Jag är inte rädd

Ammaniti, Niccolò

| 2002

Det är 1978 och en av seklets hetaste somrar i en liten fattig by i södra Italien. Medan de vuxna svalkar sig inomhus gör barnen dagliga utflykter till de glödheta sädesfälten. De inbördes hierarkierna bevakas stenhårt och överträdelser bestraffas omedelbart, om inte av Gud så av Dödskallen, gängets självutnämnde ledare. Av en slump upptäcker nioårige Michele en dag en grop invid en övergiven bondgård. I hålet ligger en utmärglad pojke. Utan att förstå att upptäckten är förenad med livsfara bestämmer sig Michele för att hålla den hemlig för alla, men besöker pojken i smyg på nätterna. En märklig vänskap utvecklas mellan de båda jämgamla pojkarna. Men varför ligger han i gropen? Och hur har pappa och mammas gamla emaljkastrull hamnat där? Medan Michele med barnets oskuld fantiserar ihop olika förklaringar anar läsaren långsamt och med stigande spänning de sammanhang som länge...

2016-04-09

Riktigt bra barndomsberättelse. Berättad ur en pojkes perspektiv på ett mycket trovärdigt sätt. Ammaniti övertygar som vanligt. Stark 3:a

2012-11-22

Byn känns väldigt ociviliserad. Undrar över vad det egentligen är för människor. Historien är obehaglig och jag svävar mellan 3 o 4. Den är ändå på något vis spännande och den berör. Kanske just på grund av sitt obehag. Så det blir en 4:a.

Margot Sehlstedt-P

2010-07-14