Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag

Ohlsson, Sara

| 2011

Jag inser att jag legat naken och tätt intill, varm och yrvaket glad. Och medan jag fnissat av hans kittlande andedräkt har han tänkt att han inte längre vill. Olivia är dumpad. John vill inte längre vara ihop och hon fattar inte hur hon ska kunna överleva ensam. Vem är hon utan John, utan det perfekta förhållandet? Är hon verkligen en sån som bara kysser den hon älskar? Eller är det så enkelt som Danijel säger att man ska skratta när man är glad, skrika när man är arg och ligga när man är kåt? JAG ÄR TYVÄRR DÖD OCH KAN INTE KOMMA TILL SKOLAN IDAG idag är en träffande, ifrågasättande, het ungdomsroman om att lyssna mer på sin kropp än på ryktena som sprids. Sagt om boken: "En bok jag önskar hade funnits när jag växte upp. En ärlig, sårig skildring av att behöva tampas med sig själv i en snårskog där vänskap blir till lust, spänning till kärlek och där sex förvandlas till...

W

Weronica

2023-03-12

Bra ungdomslitteratur.

Bra, lättläst och hög igenkänning. Däremot saknar jag ett bättre slut samt mer budskap när det gäller slamp-stämpeln (som precis som i verkliga livet endast sätts på tjejer).

Karin Lundberg

2014-01-11

Tyckte mycket om den här boken. Allt utom slutet egentligen, som kändes hastigt och oklart. Typiskt synd.

Alekzandra K.

2013-02-07

Helt okej ungdomsroman om kärlek och lust och hur man skiljer de båda åt, ifall det är det man vill? "Skratta när man är glad och skrika när man är arg" är filosofin huvudkaraktären försöker sig på. Gillar upplägget och boken överlag, samt slutet. Väckte mig ur min lässvacka!

Alva Ordnörden

2012-11-27

Olivia har flyttat hemifrån, hon är världens bästa pojkvän, livet leker och hon har fina Emma och lojala Tor.

Men så gör John slut, Olivia är dumpad. John vill inte längre vara ihop och vad ska Olivia göra då? Vem är hon utan John?

Hon är förkrossad och förvirrad och livet är allmänt hårt. Men så är det killen med den grå tröjan, hon är lite mycket full och det ena leder till det andra...
Sedan är det Danjel med det fina leendet... och den snälla och omtänksamma Kalle...

Allt är en enda röra. Kan det verkligen vara så enkelt
som Danijel påstår: "Man skrattar när man är glad, skriker när man är arg och ligger när man är kåt"?

Jag är tyvärr död och kan inte komma till skolan idag
är en ärlig, ifrågasättande och känsloladdad debut om att lita på sig själv och hur fel och rätt det kan vara och kännas på samma gång.

Det är verkligt och sant och jobbigt och... det är ett tonårs-liv helt enkelt. Kärlek, vänskap, sex (spänning och skam), alltihop invävt med de stora livsfrågorna. Vem är jag? Vad vill jag?

Det är en bok man inte får missa!

elona lulaj

2012-11-23

Bra och mysig bok. Älskar sättet Ohlsson skriver på. Man blir fastklistrad efter första sidan

Anna Hedenstedt

2012-10-31

Egentligen värd mer än en trea, med tanke på inlevelsen och äktheten. Men jag är lite mätt på ungdomsromaner som flyter på så lätt. Vill ha nåt mer att bita i för tillfället!

Nathalie Nilsson

2012-08-23

Typiskt ungdomsbok om den där första kärleken som vi alla upplevt.

Katarina Sjöö

2012-07-04

jag har jättesvårt för det här typiska ungdomsboksupplägget med korta kapitel, korta meningar, korta tillbakablickar. det känns fegt, och som att man underskattar unga. men självklart njutbar som bara ungdomsböcker kan vara.

Maria Johnson

2012-06-08

Läs den! Mycket bra ungdomsbok.

Emily Danborg

2012-06-06

Fin bok om att överleva en dumpning.

Rebecka Persson

2012-06-03

Den är super

Lina R

2012-05-21

Gillade den här boken mycket mer än vad jag trodde att jag skulle göra, den var omöjlig att sluta läsa när jag väl börjat och även om jag inte tillhör den tilltänkta målgruppen blev jag mycket positivt överraskad.

Maria Lindén

2012-03-31

Vilken fantastisk bok! En riktigt bladvändare och jag ville aldrig lägga den ifrån mig. Jag gillar förvirringen hos Olivia när hon inte längre vet vad hon ska göra eller vem hon är och hennes kamp för att hitta svar på detta. Jag gillar Jenni, som man märker faktiskt bryr sig om vad alla tycker om henne även om hon försöker låtsas om annat. Jag gillar alla de olika karaktärerna och jag gillar hus låtarna används i sina sammanhang. Fantastisk bok!

Sandra A

2012-03-09

Jag önskar att jag kunde gett den ett bättre betyg, egentligne är den inte dålig som en tvåa kanske kan symbolisera. Men jag blir aldrig riktigt fäst vid karaktärerna och jag hade hoppats på mer när jag läst så många goda recensioner om den. Då är Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäcks karaktärer mer i min smak.

Ann Edliden

2012-03-08

Det jag gillade mest var nog faktiskt framställandet av Olivias relation med Tor. Inget komplicerat, han är inte "bästa bögkompisen" eller kär i henne som det så lätt skulle kunnat bli. Han är bara en bra kompis helt enkelt, som inte dömer och som säger exakt rätt saker hela tiden. När jag tänker efter så är han nästan lite väl perfekt.

Sedan älskar jag också att Olivias utseende aldrig beskrivs. Man vet inte ens vilken hårfärg hon har, vilket är SÅ befriande. Den enda man egentligen får veta lite om utseendemässigt är John. Faktiskt så är avsaknaden av alla de där klyschorna det bästa med den här boken. Den är lite som Olivia själv, kör bara på. Love it.

caro wikbro carlén

2012-03-04

Jag älskar den! Språket är fantastiskt och det gick inte att sluta läsa. Bästa boken hitills i år.

Ally Regins

2011-09-28

Den börjar bra, riktigt bra och innehåller sedan en del hintar eller "ledtrådar" som faller ganska platt i slutet. Över lag är den nog: sådär, helt enkelt.

Emelie A

2011-08-27

Nej, usch. Fick ingen connection till vare sig storyn eller Olivia. Allt kändes personligt och...vitt. Fanns ingen färg eller krydda i den här historien.

Susanna Stavling

2011-08-22

Boken om Olivia har ett fantastiskt upplägg med olika långa stycken skrivna av Olivia själv som tar upp hennes tankar, hennes vänner och föräldrar, vad hon och andra i hennes omgivning gör. I berättelsen får Olivia ta all den plats som en ungdom behöver och hon får fritt fundera och reagera. Inslagen av hennes, och andra karaktärers, sexuella handlingar och tankar känns orädda och, eventuellt fördomsfullt från min sida, oväntade i en ungdomsroman. Författaren låter Olivia vara kåt, vara attraherad och ha sex och Olivias tankar kring frågan är förhållandevis fritt från förväntingar kring tjejers förväntade förhållande till sex.

Eyez Only

2011-07-29

Oväntat bra! Och titeln är underbar!

Malin H

2011-07-05

efter alla lovord jag hört och efter att ha läst andra utmärkta böcker från samma förlag hade jag höga förväntningar. Kan inte riktigt förstå varför folk säger att det här är boken de önskar de hade läst när de själva var sjutton och dumpade - känns ganska standard. all ångest olivia har för att hon har blivit slampig kunde jag hoppat över. Men gillar relationen till bff tor. och gillar de korta kapitlen.

Sanna Holm

2011-07-04

Helt okej. bra tidsfördriv :D

Johanna Lundin

2011-06-23

Vilken underbar debutroman av Sara Ohlsson. Befriande, igenkännande och bra läsning från första till sista sidan.

Jonna

2011-06-17

Är nog en bra bok för tonåringar - ska rekommendera den. Okej för min del som är lite äldre.

Lotta Berling

2011-05-16

3,5. Det är bra flyt i boken och jag ser alltid fram emot att sätta mig och läsa i den. Extra plus för korta kapitel - det gillar jag. Det handlar mycket om oskrivna regler kring vad man får och inte får göra som tjej, och det är intressant att följa Olivias brottningsmatch med sig själv och sina känslor och lustar. En charmig och lättläst bok som jag tror att många kan gilla.

maja vestlund

2011-04-15

visst var den bra. men blev det inte lite väl långtråkigt med att bara tycka synd om huvudpersonen för att hon blivit dumpad och inte längre visste vad hon ville?

Skrotmagnet

2011-04-13

Underbar bok! Vilken debut! Det är kärlek, det är humor, det är smärta, hjärtesorg, skoldrama, vänskap, svek och feminism, allt i en och samma bok!

Hög igenkänningsfaktor utlovas till gymnasieungdomar som gått igenom kraschade relationer, vare sig det rör sig om vänskap eller kärlek.

Linda Åslund

2011-04-03

Den har något av samma lässug som Twilight, men tjejen är inte svag, killarna är inte vampyrer och den som vill går mycket längre än trånande blickar och kyssar. Kunde inte låta bli att dra parallellen ändå, det är väl ungdomskärlek ... (Vill dock önska något mer korrekturläsning och notera stavningen på några Kalmar-ställen, det heter Kullzénska med två l och Fredriksskans med två s.)

Sofies bokblogg

2011-03-16

Likt kommentaren jag skrivit på baksidan av boken (se ovan) skriver jag "Jag har levt mig in så i boken att det kommer ta ett bra tag innan jag inser att det inte är jag som är Olivia. Jag satt klistrad från första till sista sidan!"

Dock händer det inte så mycket, men det är skönt att bara få drömma sig bort i sådana böcker ibland...