Jag är en tjuv

Karlsson, Jonas

| 2015

?Häng en skylt på den skyldige!? Jonas Karlssons nya kortroman Jag är en tjuv berättar historien om när säkerhetsansvarige Roland oturligt nog lyckas ertappa en av snattarna på köpcentret och tvingas utföra en bestraffning han önskar han aldrig hade hittat på. Om hur ett infall går från dålig idé till att plötsligt glida en ur greppet bara för att sedan ta en ände med förskräckelse. Oväntade vändningar, generationsöverskridande handfallenheter och en händelseutveckling som sätter allting i nytt ljus.

Jan Banan

2018-05-16

Lättsam men banal och konceptet med velig, lättpåverkad och feg ensamvarg har gjorts till leda. Ingen höjdare!

Solveig Andersson

2017-09-13

Jonas Karlsson är en mästerlig artistisk talang som inte bara är superb i sitt yrke som skådespelare utan även besitter kunskapen och ordflödet för att lyckas som författare. Boken är en charmig och finurlig pärla jag lätt tog till mitt hjärta. Vill läsa mer av Karlsson! Läs den!

2017-06-19

Jag vet att jag har sagt det förut, men det tål att upprepas: Jonas Karlsson är en av mina favoritskådespelare. Nu går han, dessutom, från klarhet till klarhet även som författare. Så otroligt observant och så duktig på att få ner alla mänskliga små egenheter utan att använda speciellt många ord. Läs mer på min blogg

Danje Förlag

2017-01-10

Fick mig att skratta högt flera gånger, varvet med att skruva mig obekvämt inför alla J. Karlssons fantastiska "cringe"

Stefan Wern

2016-10-24

Inte alls lika bra som God Jul, men en småmysig och lättsmält bagatell om det småbyråkratiska och räddhågsna Sverige. Idén är smått briljant, men det kändes kanske inte som att den tog sig hela vägen fram i mål.

Tre minus ger jag i betyg. Karlsson gör sig nog trots allt som författare bäst som novellist. Grundtanken i "Jag är en tjuv" är bra och innehåller såklart flera komiska poänger. Men totalt sett är den för långtråkig och, faktiskt, poänglös. Det kunde nog gått att göra en novell av den istället. Men plus för Karlssons träffsäkerhet av vardags- och arbetslivshändelser. Samt att jag gillar korta romaner (God Jul var jättebra!).

Ellinor Karlberg

2016-01-31

Banal, platt

John C

2015-10-26

Roland, säkerhetsansvarig på MegaLivs, kommer på idén att man ska låta den som ertappats med snatteri få välja mellan polisanmälan eller att stå utanför ingången med en skylt med texten "Jag är en tjuv" på. Chefen gillar idén, och allt är frid och fröjd tills en ung pojke faktiskt väljer skylten. Då sker saker med både Roland och omvärlden som han inte riktigt räknat med. En bisarr och underhållande romandebut från en skribent vars noveller är ännu vassare.

Nina Gustafsson

2015-08-19

Rolands förslag till hur man ska minska snatteriet leder till att han får sig en tankeställare av följderna. Lättläst.