Jaakko kulta

Schepp, Emelie

Flag from fi

Sateisena kevätpäivänä Norrköpingissä löydetään julmasti murhattu nainen. Uhri on jo toinen lyhyen ajan kuluessa. Tosiseikat täsmäävät: uhrien jalat on ommeltu yhteen ja heidät on löydetty kaupungin läpi virtaavasta joesta. Kuka haluaa saada heidät näyttämään merenneidoilta ja miksi? Saatuaan ilmoituksen kolmannesta kadonneesta poliisi pitää selvänä, että tekijän täytyy olla sama. Esitutkintaa johtava syyttäjä Jana Berzelius löytää pian yhtymäkohtia Simon Norellin tapaukseen. Nuorukainen surmasi perheensä ja on sen jälkeen ollut Vadstenan oikeuspsykiatrisen sairaalan suljetulla osastolla. Simon kieltäytyy kuitenkin puhumasta. Jonkun on voitettava hänen luottamuksensa ennen kuin tilanne karkaa käsistä, ja ainoa, joka pystyy siihen, on Danilo Pena, Janan elämää jo pitkään varjostanut uhka. Jaakko kulta on syyttäjä Jana Berzeliuksesta kertovan sarjan viides osa; identiteettiä, sisaruutta...

Gustav Johansson

2023-03-09

När jag började närma mig slutet kunde jag inte släppa boken! Sträckläste 110 sidor och satt uppe till 01:30 bara för att jag "var tvungen" att få reda på hur den slutade.

2023-02-16

Spännande. Jag gillar att varje bok fördjupar de flesta av karaktärerna.

Susanne Rydvald

2022-07-10

Om bara inte den där jävla Mia polisen skulle vara. Hon blir alltmer långtråkigt med sin eviga gnäll och hat mot Jana. Annars är historien bra, lättläst och mångsidigt

Maria Pekkari

2021-05-15

Omöjlig att lägga från dig, läste den från pärm till pärm på en dag.

Helena Rasmusson

2020-11-28

Bra & spännande deckare!

2020-09-23

Helt ok. Inte lika osannolik som de tidigare böckerna. Jana blir också mer "mänsklig" i denna bok men jag tycker ändå att den inte riktigt når upp till tidigare böcker i serien. Endast avkopplande tidsfördriv med ok spänning. Betyg 2,5

En helt enastående bok!!!

2019-12-30

Två kvinnor hittas brutalt mördade i Norrköping under kort tid. Kropparna hittas i Strömmen och deras ben är ihopsydda som sjöjungfrur. Vem vill den så illa? När ytterligare en kvinna rapporteras saknad är det uppenbart för polisen att de har med samma gärningsman att göra.
Det här är femte delen om åklagare Jana Berzelius. En karaktär jag tycker växer i varje bok. I denna tycker jag även att hon har fått mer känslor vilken är intressant och spännande. Boken är en grym spänningsroman och den spänningen håller i sig ända till slutet. Ledtrådarna får man lite vartefter och min gissning vem som är mördaren är rätt.

Emelie är duktig på att skriva historier med mycket ledtrådar som vävs ihop på slutet. Boken har ett driv vilket gör att den inte går att släppa förrän den är slut. Väldigt bra deckare och jag tycker det är för lång tid tills nästa del släpps! Vill läsa den nu! Grymt bra skrivet - som alltid - av Emelie Schepp! Jag bugar och bockar!
Broder Jakob är, enligt mig, den bästa av böckerna i serien! Ni som inte läst dem än, jag är Avis!!

fredrik spele

2019-11-17

Spännande och kul att följa Jana

Evasbokhylla

2019-10-19

Som vanligt en spännande, lättläst bladvändare! Med det slutet, jisses hur ska det gå i nästa bok.

A H

2019-09-30

Bra

Lucie Kovalska

2019-09-29

Den bästa delen av hela serien än så länge!

Melasbokhylla

2019-09-23

Spännande och välskriven

Maria Granberg

2019-09-20

Brabocker_books

2019-08-23

Här kommer nu den femte boken om åklagare Jana Berzelius. I den här boken härjar en seriemördare i Norrköping. Hen dödar kvinnor och lämnar dem i strömmen på ett mycket brutalt sätt. Polisen letar förtvivlat efter gemensam nämnare mellan kvinnorna, men hittar inget. Däremot hittar de tillslut en koppling till Simon Norell, en ung man som sitter inspärrad på rättspsyk för att ha dödat hela sin familj för något år sedan. Simon vägrar prata med polisen, så de kommer ändå inte vidare - förrän de upptäcker att på samma avdelning sitter även Danilo Peña inspärrad - och de två pratar med varandra!
Hur ska de få Danilo att samarbeta med polisen och få Simon att öppna sig? Ytterligare en kvinna är försvunnen och de vet, baserat på tidigare offer, att det endast rör sig om några få dagar innan hon också kommer att vara död…
Jana har växt upp med Danilo, men hatar honom idag mer än allt annat. Kan hon lyckas övertala honom att göra detta, utan att avslöja kopplingen mellan dem båda för polisen?
Och om Danilo samarbetar, hinner han bygga upp ett förtroende och få fram relevant information innan ännu fler kvinnor mördas…?
Även denna bok är, som de tidigare böckerna i serien, en välskriven bladvändare som är svår att lägga ifrån sig. Tycker om att Danilo fick ta mer plats och hoppas att han i framtiden får fortsätta att göra så. Det är en intressant karaktär som jag tror har mycket kvar att ge. Boken bjuder på spänning, några överraskningar och även en del leenden. Vi får fortsätta följa de karaktärer vi lärt oss tycka om; Mia, Henrik, Thomas, Per mfl och se hur deras liv utvecklar sig, utanför själva huvudhandlingen.
Har ni inte läst denna serie tidigare - gör det!
Dock lite bekymrad för slutet bara, hur ska Emelie kunna skriva sig ur detta i nästa bok…? ;)

Anneli Esseus

2019-08-19

Ett säkert kort, Emelies böcker är alltid bra och jag väntar spänt på nästa del!

Något som jag älskar med Emelie Schepps böcker är att man alltid vet vad man får. Innan boken har slagits upp så vet man med säkerhet att nu jädrar i mig så blir det nagelbitande spänning, det slår liksom aldrig fel. Är man i en lässvacka eller inte riktigt vet vad man ska läsa så ligger Emelie Schepps senaste bok där som en trygghet, redo att suga in en i nästa spännande fall. Broder Jakob är den femte boken med Jana Berzelius, Mia, Henrik, Danilo och resten av karaktärerna som nu gjort ett stadigt avtryck inom deckargenren. Precis som de tidigare böckerna i serien så är även denna en riktigt spännande bladvändare i högt tempo. Arbetet som poliserna och åklagarna utför känns autentiska vilket förhöjer läsupplevelsen. Bokens twist var oväntad men ändå inte, det omöjliga verkade mest logiskt eller vad man ska säga utan att spoila för mycket. Och med tanke på att slutet "left me hanging" så kan jag bara anta och se fram emot att det blir en sjätte bok också.

Sofi W

2019-08-05

Tyvärr den sämsta om Berzelius (hittills). Förutsägbar (titeln avslöjar för mycket) och kampen mellan Jana och Danilo börjar gå på tomgång ...

Katarina Nord

2019-07-02

Bra, spännande, medryckande men inte lika vass som de förra

Anna Svensson

2019-06-12

Jag har läst flera Emelie Schepps böcker om åklagare Jana Berzelius de är bra och spännande. De handlar om en annorlunda huvudperson som har ett mörkt förflutet och en väl polerad yta och man tycker om huvudpersonen trots att hon är speciell. De andra karaktärerna i boken är också speciella och var och en har sin personlighet men det kanske är det som gör att man både gillar dem och vill veta mera. Även den bok är bra och har de ingredienser som en däckare ska ha som gör att man inte kan sluta läsa.

Jenny Månsson Rahm

2019-06-01

Bra serie!!

Karin Johansson

2019-06-01

Kanske den sämsta boken i serien om åklagaren Jana Berzelius. En åklagare som inte kan hindra sina färdigheter att döda... Känns som att man kramar och kramar för att få ut lite handling, därför blir boken ofta stundtals tunn och naiv.

2019-05-13

Rappt skrivet, bra intrig och en intressant huvudkaraktär! Jag gillar Schepps Jana-serie, även om hon denna gång låter Jana gå helt över gränsen. Var det nödvändigt? För storyns skull behövdes inte den illgärningen. Det hindrar inte att jag älskar spänningen och drivet och faktiskt också gillar huvudpersonen!

Stefan Andreasson

2019-05-08

Mycket bra!

Maria Jacobsson

2019-05-07

Femte boken om Jana är den bästa hittills! Jag gillar att huvudpersonen Jana utvecklats och blivit mer mänsklig med positiva känslor, inte bara är hård och tuff. Boken läste jag på ett par dagar, hade läst snabbare om jag inte hade varit tvungen att gå till jobbet också ;-)
Spänning, psykologisk, drivande och sträckläsningsvarning är ord som passar denna bok!

Detta är femte delen i serien om åklagare Jana Berzelius. Jag har läst alla hennes tidigare böcker om åklagare Jana och gillat alla men denna var nog den bästa.
Boken är välskriven, lättlöst och spännande. Jag kunde inte sluta läsa utan sträckläste den och kunde inte läsa tillräckligt snabbt för att vända sida, samtidigt blev det en sorg för då höll ju boken på att ta slut....
En grymt bra bok och ett slut som gjorde mig smått tokig...hihi...vill läsa nästa bok NU 🤗

Johanna Åberg

2019-04-24

Lika bra och spännande som de övriga böckerna om åklagare Jana Berzelius och hennes kollegor!! En riktig bladvändare som man aldrig vill sluta läsa!!! Längtar så mycket efter nästa bok!!!

Sara Höglund

2019-04-22

2019-04-04

Betyg: 4,5 av 5.

Emelie Schepp är en av dom författare som jag har följt från första början. Och hon har verkligen bara skrivit bättre och bättre för varje bok. Här är länkar till mina recensioner av dom fyra tidigare böckerna i serien om åklagaren Jana Berzelius: Märkta för livet, Vita spår, Prio ett, och Pappas pojke.

Broder Jakob är alltså den femte boken i serien, och det är den allra bästa hittills, tycker jag.

Boken är välskriven, spännande, lättläst, otäck och inte förutsägbar. Och jag tycker väldigt mycket om karaktärerna i boken, inte bara Jana, utan även Mia, Henrik, och dom andra personerna som återkommer i varje bok.

Rekommenderar boken varmt, och ser fram emot fler böcker i serien. Speciellt eftersom det är en liten cliffhanger i slutet, trots att boken även är helt avslutad.

Rafflande, fascinerande & välskriven!

ElinsBokhylla

2019-04-03

Först och främst vad jag har längtat efter Emelie Schepps nya bok Broder Jakob och vad jag har sträckläst denna bok, den är så extremt bra och spännande!

Efter förra delen, Pappas Pojke så var jag väldigt spänd över hur fortsättningen skulle gå och jag blev riktigt glatt överraskad över handlingen och slutet, vilken cliffhanger dessutom!!

Tidigare har jag tyckt att det varit bra att Emelie Schepp fokuserat på karaktärernas jobb, bokens fall och så vidare men i denna bok uppskattade jag att hon hade vävt in mer privatliv och mer känslor. Man fick definitivt se en helt annan sida av Jana, en mer känslomässig och mjuk sida istället för den hårda och tuffa sidan som man har fått se tidigare i böckerna. Det tyckte jag verkligen om, det gör att i alla fall jag har lättare att sympatisera med Jana än vad jag hade tidigare.
Det är skönt att se Jana som en helt vanlig person och inte som den inneslutna och hårda kvinnan hon visar sig som.

Jag upplever även att Schepp lyckades få ihop intressanta och verklighetstrogna berättelser om de andra karaktärerna med, utan att de tog för mycket plats av bokens handling. Även om jag tycker att det är intressantast att läsa om Jana och Danilo så uppskattade jag de andra karaktärerna i denna bok mer än vad jag har gjort tidigare.

En annan sak som jag tycker är väldigt bra med Jana Berzelius serien är att huvudkaraktären är en åklagare och inte en polis eller kriminalare som det i så många andra böcker är. Det blir lite annorlunda att följa en åklagare och hennes arbete inom en polisutredning och det är även en frisk fläkt att få se en annan del av processen fram till att gärningsmannen hittas. Även om man såklart får se från ett polisperspektiv genom de andra karaktärerna med. Även det är intressant.

Spänningen som Emelie Schepp lyckas förmedla rakt igenom hela boken är så otrolig, jag förstår inte hur hon lyckas och bokens tempo och spänning gör att man verkligen inte kan lägga ner boken utan att läsa sista sidan och då vill man ändå ha mer!!

2019-03-24

Serien om Jana och Danilo fortsätter att fascinera mig. Det är full fart, bra dialoger och jag bara önskar att dessa böcker skulle filmas med en stark kvinna i huvudrollen. Spänningen håller boken igenom och jag kan inte sluta läsa. Vill inte sluta. Cliffhangern i slutet gör att jag vill uppleva och insupa del sex redan nu. Helst nyss.