Jag r tyvrr dd och kan inte komma till skolan idag

Ohlsson, Sara

| 2011

Jag inser att jag legat naken och ttt intill, varm och yrvaket glad. Och medan jag fnissat av hans kittlande andedrkt har han tnkt att han inte lngre vill. Olivia r dumpad. John vill inte lngre vara ihop och hon fattar inte hur hon ska kunna verleva ensam. Vem r hon utan John, utan det perfekta frhllandet? r hon verkligen en sn som bara kysser den hon lskar? Eller r det s enkelt som Danijel sger att man ska skratta nr man r glad, skrika nr man r arg och ligga nr man r kt? JAG R TYVRR DD OCH KAN INTE KOMMA TILL SKOLAN IDAG idag r en trffande, ifrgasttande, het ungdomsroman om att lyssna mer p sin kropp n p ryktena som sprids. Sagt om boken: "En bok jag nskar hade funnits nr jag vxte upp. En rlig, srig skildring av att behva tampas med sig sjlv i en snrskog dr vnskap blir till lust, spnning till krlek och dr sex frvandlas till...

W

Weronica

2023-03-12

Bra ungdomslitteratur.

Bra, lttlst och hg igenknning. Dremot saknar jag ett bttre slut samt mer budskap nr det gller slamp-stmpeln (som precis som i verkliga livet endast stts p tjejer).

Karin Lundberg

2014-01-11

Tyckte mycket om den hr boken. Allt utom slutet egentligen, som kndes hastigt och oklart. Typiskt synd.

Alekzandra K.

2013-02-07

Helt okej ungdomsroman om krlek och lust och hur man skiljer de bda t, ifall det r det man vill? "Skratta nr man r glad och skrika nr man r arg" r filosofin huvudkaraktren frsker sig p. Gillar upplgget och boken verlag, samt slutet. Vckte mig ur min lssvacka!

Alva Ordnrden

2012-11-27

Olivia har flyttat hemifrn, hon r vrldens bsta pojkvn, livet leker och hon har fina Emma och lojala Tor.

Men s gr John slut, Olivia r dumpad. John vill inte lngre vara ihop och vad ska Olivia gra d? Vem r hon utan John?

Hon r frkrossad och frvirrad och livet r allmnt hrt. Men s r det killen med den gr trjan, hon r lite mycket full och det ena leder till det andra...
Sedan r det Danjel med det fina leendet... och den snlla och omtnksamma Kalle...

Allt r en enda rra. Kan det verkligen vara s enkelt
som Danijel pstr: "Man skrattar nr man r glad, skriker nr man r arg och ligger nr man r kt"?

Jag r tyvrr dd och kan inte komma till skolan idag
r en rlig, ifrgasttande och knsloladdad debut om att lita p sig sjlv och hur fel och rtt det kan vara och knnas p samma gng.

Det r verkligt och sant och jobbigt och... det r ett tonrs-liv helt enkelt. Krlek, vnskap, sex (spnning och skam), alltihop invvt med de stora livsfrgorna. Vem r jag? Vad vill jag?

Det r en bok man inte fr missa!

elona lulaj

2012-11-23

Bra och mysig bok. lskar sttet Ohlsson skriver p. Man blir fastklistrad efter frsta sidan

Anna Hedenstedt

2012-10-31

Egentligen vrd mer n en trea, med tanke p inlevelsen och ktheten. Men jag r lite mtt p ungdomsromaner som flyter p s ltt. Vill ha nt mer att bita i fr tillfllet!

Nathalie Nilsson

2012-08-23

Typiskt ungdomsbok om den dr frsta krleken som vi alla upplevt.

Katarina Sj

2012-07-04

jag har jttesvrt fr det hr typiska ungdomsboksupplgget med korta kapitel, korta meningar, korta tillbakablickar. det knns fegt, och som att man underskattar unga. men sjlvklart njutbar som bara ungdomsbcker kan vara.

Maria Johnson

2012-06-08

Ls den! Mycket bra ungdomsbok.

Emily Danborg

2012-06-06

Fin bok om att verleva en dumpning.

Rebecka Persson

2012-06-03

Den r super

Lina R

2012-05-21

Gillade den hr boken mycket mer n vad jag trodde att jag skulle gra, den var omjlig att sluta lsa nr jag vl brjat och ven om jag inte tillhr den tilltnkta mlgruppen blev jag mycket positivt verraskad.

Maria Lindn

2012-03-31

Vilken fantastisk bok! En riktigt bladvndare och jag ville aldrig lgga den ifrn mig. Jag gillar frvirringen hos Olivia nr hon inte lngre vet vad hon ska gra eller vem hon r och hennes kamp fr att hitta svar p detta. Jag gillar Jenni, som man mrker faktiskt bryr sig om vad alla tycker om henne ven om hon frsker ltsas om annat. Jag gillar alla de olika karaktrerna och jag gillar hus ltarna anvnds i sina sammanhang. Fantastisk bok!

Sandra A

2012-03-09

Jag nskar att jag kunde gett den ett bttre betyg, egentligne r den inte dlig som en tva kanske kan symbolisera. Men jag blir aldrig riktigt fst vid karaktrerna och jag hade hoppats p mer nr jag lst s mnga goda recensioner om den. D r Lisa Bjrbo och Johanna Lindbcks karaktrer mer i min smak.

Ann Edliden

2012-03-08

Det jag gillade mest var nog faktiskt framstllandet av Olivias relation med Tor. Inget komplicerat, han r inte "bsta bgkompisen" eller kr i henne som det s ltt skulle kunnat bli. Han r bara en bra kompis helt enkelt, som inte dmer och som sger exakt rtt saker hela tiden. Nr jag tnker efter s r han nstan lite vl perfekt.

Sedan lskar jag ocks att Olivias utseende aldrig beskrivs. Man vet inte ens vilken hrfrg hon har, vilket r S befriande. Den enda man egentligen fr veta lite om utseendemssigt r John. Faktiskt s r avsaknaden av alla de dr klyschorna det bsta med den hr boken. Den r lite som Olivia sjlv, kr bara p. Love it.

caro wikbro carln

2012-03-04

Jag lskar den! Sprket r fantastiskt och det gick inte att sluta lsa. Bsta boken hitills i r.

Ally Regins

2011-09-28

Den brjar bra, riktigt bra och innehller sedan en del hintar eller "ledtrdar" som faller ganska platt i slutet. ver lag r den nog: sdr, helt enkelt.

Emelie A

2011-08-27

Nej, usch. Fick ingen connection till vare sig storyn eller Olivia. Allt kndes personligt och...vitt. Fanns ingen frg eller krydda i den hr historien.

Susanna Stavling

2011-08-22

Boken om Olivia har ett fantastiskt upplgg med olika lnga stycken skrivna av Olivia sjlv som tar upp hennes tankar, hennes vnner och frldrar, vad hon och andra i hennes omgivning gr. I berttelsen fr Olivia ta all den plats som en ungdom behver och hon fr fritt fundera och reagera. Inslagen av hennes, och andra karaktrers, sexuella handlingar och tankar knns ordda och, eventuellt frdomsfullt frn min sida, ovntade i en ungdomsroman. Frfattaren lter Olivia vara kt, vara attraherad och ha sex och Olivias tankar kring frgan r frhllandevis fritt frn frvntingar kring tjejers frvntade frhllande till sex.

Eyez Only

2011-07-29

Ovntat bra! Och titeln r underbar!

Malin H

2011-07-05

efter alla lovord jag hrt och efter att ha lst andra utmrkta bcker frn samma frlag hade jag hga frvntningar. Kan inte riktigt frst varfr folk sger att det hr r boken de nskar de hade lst nr de sjlva var sjutton och dumpade - knns ganska standard. all ngest olivia har fr att hon har blivit slampig kunde jag hoppat ver. Men gillar relationen till bff tor. och gillar de korta kapitlen.

Sanna Holm

2011-07-04

Helt okej. bra tidsfrdriv :D

Johanna Lundin

2011-06-23

Vilken underbar debutroman av Sara Ohlsson. Befriande, igenknnande och bra lsning frn frsta till sista sidan.

Jonna

2011-06-17

r nog en bra bok fr tonringar - ska rekommendera den. Okej fr min del som r lite ldre.

Lotta Berling

2011-05-16

3,5. Det r bra flyt i boken och jag ser alltid fram emot att stta mig och lsa i den. Extra plus fr korta kapitel - det gillar jag. Det handlar mycket om oskrivna regler kring vad man fr och inte fr gra som tjej, och det r intressant att flja Olivias brottningsmatch med sig sjlv och sina knslor och lustar. En charmig och lttlst bok som jag tror att mnga kan gilla.

maja vestlund

2011-04-15

visst var den bra. men blev det inte lite vl lngtrkigt med att bara tycka synd om huvudpersonen fr att hon blivit dumpad och inte lngre visste vad hon ville?

Skrotmagnet

2011-04-13

Underbar bok! Vilken debut! Det r krlek, det r humor, det r smrta, hjrtesorg, skoldrama, vnskap, svek och feminism, allt i en och samma bok!

Hg igenknningsfaktor utlovas till gymnasieungdomar som gtt igenom kraschade relationer, vare sig det rr sig om vnskap eller krlek.

Linda slund

2011-04-03

Den har ngot av samma lssug som Twilight, men tjejen r inte svag, killarna r inte vampyrer och den som vill gr mycket lngre n trnande blickar och kyssar. Kunde inte lta bli att dra parallellen nd, det r vl ungdomskrlek ... (Vill dock nska ngot mer korrekturlsning och notera stavningen p ngra Kalmar-stllen, det heter Kullznska med tv l och Fredriksskans med tv s.)

Sofies bokblogg

2011-03-16

Likt kommentaren jag skrivit p baksidan av boken (se ovan) skriver jag "Jag har levt mig in s i boken att det kommer ta ett bra tag innan jag inser att det inte r jag som r Olivia. Jag satt klistrad frn frsta till sista sidan!"

Dock hnder det inte s mycket, men det r sknt att bara f drmma sig bort i sdana bcker ibland...