Jag är med bandet : en groupies bekännelser

Des Barres, Pamela

| 2009

Den legendariska och ökända skildringen av det vilda groupielivet presenterad av den mest berömda supergroupien av alla! Direkt efter high school drog Pamela Des Barres till Hollywood och den vibrerande musikgatan The Strip, platsen där ALLA rockstjärnor rumlade runt. Det var slutet av 60-talet och droger, frisläppt sex och rockmusik blev hennes livsstil. De följande tio åren delade hon säng med Mick Jagger, Jimmy Page, Keith Moon, Waylon Jennings, Jim Morrison och många fler. Pamela Des Barres befann sig hela tiden i händelsernas centrum under den mest omvälvande eran av rockhistorien. Jag är med bandet är en sprudlande, livsbejakande och ömsint sexig bok som nått kultstatus. Nu är boken även uppdaterad med ett nytt efterord där Pamela berättar om sina senaste äventyr.

Linda Stålberg

2021-11-16

började läsa denna för 1,5 år sedan men färdigställde läsningen först nu. Man ska veta mycket om 60-70talets kändisvärld för att kunna hänga med bland alla namnen. Och det svänger riktigt fort mellan händelser, inte särskilt välskrivet utan mer rörigt. Det är roligt att den är självbiografisk o att den ger insikt i livet som groupie under denna tid. Men mina förväntningar var högre.

Lars Willfors

2014-07-09

Godkänd underhållning. Man måste vara ganska intresserad av 1960- och 70-talen för att orka igenom hela Des Barres halvpryda redogörelse för dåtidens rockstjärnors sexvanor (inte för att man får reda på så mycket om den saken, men ändå). Inslagen av författarens egna dagboksanteckningar ger alltsammans en amatörmässig ton. Litterärt hamnar detta någonstans mellan Traci Lords "Nattens barn" och Patti Smiths "Just kids".

Lady Flanders

2014-04-24

Här väntar man sig lite juicy rockskvaller och så får man ett sömnpiller. Gudars skymning vilken infantilt naiv och tråkig bok!

Izabela Horn

2014-03-10

Jag är med bandet har blivit en kult bok, skriven av kanske världens mest kända groupies .Vet inte hur den boken kan ha blivit så stor då den var tråkig och hennes dagboks anteckningar var totalt ointressanta. Även om Pamela rörde sig under en musik historisk era så finns det bättre böcker som beskriver samma period.

Maria Larsson

2013-01-31

Det är inte direkt några sensationella bekännelser Pamela Des Barres kommer med i "Jag är med bandet" trots att undertexten antyder det. Och med handen på hjärtat får man nog mer intima detaljer om rockstjärnor serverade bara man öppnar en kvällstidning idag.

Men det är en söt liten berättelse från en helt annan tidsepok. Om den lilla naiva småstadstjejen som drömmer om pojkar, kommer till Hollywood med förhoppningen att bli känd (det här var långt innan dokusåporna gjorde entré), träffar en rad med rockstjärnor och får hjärtat krossat emellanåt.

Har man levt det liv som Pamela Des Barres har levt så skulle memoarerna kunna bli både spännande och underhållande. Men istället känner jag mig bara uttråkad och en smula blåst på konfekten. Hon maler egentligen bara på om samma saker med ett oavbrutet namndroppande.

Jag vet inte när den här boken gavs ut första gången (kanske väckte den uppmärksamhet då) men idag känns den bara förlegad, omodern och tråkig. Det finns så många bra rockbiografier skrivna men detta är inte en av dem.

Maria Larsson

2013-01-31

Den här boken kanske väckte uppmärksamhet när den kom ut första gången men idag känns den bara förlegad, omodern och tråkig.

Anne M

2012-04-06

Blir avigt inställd redan efter att ha läst det mer än fåniga förordet av Dave Navarro med uppmaningen till de manliga läsarna att ha hushållsrulle i beredskap, och kvinnorna att försöka att inte vara avundsjuka Pamela. Jaha. Troligtvis ngt av det tristaste jag läst. Kanske beror det på min musiksmak? Inte vet jag och slänger i soporna. Byebye, SeeYouNever,som Paris Hilton skulle ha sagt.

Erica Berglund

2012-01-27

Svårt som sjutton att hålla reda på alla namn och slutet "sound as ever" hade kunnat skippas! Likväl tycker jag den är bra, och jag imponeras av hur man kan ge en bit av sitt hjärta till så många människor och ändå aldrig sluta älska!

Cathy Gee

2011-11-15

Författaren kunde ju definitivt ha skippat de ca 93939 epilogerna i slutet av boken som bara kändes som tillägg vartefter för att smått osammanhängande från storyn få trycka in nya kändismöten efter att boken skrivits...

Emma Larsson

2011-03-24

Jag överdriver inte när jag säger att det här är en av de bästa böckerna någonsin. Tack till Pamela Des Barres som delar med sig av sin otroliga historia!

Emma Martincic

2011-03-18

Är väldigt kluven när det gäller denna bok. Den var seg i början, men mot slutet kändes det som jag förstod mig på Miss Pamela. Väldigt mycket name dropping. Omöjligt att hålla reda på alla!

Jennie Björklund

2011-02-20

Nja, en spännande och magkittlande historia när det kommer till de där för mig ikonerna inom rockvärlden, men boken är hemskt rörigt skriven, det är mycket namedroppande och jag hänger inte med på många av namnen liksom vändningar. Det hade behövts ett radhopp flera gånger. Jag vet inte om det är översättningen kanske, för det är lite små missar med dubbla ord och fel prepositioner och sådant genom hela texten!

Anders Bergqvist

2011-02-19

Hade en del förväntningar på boken - att hon kanske hade något intressant att berätta. Fick ge upp den tanken. Trots att hon umgåtts med storheter som Jagger, Hendrix, Jimmy Page, Ray Davies och t om varit barnflicka i familjen Zappa var det inte mycket substans i berättandet, utan mest en massa name dropping. Får nog dessvärre klassa boken som ytlig och amerikansk spekulation. Lägg pengarna på en annan bok!

Victoria G

2011-01-23

Rock ’n’ rollens värld är extremt manlig. De flesta och största stjärnorna är män och det är därför lätt att rock ’n’ rollens historia också blir en männens historia. För inte så länge sedan läste jag exempelvis en biografi över AC/DC, ett av världens största rockband, där knappt en enda kvinna nämndes vid namn. Betyder det att kvinnor så gott som helt saknar betydelse (och intresse?) för rocken? Så klart inte! Och det visar Pamela Des Barres självbiografi ”Jag är med bandet”.

Pamela beskrivs som en ”supergroupie” och hon har umgåtts med några av 1900-talet främsta rockgudar, exempelvis Mick Jagger, Keith Moon, Jimmy Page, Robert Plant, Jim Morrison, Frank Zappa, Jimi Hendrix… Ordet groupie har en stark negativ laddning och visst måste det ha att göra med den aning man får av en sexuellt aktiv OCH frigjord (!) kvinna man får? Inte kan väl ”en sådan” ha något av intresse att bidra med när det gäller historieskrivningen om vår kulturhistoria? Men så är det! Alla som är det minsta intresserade av 60- och 70-talens populärkultur, eller som är fans av stora rockband som exempelvis The Beatles, The Rolling Stones, Led Zeppelin, The Who med flera, borde med en gång ta och läsa denna bok. Den ger en bild av dessa band som sällan har givits tidigare. Istället för att försöka ge en bild från scen, ur stjärnans perspektiv, ger den bilden från sidan av scenen, ur det med backstagepass privilegierade fanets synvinkel.

Dessutom är det berättelsen om en ung kvinnas möte med livet. Om ljuv kärlek, grovt utnyttjande, drömmar som infrias och krossas om vartannat. Det är en berättelse som de flesta kan känna igen sig i, oavsett vilket årtionde man är född och vilket kön man har.