är ett stort ego men det hade nog jag också varit med den framgången. Inte jätteimponerande bok men ändå roligt att ha läst den.

2012-02-04

Jag tycker mycket om att läsa biografier, men däremot inte att läsa om fotboll. Så därför blev jag kluven av den är boken. Den delen som handlade om den ”privata” Zlatan tyckte jag var mycket intressant och bra. Men alldeles självklart så är det ju också massor om fotboll i boken, och det tyckte jag mest var tråkigt att läsa om.

Självklart så är jag ju helt fel målgrupp för boken. Tror att om man älskar fotboll, så tycker man nog väldigt mycket om boken. Men av mig får den bara ett medelbetyg.

( Läs gärna alla mina bokrecensioner i min blogg, Bims Blogg - http://bimsblogg.wordpress.com/category/bokrecensioner/ )

isak smedfors heldt

2012-02-03

grym man fattar verkligen hur hårt han har kämpat och levt

Anna Lindström

2012-02-01

Positiv överraskning. Riktigt rolig att läsa trots att jag inte är fotbollsintresserad. :)

harriet karlsson

2012-01-26

Jan Banan

2012-01-20

Underhållande läsning för en sportintresserad.

Eva Pettersson

2012-01-19

Den här boken var förvånansvärt läsvärd tycker jag! Jag som aldrig sett en hel fotbollsmatch i hela mitt liv, känner mig nu nästan sugen på att gå på en match, bara Zlatan är med. Man får en bild av hans uppväxt och hans karriär, både med- och motgångar. Boken har fått mig att känna sympati och nyfikenhet inför Zlatan. Kul!

Rasmusmatte .

2012-01-13

Är man fotbollsintresserad måste detta vara årets bok. Dock tycker jag den är läsvärd för jag fick en annan bild av Zlatan. En ödmukare person med mycket stolthet bakom den tuffa fotbollsspelaren Zlatan.

Peter Allanson

2012-01-09

Är lite skeptisk till en början. Zlatan, divan som är för bra för att vara svensk. Men denna bok har förmågan att beröra mig. Jag vill bara ha mer av alla upptåg Zlatan har haft tillsammans med världens bästa fotbollsspelare. Den överraskade mig. Rekomenderas varmt.

Emma

2012-01-09

En väldigt fin skildring av en fascinerande livsresa, även om den är skriven lite på Zlatanspråk :) Men det skulle inte ha gjorts på något annat sätt. Jag är inte fotbollsintresserad men det är inget hinder för att läsa den här boken. Den handlar ändå om en fantastisk människa som har en fantastisk historia att berätta. Med Zlatan är allting dramatiskt och det kan säkert irritera en del, men jag tycker bara att det är skönt och levande :) Ger en massa kraft och energi och Zlatan visar oss att med envishet är allting möjligt.

Anders Hammar

2012-01-04

Sätter en fyra på den här boken. Den är givetvis inte en fyra om den jämförs med all världens stora litteratur. Men i sportbiografiernas universum så förtjänar den en fyra.

Adios Flamingo

2012-01-02

Intressant biografi med klart och tydligt ? och fint ? budskap. Boken är lättläst och inte så jobbig att läsa som jag har hört många säga ... Ibland blir det repetitivt och jag saknar vissa grejer, det hade varit kul med lite lite mindre fotboll och lite lite mer andra grejer. Men! Det är en bra bok. Absolut.

Fredrik Fornänger

2011-12-29

Vilken resa han har gjort Zlatan och vilken bok det blev! Lite repetativ ibland, men i övrigt är detta en väldigt intressant berättelse. Rekomenderas.

Petter Boman

2011-12-29

En spelare med en karriär som har stora litterära kvaliteter släpper en bok som väl inte riktigt håller måttet. Jag hade önskat ett större fokus på uppväxten (den delen är briljant) och hans konstanta jakt på utanförskap, samtidigt som han hatar det. Tyvärr är det långa passager av "och sen spelade vi mot Lecce och jag avgjorde, sedan avgjorde jag mot Lazio etc etc" som drar ner boken ganska djupt i fel kategori biografier. Så läs för uppväxtskildringen, den är ett mycket viktigt dokument över Sverige och dess integrationspolitik

Malin Johansson

2011-12-27

Ärligt talat, jag är inget stort fan av fotboll. Däremot gillar jag biografier, oavsett vem det handlar om, en bra biografi är alltid en bra biografi, typ. Men ärligt talat, det som imponerar mest på mig med ”Jag är Zlatan”, är typ inte hur intressant människa den här Zlatan är, utan det som ärligt talat imponerar mest är hur Bonniers lyckats promota den här boken så den såldes i 100 000 exemplar innan den ens kommit ut, typ.

Ärligt talat, mina problem med den här boken har så många namn att jag inte orkar nämna dem alla, men bland annat så har vi Andrea Pirlo, Rafael van der Vaart, Filippo Inzaghi, Txiki Begirstain, Louis van Gaal, Massimo Moratti, Roberto Mancini med flera med flera. Sa jag att jag inte är någon fotbolloholic, typ? Jag vet inte vilka dessa människor är.

”Jag är Zlatan” är skriven för den som gillar fotboll, för den som kan namn och som har koll, typ. Det kommer in nya namn på varannan sida, och ofta kommer de aldrig tillbaka. Jag förutsätts veta vilka dessa är, vad de gör och hur de brukar agera, men eftersom jag inte vet det, och inte har något att jämföra med, blir engagemanget noll. Jaha, han tyckte inte om Zlatan. Jaha, han tyckte inte heller om Zlatan. Jaha, jaha, jaha … Ja ni vet, en jaha-upplevelse, som jag brukar säga. Enda gången jag vaknade till var när jag läste något om en Allegri. Jag bara ”aha!” det känner jag igen. Kände mig som värsta fotbollsexperten, jag var med i matchen. Sedan tog det tio sekunder innan jag kom på att jag blandade ihop det med det där rödvinet som heter Allegro, typ. Och den där grejen med pungkulorna? Jag trodde det skulle vara värsta grejen, men förstår inte uppståndelsen alls. Vad var det, typ?

Jag har läst ett par pappersrecensioner om boken, och i samtliga jämförs och refereras det till andra idrottsbiografier, men det jämför inte jag med. Jag jämför med andra biografier. Människa mot människa, oavsett vad man håller på med. Punkt, typ.

Det märkliga var, ärligt talat, att jag efter att ha läst drygt halva började jag hitta liknelser med Mötley Crües ”The Dirt”. Nu kanske ni tänker ”va fan hon är ju inte klok”, och så tänker ni det och det. Handlingen är visserligen inte detsamma, men mönstret. Kapitlen avslutas dramatiskt, typ. Typ som ”Jag hade pressat mig för hårt den där säsongen. Jag skulle få betala ett pris”. Eller vad sägs om ”Men det låg annat i luften också. Det lurade katastrofer runt hörnet”.

Ärligt talat, vet ni vad som hände efter dessa dramatiska avslut? Ingenting, typ. Det bara började om precis som fem andra kapitel redan hade gjort. Zlatan ville byta lag, han bråkade med lagkamrater, argumenterade om pengar trots att han givetvis inte brydde sig alls om pengar, han körde för snabbt i sina dyra bilar, han hade ont någonstans, sen bråkade han med pressen, han skriver att han bara är sån och har alltid varit, typ. Och så slutade det typ alltid med att han bytte lag. Noll spänning, typ. Noll dramaturgi hajar ni?

Men allt är inte helt negativt. Det finns en del, men alltför korta, stycken om hur han träffade sin 11 år äldre Helena, hur de smög med sitt förhållande, hur han blev blödig av att bli pappa och relationen till sin egen. Hur media beter sig är också alltid intressant att läsa om. Inledningen om uppväxten i Rosengård är lite intressant för en malmöit, hur han har blivit mobbad både som ung och som vuxen och även varit osäker i vuxen ålder. Man får förståelse för Zlatan, varför han kaxar sig och typ så. Det här med att först ha ingenting och sedan ha allt är ingen ny story, och inte kan jag väl påstå att Zlatan visar en sådan resa på ett särskilt engagerande eller nytänkande sätt, men en del anekdoter fick mig att skratta. Den mest positiva effekten med boken måste ändå vara att den når nya läsare. Jag har hört om människor som inhandlat boken på Stadium. Stadium!

Det har också talat om spökskriveri i samband med ”Jag är Zlatan”, för precis som många andra kända ansikten skriver han såklart inte själv, typ. Men, ärligt talat, när jag läste boken kändes det inte som att den här David Lagercrantz ändrat särskilt mycket, typ. Det kändes mer som att han spelat in det Zlatan har berättat och, ärligt talat, sedan bara skrivit ner precis så som Zlatan har sagt. Hajar ni?

Det är inte ovanligt vid spökskrivna biografier, och visst, jag kan förstå att en mer talspråkig ton kan göra att personen det handlar om kommer fram bättre i viss mån, men alltså, gränser … Det står ärligt talat på nästan varje sida. Meningar avslutas ofta med typ. Diskussioner som hade kunnat bli något sammanfattas som sen så tänkte han säkert det och det.

Jag har inte upprepat ärligt talat, typ skrivit det och det för att jag tycker att det är bra. Jag har skrivit det för att lika ofta som det förekommer i den här bloggposten, förekommer det på 421 sidor i Sveriges idag mest sålda bok. När det nu äntligen kommer en bok som når en ny målgrupp, och det gillar jag även om ämnet gjorde läsupplevelsen för mig ganska så liten, så kan ändå inte den här lilla språknörden i mig känna: om vi nu får en bok som kommer att läsas av så många, kunde den inte bara ha varit lite, lite, lite bättre skriven?

Jag kan förstå hur ”Jag är Zlatan” kan vara av intresse för den fotbollsintresserade, kanske även något inspirerande för den ensamme drömmaren i Rosengård, men den som är ute efter en intressant biografi kan med fördel ta sig an något annat.

Ett år stack vi till S:t Moritz. Kände jag mig hemma där, tror ni? Inte direkt! Jag hade aldrig åkt skidor. Att dra till alperna med morsan och farsan var som att sticka till månen, typ. S:t Moritz var för fint folk. man drack champagne till frukost. Champagne? Jag satt i kallingar och ville ha flingor.

Andreas Johansson

2011-12-23

Väldigt uppriktig och rolig att läsa, speciellt när man har följt hans karriär egentligen hela vägen. Barndomsskildringen var den överlägset bästa, medan fotbollsbitarna kändes aningen egocentriskt fokuserade. Men en väldigt bra bok, utan tvekan.

Cecilia Winberg

2011-12-23

Jag är noll fotbollsintresserad och när min bokcirkel valde denna bok kände jag mig inte speciellt motiverad att läsa. Men jag blev positivt överraskad. Det fanns en del, för mig, ganska tråkiga avsnitt men i det stora hela gillade jag boken. Hade dock önskat att fotografierna hade varit spridda i texten. Det var roligare att se bilderna i samband med att man läste om personerna/bakgrunderna. I alla fall för okunniga mig

Pernilla Lindholm

2011-12-20

Det här är nog årets överraskning tror jag. Intressant, rolig och spännande, och en fyra för en biografi är det inte vanligt att jag ger.

Marina Trenkoska

2011-12-10

Gud vad jag älskar honom!!! Så bra!!!

Niklas Nilsson

2011-12-05

Svårt att sluta när man väl börjat.

Michaela Schuller

2011-12-03

God underhållning, man får verkligen en förklaring varför han är som han är. Totalt ärligt och som alltid med honom, med glimten i ögat! Kul att läsa om sina favvisspelare, hur de är i verkliga livet.

Christer Duvander

2011-12-02

Ett måste om man gillar Zlatan och fotboll.

Dawid Björkman

2011-12-01

Ingen höjdare. Samtidigt som jag kan tycka om att Zlatan de facto säger vad han tycker och känner, på samma grund stör jag mig på hur endimensionell och pueril han är. Sedan ett stort minus att den klubb han spelat längst tid i utomlands ges minst utrymme. Det bästa med boken är att den får fotbollspojkarna som inte läser böcker att ge sig hän litteraturen. En bildande bok? :-D

Elin Rickmarker

2011-11-27

Här kommer man Zlatan in på skinnet. Jag är ingen sportnörd alls men efter att ha läst detta så blir man fascinerad av Zlatan. Visst kan jag tänka mig att se en match nu. Skrivet på ett enkelt talspråk.

Ajrush Dalipi

2011-11-27

Bästa boken

Anki Olsson Flodin

2011-11-18

Författaren har gjort ett bra jobb men trist läsning. Kan också förvåna mig lite över hur oreflekterad Z är vad gäller hans eget beteende

David Schwieler

2011-11-17

Historien förlåter all avsaknad vad gäller språket, dramaturgi och tempo.

Zlatans liv är enormt mäktigt och vad han levererar i sina klubblag är utan motsvarighet.

Lucky

2011-11-15