Jackie : -

Swärd, Anne

?Tidigt om försommaren, på ett försenat tåg på väg mot huvudstaden och ett nytt liv ? allt börjar där. Och som om hon redan har en föraning om att någonting är på väg att ske registrerar hon alla i vagnen. Någonting i luften, hon vet ännu inte vad men om det sker kommer hon sannolikt att vara det mest uppmärksamma vittnet efteråt.?Anne Swärds nya roman handlar om en ung kvinna på väg mot Stockholm och livet. Det är den varma sommaren 1988, ingenting har ännu hänt. Mannen hon sedan möter är bortom vad hon kan föreställa sig. "Jackie" är en roman om kärlek, besatthet och överlevnad.

2023-04-03

Gäsp!
Temat är självfallet viktigt, men själva utförandet av den här romanen har mycket att eftersträva, enligt vad jag tycker. Den griper inte tag i mig alls, karaktärerna är väldigt vaga och jag tycker faktiskt inte att den är så särskild välskriven även om andra nog inte skulle hålla med mig i det. Min första roman av Anne Swärd, och jag blir inte särskilt sugen på att läsa fler böcker av henne efter den här!
Slutbetyg, en 2:a!

Malin Johansson

2023-01-29

Skickligt beskrivet hur en destruktiv relation utvecklas från något som börjar så intensivt och passionerat om än med varningar som förbises.

Kerstin Kolm

2022-10-20

Att förlora sin identitet- och ta tillbaka den.

Kerstin Kolm

2022-10-20

Att förlora sin identitet- och ta tillbaka den.

2022-01-04

Fantastiskt skickligt uppbyggd roman. Gripande och grym. En roman som håller greppet hela vägen. Stark 4:a

2021-02-21

Hela den här romanen skulle kunna vara svaret på frågan "Varför stannar hon om han slår?". Swärd beskriver skickligt normaliseringsprocessen, från en mysig romantisk och passionerad start till att väldigt snabbt övergå i subtil hotfullhet och kontroll. Jag tror att de som har kunskap om denna typ av våld ganska snabbt kan fånga dessa signaler medan de som inte har det skulle kunna lära sig mycket genom att läsa inledningen en gång till efter att ha avslutat boken. Jag älskar verkligen Swärds språk, hon är en av mina absoluta favoritförfattare. Hon ger precis lagom för att locka fantasin och sätta igång tankarna, och för att det ska kännas nästintill smärtsamt att läsa henne.

Torbjörn Nilsson

2021-02-12

Är som en grym dokumentär berättelse fast i utsökt skönlitterär form. Ohygglig.