Jag är jag

Adbåge, Emma

| 2011

Mickan är åtta år och räcker inte upp handen så ofta. Men hon är inte så blyg som fröken säger. Det är bara det att hon inte gillar att gå på Natalis Big Bang-kalas, är skiträdd för borrmaskinen i snickis och hatar grejer som är knottriga. En måndag i klassrummet har det varit inbrott. Först ser inte Mickan och hennes klasskompisar det. Fröken tänder lampan och alla går och sätter sig - alla utom Pecka. Han går fram till klassens akvarium i stället och det är då han märker det. Fiskarna är borta. Snart står hela klassen runt det tomma akvariet. Fröken tror att det är Pecka som har tagit fiskarna, men det tror inte Mickan. På rasten pratar alla om fisktjuvarna. Richard och Lacke tror att det är städerskorna som har tagit dem. Inte förrän i sista kapitlet får läsaren reda på vem det är. Mickan är en underbar karaktär som är efterlängtad i böckernas värld. Hon är den lilla, rädda och tysta...

Den var bra men lite tråkig.

Jag tyckte boken var helt okej men jag tycker att den skulle ha varigt lite längre.
Boken får 3/5 stjärnor av mig.

2021-09-30

Jag tyckte att den va bra för att den var inte för långe eller kort den var rolig och den var spänande och rolig.

Lotta Berling

2011-10-13

Jag gillar verkligen Emma Adbåges bilderböcker, men när hon nu skriver sin första kapitelbok för lågstadiet blir jag inte lika förtjust. Jag skrattar till här och där, men jag saknar en riktig berättelse - det är mer lösryckta betraktelser, och det räcker inte riktigt. Ganska bra, men jag hade förväntat mig mer.

Marianne Skoglund

2011-09-21

Småmysigt svenskt om åttaårig flicka som skriver om skolan, kompisarna och familjen. Påminner en hel del om Badhuskrisen.